مدرسه قباد اصول طراحی بیزنس کارت برای شرکت‌های کوچک و بزرگ - مدرسه قباد

تبلیغات، شناخت برند، CTA و البته اطلاعات تماس مواردی هستن که می‌تونن خیلی راحت نیازهای اصلی کسب و کار شما رو برآورده کنن. این بیلبوردهای تبلیغاتی اندازه کوچیکی دارن ولی می‌تونن تأثیرات ماندگاری داشته باشن و مشتریانی مادام العمر رو از غریبه‌های گذرا تولید کنن. یکی از این موارد که همه ما باهاش آشنایی داریم کارت ویزیت یا همون کارت بیزنس است! اما آیا تا حالا به این فکر کردین که اصول طراحی بیزنس کارت چطوریه؟! با تاثیر کرونا بر کسب و کار، بهتره بیشتر از قبل به دنبال روش‌های جدید برای جذب مشتری باشین. بیزنس کارت‌ها می‌تونن بهترین ابزار برای معرفی برندینگ شما باشن. همچنین در خلق شخصیت برند به شما خیلی کمک می‌کنه.

کارت ویزیت یک کارت کاغذی کوچک، چاپ شده و معمولاً به اندازه کارت اعتباری است که مشخصات تجاری شما مانند نام، مشخصات تماس و آرم برند رو در خودش جای داده است. طراحی کارت ویزیت شما یه قسمت اساسی از مارک تجاری شماست و باید به عنوان یه توسعه بصری از طراحی نام تجاری شما عمل کنه.

در این راهنما، همه مواردی رو که باید در مورد نحوه طراحی کارت ویزیت بدونیم، بررسی خواهیم کرد تا بتونین دقیقاً همون چیزی که می‌خواین رو چه خودتون چه طراحتون انجام بده. کارت‌های بازرگانی باید بیش از هر چیز شخصی باشن، بنابراین این راهنما توضیح میده که گزینه‌های شما برای طراحی یه کارت ویزیت شامل چه مواردی میشه. لازم به ذکر است که بدانید می‌توانید از این روش جذب مشتری در ایام کرونایی را تجربه کنین.

اما قبل از این که وارد ۸ تا مرحله اساسی از اصول طراحی کارت ویزیت بشیم، بهتره یه نگاهی به کارهایی که قراره پیش از طراحی انجام بده بندازیم:

قبل از دونستن اصول طراحی بیزنس کارت

چه یه فرد مستقل و آزاد باشین چه عضو یه شرکت بزرگ یا یه استارتاپ نوپا باشین، چندتا اصل مهم هست که قبل از طراحی بیزنس کارت باید اونها رو رعایت کنین:

  • انتخاب لوگو
  • طرح و رنگ برند

آرم‌ها و طرح‌های رنگی دوتا از مهم‌ترین انتخاب‌های بصری برای نام تجاری هستن. این عناصر نه تنها سهم بزرگی در ایجاد کارت ویزیت شما دارن، بلکه به تأثیرگذاری بر سایر مناطق مانند طرح و هویت نیز کمک می‌کنن.

یه فعالیت مقدماتی دیگه هم وجود داره که باعث میشه بقیه مراحل طراحی کارت ویزیت بدون مشکل انجام بشن. شما باید بدونین که می‎خواین با چه چیزی یا چه کسی ارتباط برقرار کنین. شما به عنوان یک فرد یا تجارت چه نوع مارکی هستین؟ می‌خواین کارت ویزیت شما، نه فقط با کلمات، بلکه با طرح خودش چه چیزی رو منتقل کنه؟

و حالا بریم سر اصل مطلب:

نحوه طراحی کارت ویزیت در ۸ مرحله

هنگامی که آرم، طرح رنگ مارک و ایده خوبی درباره پیامی که قراره کسب و کار شما منتقل کنه پیدا کردین، وقت این می‌رسه که با اصول طراحی کارت بیزنس آشنا بشین.

