مدرسه قباد آموزش برنامه نویسی ASP.NET Core | راهنمای جامع - مدرسه قباد

برای اینکه بتوانیم وبسایت اینترنتی با امکانات خیلی خوبی بسازیم نیاز داریم تا با استفاده از زبان های برنامه نویسی تحت وب یکی از کارآمدترین و پرکاربردترین آنها را برای نیازمان انتخاب کنیم. یکی از اینها استفاده از آموزش برنامه نویسی ASP.NET Core است.

در حقیقت برای طراحی سایت ما گزینه های مختلفی داریم که می توان از جمله آنها به زبان های برنامه نویسی PHP ،Python ،JavaScript و … نام برد ولی یکی از بهترین مورد از تکنولوژی های استفاده شده برای ایجاد صفحات سایت پویا بهره بردن از ASP.NET Core است.

ASP.NET Core چیست؟

یک برنامه نویس وب به کسی گفته می شود که با استفاده از علم برنامه نویسی که دارد می تواند صفحات وبسایت را به صورت انعطاف پذیر و پویا طراحی کند.

دانش برنامه نویسی بسته به هر کدام از زبان های برنامه نویسی سطوح مختلفی دارد و هر کسی که علاقمند به یادگیری علوم کامپیوتری باشد باید از ابتدایی ترین سطح شروع کند تا بتواند بر تمامی مباحث آن مسلط شود.

آموزش برنامه نویسی ASP.NET Core | راهنمای جامع

در این مقاله یادگیری دانش برنامه نویسی مربوط به تکنولوژی بروز از زبان های برنامه نویسی تحت وب است که به آن ASP.NET Core می گویند.

تعریف : عبارت ASP.NET Core شامل یک ابزار برنامه نویسی یا فریمورک است که به صورت کاملا رایگان و تحت اجازه نامه GPL به صورت مولتی پلتفرم منتشر شده است که این ابزار توسط غول نرم افزاری مایکروسافت معرفی شد.

نکته : البته باید بدانیم که ASP.NET یک زبان برنامه نویسی نیست و یک ابزار نرم افزاری است که تحت زبان سی شارپ (#C) طراحی و ساخته شده است.

تفاوت ASP.NET Core با ASP.NET چیست؟

پاسخ : ابزار ASP.NET Core به عنوان یک نسخه متن باز و رایگان از ASP.NET هست که بر روی کلیه ی سیستم عامل ها ازجمله ویندوز، مک و لینوکس.

در حقیقت منظور از مفهوم مولتی پلتفرم هم همین موضوع است که به صورت چند سکویی دسته ای از برنامه ها می توانند بر روی چند سیستم عامل اجرا شوند.

کلیه ی برنامه هایی که با ASP.NET Core برنامه نویسی شده اند می توانند هم بر روی نسخه های Net Framework. و هم بر روی NET Core. اجرا شوند.

در ادامه مقاله ی آموزش برنامه نویسی ASP.NET Core به طور مفصل در مورد تفاوت های ASP.NET Core و ASP.NET MVC بحث خواهیم کرد.

تاریخچه ASP.NET از ابتدا تا اکنون

آموزش برنامه نویسی ASP.NET Core | راهنمای جامع

ASP.NET Core جزء فریمورک های جدید معرفی می شود در سال ۲۰۱۶ معرفی شد و یک باز طراحی جدیدی از ASP.NET تحت ویندوز است.

در حقیقت تا قبل از معرفی ASP.NET Core توسط مایکروسافت، این شرکت در برابر زبان برنامه نویسی PHP ضعف هایی داشت و با عنوان ASP.NET MVC دارای محدودیت هایی بود.

ابتدا در سال ۱۹۹۶ اولین نسخه از ابزار طراحی وب از شرکت مایکروسافت با نام Classic ASP معرفی شد.

عبارت ASP به عنوان مخفف Active Server Pages شناخته شد و کلیه ی صفحاتی که با استفاده از این فریمورک طراحی می شدند درای پسوند asp. بودند و برای برنامه نویسی صفحات وب باید از زبان VBScript استفاده می شد.

سپس مایکروسافت در سال ۲۰۰۲، نوع جدیدی را به نام ASP.NET معرفی و منتشر کرد که جایگزین ورژن قدیمی تر بود. این تکنولوژی جدید در زبان برنامه نویسی #C قرار گرفت و صفحات وبسایتی هم که با استفاده از این فناوری جدید ساخته می شدند با پسوند aspx. نمایش داده می شوند.

بعد از ارائه آخرین ورژن ASP.NET این شرکت فناوری ASP.NET MVC را منتشر کرد که تفاوت آن با نسخه های قبلی استفاده از معماری MVC بود. کلیه ی فریمورک هایی که مایکروسافت تا بحال برای طراحی وبسایت معرفی کرده بود به صورت انحصاری بود و شامل هزینه ای مجزا و فقط بر روی سرورهای ویندوزی نصب و اجرا می شد.

