مدرسه قباد برنامه نویسی چیست؟ - مدرسه قباد

برنامه نویسی علم نوینی است که از حدود سال ۱۸۴۳ آغاز شد و در طی زمان پیشرفت های بسیاری کرده و ارتقا یافته است. امروزه دانش برنامه نویسی در امور مختلفی از جمله ساخت بازی های کامپیوتری یا بازی های موبایل، ساخت اپلیکیشن های رایانه ای، طراحی وب سایت ها و… کاربرد دارد. برنامه نویسی نوعی برقراری ارتباط با کامپیوتر ها است؛ کامپیوترها قادر به پردازش زبان خاصی هستند که برنامه نویسان به کمک آن می توانند به کامپیوتر دستوراتی را برای اجرا بدهند. زبان رایانه ها از اعداد ۰ و ۱ تشکیل شده و در قالب کدهایی با همین ساختار پردازش می شوند. بنابراین ساده ترین کارهایی که با کامپیوتر یا موبایل خود انجام می دهیم، قبلا توسط افرادی برنامه نویسی شده و شامل دستورات منطقی می باشد که یک برنامه نویس به CPU کامپیوترداده است. پیش از ورود به عرصه برنامه نویسی باید بدانید که این دانش دارای حوزه های مختلفی از قبیل برنامه نویسی وب، برنامه نویسی موبایل( اندروید و ios)، برنامه نویسی دسکتاپ، برنامه نویسی ماشین و برنامه نویسی امنیتی است. در هریک از این حوزه ها زبان های برنامه نویسی متفاوتی وجود دارند که لازم است لاأقل یکی از آن ها را بیاموزید.

 

کاربردهای برنامه نویسی

از ساده ترین کارها مثل ارسال پیام با موبایل گرفته تا ساخت ربات های هوشمند شطرنج باز، همه و همه به وسیله برنامه نویسی امکان پذیر شده اند. در ضمن خوب است بدانید که برنامه نویسی تنها بر روی کامپیوتر و موبایل انجام نمی شود بلکه تمامی وسایل الکترونیکی هوشمندی که دراطراف خود می بینید، برای انجام فعالیت های خود برنامه نویسی شده اند. مثل تلویزیون، ماشین لباسشویی، ساعت مچی کامپیوتری، یخچال هوشمند، سیستم های تشخیص چهره و اسکنرها و هزاران ابزار دیگر که به زندگی بشر سرعت و راحتی بیشتری بخشیده اند. بنابراین مشخص می شود که برنامه نویسی ارتباط تنگاتنگی با بسیاری از عرصه های زندگی انسان مدرن دارد.

علاوه بر این، در عصر امروز عده زیادی از افراد با استفاده از این دانش کسب و کار ایجاد کرده و درآمد به دست می آورند. همچنین اموری مثل رزرو هتل یا خرید یک محصول و سفارش غذا، به راحتی و به لطف وب سایت های برنامه نویسی شده امکان پذیر گشته اند. به عنوان مثال برای اجاره ویلا لب دریا تنها کافی است با استفاده از تلفن همراه یا کامپیوتر شخصی خود وارد اینترنت شوید و در کمترین زمان ممکن حجم عظیمی از اطلاعات راجع به انواع ویلاهای لب دریا به شما نمایش داده خواهد شد. این امور به ظاهر ساده، در گذشته چندان راحت نبودند اما امروزه در سایه پیشرفت تکنولوژی در کسری از ثانیه انجام می شوند.

 

زبان های مختلف برنامه نویسی

Python

زبان برنامه نویسی پایتون به دلیل قابلیت همگام شدن با انواع سیستم های عامل و همچنین سادگی نوشتار، از سایر زبان ها محبوب تر و پر طرفدارتر است. این زبان کاربردی، از ماژول ها و بسته های آماده پشتیبانی می کند و رفع اشکال ازبرنامه های نوشته شده با پایتون نیز به سادگی انجام پذیر می باشد. هزینه نگهداری برنامه های کد نویسی شده با پایتون به نسبت سایر زبان ها کمتر است چرا که این زبان بر خوانایی تاکید دارد. زبان پایتون برای آغاز یادگیری برنامه نویسی کاملا مناسب است و به تازه کار ها پیشنهاد می شود. در ضمن جالب است بدانید اپلیکیشن های محبوبی از جمله یوتیوب و اینستاگرام با استفاده از پایتون نوشته شده اند.

Swift

زبان سوییفت که در سطح بالایی قرار دارد، اولین بار در سال ۲۰۱۰ توسط شرکت اپل توسعه پیدا کرد. خواندن کد های این زبان برنامه نویسی بسیار ساده است چرا که کد های سوییفت به زبان انگلیسی نزدیک می باشند. سوییفت از قابلیت مدیریت حافظه خودکار برخوردار بوده و بدین ترتیب از نشت حافظه جلوگیری می کند. از نقاط قوت زبان سوییفت این است که سطر های طولانی کد ندارد.

JavaScript

جاوا اسکریت از جمله زبان های محبوب و تفسیری است که میان برنامه نویسان، از طرفداران بسیاری برخوردار است. در صورتی که به زبان جاوا اسکریپت مسلط باشید، می توانید به سادگی از کتابخانه های قوی همچون Electron، React و Nodejs استفاده کنید.

 

PHP

پی اچ پی مهم ترین زبانی است که برای طراحی وب سایت های پویا باید آن را بیاموزید. از ویژگی های این زبان می توان به شی گرایی، انعطاف پذیری و مقیاس پذیری آن اشاره نمود. جالب است بدانید سیستم وردپرس که یکی ازپرکاربردترین سیستم ها می باشد، مبتنی بر زبان php است.

++C

این زبان سطح بالا با دارا بودن ویژگی شی گرایی، درساخت انواع بازی ها کاربرد دارد. همچنین لازم به ذکر است که وب سایت هایی مثل مایکرو سافت و گوگل و مرورگر فایر فاکس از این زبان برای توسعه خود بهره می برند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 231 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 20 سپتامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.