فقط هشت تا مرحله زیر رو رعایت کنین تا به اون چیزی که دلتون می‌خواد برسین:

۱. انتخاب شکل

اگه قبلاً کارت ویزیت مستطیل شکل سنتی رو انتخاب کردین، می‌تونین از مرحله دوم به بعد وارد عمل بشین ولی اگه دلتون می‌خواین هیچ چی رو از دست ندین و اطلاعاتتون درباره همه اصول طراحی بیزنس کارت تمام و کمال باشه، به خوندن ادامه بدین!

همونطور که تکنیک‌های چاپ پیشرفته‌تر و مقرون به صرفه‌تر میشن، افراد حرفه‌ای فضای بیشتری برای کشف اشکال جایگزین دارن. روش چاپ قالب برش به شما امکان میده هر شکلی رو که می‌خواین برش بدین و همچنان به صورت عمده اون رو چاپ کنین.

مثلاً می‌تونین حاشیه کارت رو گرد کنین یا کلاً شیپ کارت رو چهار گوش نزنین و شبیه چیزی طراحی کنین که بیشتر به کسب و کارتون نزدیکه، اگه واقعاً می‌خواین کارت ویزیت شما تو چشم باشه و خلاقیت به خرج داده باشین، می‌تونین تقریباً از هر شکلی استفاده کنین؛ مثل حیوانات، طرح کلی محصولاتی که می‌فروشین یا شکلی کاملاً اصیل و معنادار.

شما حتی می‌تونین تمام تم کارت ویزیت خودتون رو بر اساس برش هوشمندانه ایجاد کنین. در طراحی کارت ویزیت Cireson از شکل برای برجسته ساختن واقعاً تصویر کارمند استفاده شده و به اونها احساسی با شخصیت‌تر و در نتیجه نزدیک‌تر میده.

استفاده یا عدم استفاده از اشکال خلاق به تصویری که می‌خواین منتقل کنین بستگی داره. شکل‌های خاص باعث میشه که شما بیشتر سرگرم کننده به نظر برسین و به شما کمک می‌کنه تا حسابی تأثیرگذار باشین، اما خب از طرفی هم می‌تونه تاثیر نامطلوبی برای صنایع و کسب و کارهای رسمی داشته باشه. همچنین در اصول طراحی کارت ویزیت باید به جایی که قراره این کارت‌ها قرار بگیرن هم فکر کنین، مثلاً تو جیب کت یا کیف پول که عمده‌ترین مکان برای گذاشتن کارت های ویزیت است.

پس با در نظر گرفتن همه جوانب، مناسب‌ترین شکل رو برای کارت ویزیت خودتون انتخاب کنین.

۲. انتخاب سایز مناسب

قدم بعدی در اصول طراحی بیزنس کارت انتخاب سایز مناسبه. البته چنین چیزی بیشتر به استاندارد کشور بستگی داره، بنابراین مکان خوبی برای شروع کردن است. حتی اگه قصد دارین که خیلی تو چشم باشین، باز هم باید از کار بقیه خبر داشته باشین و بدونین که بقیه از چه سایزهایی استفاده می‌کنن.

به طور کلی سه تا سایز اصلی وجود داره که عبارتند از:

  • استاندارد آمریکای شمالی: ۳.۵ × ۲ اینچ (۸۸.۹ ۵۰.۸ میلی متر)
  • استاندارد اروپا: ۳.۳۴۶ × ۲.۱۶۵ اینچ (۸۵ × ۵۵ میلی متر)
  • استاندارد آسیا: ۳.۵۴ × ۲.۱۶۵ اینچ (۹۰ × ۵۵ میلی متر)

نکته

البته رعایت کردن اندازه به این شکل زیاد اهمیتی نداره، شما باید از سه تا فاکتور پیروی کنین تا بشه گفت اصول طراحی بیزنس کارت در مرحله سایز رو رعایت کردین.