بالاخره این شرکت در تحولی بزرگ در سال ۲۰۱۶ توانست نسخه ی ASP.NET Core را با برطرف کردن مشکلات قبلی آن ارائه و منتشر کند. این نسخه به صورت متن باز و کاملا رایگان عرضه شد و همچنین بر روی کلیه ی سرورها اعم از ویندوزی و لینوکسی قابل نصب هست.

برجسته ترین مزایای ASP.NET Core

تکنولوژی ASP.NET Core بیشتر برای این منظور طراحی شد تا یک بهینه سازی و توسعه نرم افزاری برای فریمورک های مبتنی بر محاسبات ابری باشد که این ابزار دارای بسته های ماژولار بوده و بار اضافی کمتری را بر روی سرور ایجاد می کند.

آموزش برنامه نویسی ASP.NET Core | راهنمای جامع

که این ویژگی سبب می شود تا انعطاف پذیری بیشتری در زمان طراحی انواع اپلیکیشن ها توسط توسعه دهندگان ایجاد شود.

از مزیت های اصلی این ابزار که ما را ترغیب به کسب آموزش برنامه نویسی ASP.NET Core می کند عبارتند از :

  • رایگان و متن باز بودن :

با فریمورک ASP.NET Core می توان با در اختیار داشتن لایسنس نرم افزار آن که در سایت Github قرار گرفته است به تمامی کدهای آن دسترسی داشت و آن را ویرایش کرد، که این موضوع باعث توسعه فریمورک مورد نظر بدست طراحان از سراسر دنیا خواهد بود.

ASP.NET ضعف بزرگی داشت که فقط بر روی سرور های ویندوزی قابل اجرا بود ولی از مزیت های دیگری که می توان برای ASP.NET Core نام برد این است که می توان بر روی کلیه سرورهای حال حاضر نرم افزار و پروژه های آن را اجرا کرد.

  • سرعت و کارایی :

از دیگر مزیت های مهم ASP.NET Core این است که یک ابزار بسیار سریع است که برای بهینه سازی یک سایت یک فاکتور مهم محسوب می شود و این قابلیت کمک می کند تا سرعت کار با صفحات وب بالاتر رفته که باعث ارتقای رتبه و جایگاه بالاتری در بین سایت های دیگر خواهد بود.

  • تزریق وابستگی ها :

از دیگر ویژگی های اصلی و کاربردی ASP.NET Core این است که می توان با استفاده از تزریق وابستگی، بانک اطلاعات را خیلی ساده تر مدیریت کرد و دیتابیس را کاملا مجزا از پروژه نرم افزاری قرار دهیم.

با استفاده از این قابلیت یک واسط در بین پایگاه داده و کاربر قرار خواهد گرفت تا بعد از هر بار درخواست توسط کاربر به بانک اطلاعاتی متصل نشویم. که این مزیت باعث افزایش کارایی و سرعت در بازخوانی اطلاعات در ASP.NET Core خواهد شد.

  • استفاده از زبان سی شارپ :

همانطور که گفتیم ASP.NET Core خود یک زبان برنامه نویسی نیست و با استفاده از زبان س شارپ باید دستورات را در آن کدنویسی و کامپایل کرد. طبیعتا زبان سی شارپ به عنوان یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی شناخته شده است و می تواند امتیاز بالایی برای فریمورک ASP.NET Core داشته باشد.

علاوه بر این از زبان سی شارپ می توان به عنوان ساخت برنامه های ویندوزی نیز استفاده کرد که قابلیت یک پرتال ویندوزی تحت وب را به شما و مشتریان تان خواهد داد.

دیگر مزیت های مهم ASP.NET Core شامل :

  • در عین سادگی و سبکی بسیار قدرتمند است
  • به کلیه محیط های محاسبات ابری دسترسی دارد
  • سطح ماژولار بودن آن ارتقا یافته است
  • آسان بودن در استفاده از آن برای طراحی وبسایت ها
  • دارای یک روال یکسان جهت ساخت UI و API وب می باشد.
  • از آن جهت انجام قابلیت تست پذیری استفاده می شود.
  • محیط مناسب جهت برنامه نویسی انواع نرم افزارهای ابری است.

بررسی تفاوت های بین ASP.NET Core و ASP.NET MVC

آموزش برنامه نویسی ASP.NET Core | راهنمای جامع

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم ASP.NET MVC از نسخه های قبلی است که با آن کار می کردیم و در حال حاضر ASP.NET Core با تغییرات زیادی نسبت به آن معرفی شد.

در این قسمت به تفاوت های بین این دو نسخه مهم از ASP.NET می پردازیم.