  • حاشیه تیز کارت: بیرونی‌ترین قسمت کارت که احتمالاً برداشته میشه.
  • خط اصلاح: خط هدف که برای برش کارت ها استفاده می‌شه.
  • خط ایمنی: هر چیزی خارج از این خط در معرض اشتباهات برشی است. پس اجازه ندین که عناصر اساسی مثل متن یا آرم خارج از این خط قرار بگیرن.

در حالی که این مناطق بسته به اندازه و چاپگر متفاوت هستن، اما یه شرط مطمئن اینه که خط برش رو در لبه ۰.۱۲۵ اینچ (۳ میلی متر) قرار بدین. از اونجایی که خط ایمنی رو از خط تراز ۰.۱۲۵ اینچ (۳ میلی متر) تنظیم کنین. این مقدار از لبه حاشیه تیز کارت تا داخل منطقه ایمنی ۰.۲۵۰ اینچ (۶ میلی متر) است.

۳. اضافه کردن لوگو و سایر طراحی‌ها

اصل بعدی از اصول طراحی بیزنس کارت اینه که برین سراغ لوگوی خودتون!

این قسمت از نحوه طراحی کارت ویزیت مربوط به عناصر بصریه و اولین اونها لوگو یا همون آرم کسب و کارتونه. یا این که گرافیک‌ها و طراحی‌های بصری دیگه م مهم هستن و می‌تونن تاثیر به سزایی داشته باشن اما آرم شما باید در کارت ویزیت شما بیشترین اهمیت رو داشته باشه.

فراموش نکنین که شما تو کارت ویزیت دو تا سمت دارین. پس تو یکی از استراتژی‌ها باید یه قسمت رو کلاً به لوگو اختصاص بدین، در حالی که طرف دیگه اطلاعات تماس کسب و کار شما رو به نمایش می‌ذاره. با این حال داشتن آرم در هر دو طرف هم می‌تونه ایده خوبی باشه. مثل نمونه زیر:

البته اینها همش به سلیقه خودتون هم بستگی داره ولی چیزی که ا گفتیم به صورت اصولی و استراتژی بود.

یه مورد دیگه که باید بهتون بگیم درباره مینیمالیسم است، درسته که مینیمال طراحی کردن کارت ها یه روش جذاب و به ورزیه اما گاهی اوقات ممکنه این فضای خالی آزار دهنده باشه و یا اصلاً مناسب کارت و کسب و کار شما نباشه، پس می‌تونین اون رو با گرافیک و طراح‌های اضافی پر کنین. در صنعتی مانند تولید لباس کودکان، شرکت Londees با طراحی گوسفند در پس زمینه که به تولید لباس و محصولات پوشاک مربوطه و اضافه کردن تم آبی روشن به کارت ویزیت خودش، یه زمینه جذاب و کودکانه رو خلق کرده، چه بسا که دکور فروشگاه خودشون هم به همین سبک طراحی شده باشه، در کل منظور ما اینه که حتی اگه از یه لوگوی ساده و مینیمال هم استفاده می‌کنین می‌تونین با استفاده از یکم خلاقیت یه کارت تمیز و جذاب طراحی کنین.

در اصول طراحی بیزنس کارت گرافیک‌های اضافی برای نشون دادن هویت برند شما به خوبی جواب میدن. بدون صریح گفتن منظور خودتون، می‌تونین شخصیت کسب و کار خودتون یا برندتون رو از طریق تصاویر، از جمله رنگ‌ها منتقل کنین. به عنوان مثال، اگه می‌خواین مخاطب با شما احساس نزدیکی کنه، یک کارتون زیبا و برخی از رنگ‌های روشن رو به کار ببرین.

یکی دیگه از روندهای محبوب در اصول طراحی کارت ویزیت ، ایجاد علاقه و کنجکاوی با گذاشتن یه مورد راز آلود در کارت است به طور معمول، مارک‌ها یه تصویر ساده و مربوط به کسب و کارشون رو تنها با یک URL و بدون هیچ حرف یا متنی در یه طرف قرار میدن و سپس تمام توضیحات لازم (از جمله نام تجاری و نام کارمند) رو در طرف دیگه.

۴. اضافه کردن متن لازم

چیزی که کارت ویزیت شما قراره منتقل کنه به خودتون بستگی داره. مشاغل آزاد از محل کار ممکنه نیازی به آدرس پستی نداشته باشن، در حالی که مشاغلی که به صورت حضوری کار می‌کنن به چنین موردی نیاز دارن. یا شاید این یه انتخاب استراتژیک باشه، مانند جلب توجه به رسانه‌های اجتماعی کسب و کارتون! نکته مهم تو این قسمت از اصول طرحی بیزنس کارت اینه که افراد مختلف از متن‌های مختلفی در کارت ویزیت خودشون بهره مند میشن.

بنابراین قدم بعدی انتخاب متون لازم برای کارت ویزیت خودتونه، یه سری مواردی وجود داره که ما در زیر براتون آماده کردیم و شما اگه دلتون خواست هر کدوم رو که مناسب کسب و کار خودتون دیدین، می‌تونین ازشون استفاده کنین:

  • نام؛ هر کارت به یه نام نیاز داره.
  • نام شرکت؛ بجز مارک های شخصی (که اسم شخصی خودشون اسم شرکته)، باید نام شرکت رو هم ذکر کنین.
  • عنوان شغلی؛ برای کارت های سنتی، عنوان شغلی خودتون رو وارد کنین. این مورد همچنین به دارنده یادآوری می‌کنه که شما کی هستین، چه کاری انجام می‌دین و حتی نحوه ملاقات شما رو یادآوری می‌کند.
  • شماره تلفن؛ حتی اگه تلفن روش مورد نظر شما برای برقراری ارتباط نیست، وجود شماره تلفن برای بعضی از افراد خیلی مهم است.
  • ایمیل؛ ایمیل هنجار جدیدی برای ارتباطات غیر فوری تجاری است، تا حدی به این دلیل که امکان ارسال اسناد به صورت پیوست رو فراهم می‌کنه.
  • URL وب سایت؛ قرار دادن URL سایت شما یک دعوت خیلی نامحسوس برای بازدید از سایت است.
  • رسانه‌های اجتماعی؛ اگه از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنین تا کسب و کار خودتون رو معرفی کنین، حتماً آیدی پیج رو در کارت ویزیت ذکر کنین.
  • آدرس؛ برای جلب مشتری به محل کار یا فروشگاه شما، ذکر این مورد ضروری است.
  • کد QR؛ اگرچه استفاده از این کد اندازه سال‌های گذشته محبوبیت نداره، اما یک کد QR هنوز هم یک میانبر مناسب برای انتقال هر داده‌ایه که مد نظرتونه.
  • شعار؛ این مورد کاملاً اختیاریه، یک شعار به هویت برند کمک می‌کنه و کمی شخصیت بهش می‌بخشه.

نکته

یادتون باشه که کارت های ویزیت فقط به معنی اطلاع دادن نیستن، خیلی اوقات به منظور حفظ اطلاعات استفاده میشن تا در صورت فراموشی مردم و مشتری‌ها بهشون رجوع کنن!

۵. انتخاب تایپوگرافی مناسب

مورد بعدی در اصول طراحی بیزنس کارت اینه که نوع نوشتن خودتون رو انتخاب کنین. تایپوگرافی همیشه مهمه، مخصوصاً در کارت های بازرگانی؛ زیرا شما باید متن رو کاملاً خوانا کنین درحالی که فضای کمی برای کار دارین.

تایپوگرافی سه دسته اصلی داره:

  • اندازه؛ برای حفظ خوانایی، همه متن شما حداقل ۸ پوینت باشه. با این حال، شما می‌خواین که مهم‌ترین عناصر (مانند نام شما) برجسته بشن، بنابراین اندازه‌ها رو متفاوت بگیرین. فضای خالی رو هم در نظر بگیرین، سپس متن خودتون رو به اندازه کافی کوچک کنین تا فضای خالی کافی در اطراف هر عنصر وجود داشته باشه.
  • قلم یا فونت؛ فونت ها تاثیر خیلی زیادی روی نشون دادن برند شما دادن و می‌تونن مخاطب رو جذب یا دفع کنن. فقط به یاد داشته باشین که قلمی رو انتخاب کنین که نشون دهنده شخصیتی باشه که شما قصدش رو دارین. یک sans-serif تمیز و مدرن یا یک متن منحصر به فرد و زیبا یا یک فونت کلاسیک؟ در زیر چند نمونه از سبک‌های مختلف قلم برای شما آماده شده.
  • رنگ؛ اینجا همون جاییه که طرح رنگی لوگوی شما به کار میاد و باید طوری رنگ پس زمینه رو اجزا رو انتخاب کنین که همخوانی کافی رو داشته باشه. رنگ‌های مشابه ممکنه در کنار هم زیبا به نظر برسن اما به فکر خوندن اونها هم باشین که ممکنه کار سختی باشه!

قانون طلایی برای تایپوگرافی اینه که خوانایی رو بیش از هر چیز دیگه‌ای بهش توجه کنین. مهم نیست که قلم شما چقدر هنری باشه، اگه کسی نتونه متن شما رو بخونه، هیچ فایده‌ای نداره.

۶. انتخاب فینیش مناسب

تو این قسمت از اصول طراحی بیزنس کارت دیگه وقتش رسیده تا به پرینترها و کاری که می‌تونن انجام بدن دقت کنیم!

چاپگرهای خاصی پایان‌های ویژه‌ای رو برای کارت شما ارائه میدن که می‌تونه کمک زیادی به ایجاد یک تأثیر ماندگار کنه و این شمایین که باید انتخاب کنین کدومشون برای کارت و بیزنس شما مناسبه:

  • نقش برجسته، این روش نقش برجسته‌های سه بعدی رو ایجاد می‌کنه و باعث میشه مناطق خاصی از نوشته یا طرح حالت برجسته پیدا کنن. مثل پوشش UV نقطه‌ای، می‌تونین از اونها برای جلب توجه به جنبه‍های خاص کارت خودتون، حتی کلمات استفاده کنین.
  • لترپرس کردن، نتیجه لترپرس چیزی شبیه یک حکاکی است که معمولاً با جوهر مخصوص برای جلب توجه بیشتر این کار رو انجام میدن. این کار مخصوصاً به درد حروف می‌خوره تا به کلمات شما جذابیت بیشتری ببخشه.
  • مهر فویلی، اگه یه چیز براق می‌خواین، می‌تونین مهر زنی فویل رو روی تصاویر یا حتی فقط قسمت‌هایی از تصاویر کارت خودتون اعمال کنین. اگه نوع نوشتاری به اندازه کافی پررنگی رو انتخاب کرده باشین، برای برجسته سازی متن هم مفید است.
  • پوشش UV نقطه‌ای، بسیاری از کارت ها دارای لاک براق برای ایجاد بافتی براق و صاف هستن. پوشش UV نقطه‌ای همین کار رو انجام میده، مگه این که فقط در مناطق خاصی اعمال بشه. یعنی شما فقط می‌تونین بر روی آرم، گرافیک خاص یا حتی یک کلمه یا عبارت خودتون همچین تکنیکی رو پیاده کنین.

۷. انتخاب یک طراح

خب خب، دیگه داریم به آخرین مراحل اصول طراحی بیزنس کارت نزدیک می‎شیم و وقتشه که بهتون بگیم اگه واقعاً کارت ویزیت خفنی می‌خواین پس بهتره یه طراح حرفه‌ای پیدا کنین که بتونه کارت مناسبی برای شما ایجاد کنه. شما می‌تونین به دنبال یک طراح مستقل محلی باشین یا این که سراغ شرکت‌های طراحی لوگو و کارت ویزیت برین؛ اما در کل حتماً همیشه نمونه کارها رو بررسی کنین تا ببینین آیا اصلاً اونها برای برند شما مناسب هستن یا نه.

۸. نهایی کردن طرح خودتون

و در آخرین مرحله از نحوه طراحی کارت ویزیت با در دست داشتن تمام عناصر و پیش بینی دقیق انتخاب نهایی رنگ و پایان‌های ویژه، می‌تونین طرح خودتون رو مجدداً ارزیابی کنین تا مطمئن بشین همه چی درست کار می‌کنه.

  • ابتدا جریان بصری رو بررسی کنین: چشم شما هنگام نگاه کردن به کارت چطوری حرکت می‌کنه. اول از همه متوجه چی می‌شین؟ آخر از همه چی؟ یک جریان بصری خوب باید با آرم، سپس نام و سپس اطلاعات ثانویه شروع بشه. با تغییر اندازه و مکان یک عنصر، همیشه می‌تونین جریان‌های بصری رو تغییر داده و بهینه کنین.
  • آیا همه اطلاعات نوشته شده لازم است؟ هرچه عناصر باقیمونده کمتر باشه، تاثیری که قراره بذارن بیشتر میشه.
  • آیا متنی که نوشتین خواناست؟ آیا رنگ‌ها با هم همخونی دارن؟ آیا عناصر زیادی به لبه نزدیک هستن؟

باید‌ها

فراموش نکنین که طراح شما محصول نهایی رو به عنوان یه فایل بردار و یک PDF مبتنی بر وکتور برای شما ارسال کنه تا بتونین تغییرات مورد نظر رو در صورت لزوم بهش اضافه کنین!

تکنیک های پیشرفته

این هشت مرحله تمام مواردیه که شما برای ایجاد یک کارت ویزیت کاملاً کاربردی نیاز دارین، اما اگه می‌خواین کارت خفن‌تر و حرفه‌ای‌تری داشته باشین، چندتا نکته زیر رو حتماً رعایت کنین:

  • با یک ایده هوشمندانه برجسته بشین؛ اگه تو کسب و کار شما استفاده از یه سری موارد مجازه و به وجه شغل آسیب نمی‌زنه، می‌تونین از استراتژی‌های تجربی بیشتری برای جذابیت برندتون استفاده کنین.

مثل کارت های آیفون Saleular، یا موارد پیچیده‌تر. مثلاٌ استفاده از:

  • جوهرهای معطر
  • چند برابر کردن عرض کارت
  • استفاده از مواد جایگزین (فلز، پلاستیک، لاستیک و غیره)
  • کارت‌های تاشو
  • کارت‌های شفاف

استفاده از این موارد می‌تونه یه ایده خفن و به یاد موندنی باشه!

  • از حاشیه‌ها پرهیز کنین؛ حاشیه‌ها ممکنه یه گزینه زیبا شناختی هوشمندانه برای قاب کردن محتوای کارت شما به نظر برسن و از نظر تئوری این موارد نیز وجود داره، اما شیوع خطاهای برش به این معنیه که مرزها بیشتر از این که منفعت داشته باشن، آسیب رسان هستن. برش کامل هر کارت به صورت عمده تقریباً یک خیاله و به همین دلیل بهترین کار طراحی در حاشیه‌های تیز کارت و منطقه ایمنی است. با حاشیه‌ها، اشتباهات کوچیک در برش اغراق آمیز هستن و کیفیت کل طرح رو پایین میارن.
  • در هزینه‌ها صرفه جویی کنین؛ اگه با بودجه کار می‌کنین، حواستون به مقدار اون باشه. فقط با استفاده از یک یا دو رنگ می‌تونین قسمت عمده‌ای از هزینه رو کاهش بدین. یه طراح خبره می‌دونه چطوری با به کار بردن رنگ و هزینه کمتری، یه طرح خفن و جذاب بسازه!
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 226 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 25 ژوئن 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.