  • اولین تفاوت مربوط به این است که اگر بخواهیم در ASP.NET MVC پروژه خود را اجرا کنیم حتما باید با بانک اطلاعاتی IIS این کار را انجام دهیم.

ولی در ASP.NET Core با توجه به اینکه به صورت مولتی پلتفرم و چند سکویی معرفی شده است فارغ از هر نوع سیستم عاملی می تواند بر روی هر بانک اطلاعاتی اجرا شود و حتما لازم نیست بر روی بانک اطلاعاتی IIS باشد و می تواند با دیتابیس MySQL نیز از سرور لینوکس ارتباط برقرار کند.

  • دومین مورد از تفاوت این نسخه مربوط به تزریق وابستگی است. در ASP.NET Core با استفاده از یک کلاس به نام IServiceProvider میشه به صورت کاملا مستقیم در سازنده آن یا Constructor در هر کلاس عمل تزریق وابستگی را اجرا کرد.

و اصولا در ASP.NET Core می توان به روش توکار عمل تزریق وابستگی را بین کلاس ها و رابط های کاربری انجام داد.

  • تفاوت مهم دیگر مربوط به ساختار پروژه در هر کدام از این نسخه است. در ASP.NET Core خیلی از فایل ها و پوشه هایی که کاربرد زیادی داشتند و مهم بودند و در ASP.NET MVC مورد استفاده قرار می گرفتند حذف شده است.

یکی از این فایل های اصلی web.config است که تنها در نسخه ای از پابلیش شده وجود دارد.

فایل های دیگری مانند Global.aspx و App_Start و همینطور فولدر App_Data نیز حذف شده اند.

البته فایل App_Start با فایل دیگری به نام StartUp.cs جابجا شده است. و به همین صورت فایل web.config هم با فایلی دیگری به نام appsetting.json جایگزین شده اند.

نکته : البته یکی از تغییرات اصلی در ASP.NET Core مربوط به جابجایی فایل های با فرمت json است که به جای فایل های دیگر با فرمت xml جایگزین شده اند.

  • چهارمین مورد از تفاوت های این دو نسخه مربوط به ترکیب شده Web api ها با MVC و web page ها می باشد.

در حقیقت در ASP.NET MVC گزینه ی مربوط به Web api از پروژه های آن جدا شده است و این مورد هنگام ساختن یک پروژه جدید ASP.NET MVC کاملا مشخص و قابل دیدن است.

  • تفاوت پنجم مربوط به مسیر نگه داری فایل های ثابت پروژه است که در ASP.NET Core یک مسیر جداگانه جهت نگه داری کردن از فایل های ثابت یا استاتیک از یک پروژه ایجاد شده است که به نام wwwroot است که این مورد را در ASP.NET MVC مشاهده نکرده بودیم.

منظور از فایل های ثابت مربوط به فایل های استایل CSS و jQuery و همینطور عکس های پروژه است.

با استفاده از این تغییر درخواست های کاربر مربوط به نمایش تصاویر از پروژه سایت تان به سمت همین پوشه ارسال می شود و مستقیما به این آدرس هدایت می شود.

البته می توانید نام پوشه wwwroot را در فایل پروژه خود تغییر نام دهید.

  • تفاوت مهم بعدی مربوط به عدم نیاز به کامپایل کردن در اجرای پروژه است. برای اینکار می توان گزینه ی را با نام start without debugging را از منوی Debug کلیک کنیم تا بعد از انجام تغییرات در پروژه تنها آن را Build کنیم و مرورگر را بروزرسانی کنیم تا نتیجه را مشاهده کنیم. با استفاده از این روش سرعت طراحی و توسعه نرم افزار و وب سایت های ما افزایش پیدا خواهد کرد.

البته تفاوت های دیگری هم بین این دو نسخه هست که به ذکر همین موارد بسنده می کنیم.

پیش نیاز های یادگیری ASP.NET Core چیست؟

آموزش برنامه نویسی ASP.NET Core | راهنمای جامع

در فریمورک ASP.NET Core که بر پایه ی NET Core. ساخته شده و با استفاده از زبان سی شارپ #C توسعه پیدا کرده است، جهت شروع یادگیری می بایست در ابتدا با زبان برنامه نویسی سی شارپ آشنایی اولیه داشته باشید.

با یادگیری زبان سی شارپ می توانید بر مدیریت حافظه، موارد رمزنگاری، برنامه نویسی await و async و تکنولوژی Ado.Net و همینطور Linq هم مسلط شوید.

وقتی مباحث مربوط به فریمورک های NET. را بفهمید می توانید سطح دانش برنامه نویسی و کدنویسی خود را ارتقا دهید اینکه این فریمورک از چه کلاس ها، name space ها و بخش هایی تشکیل شده است.

لازم است برای اینکه آموزش برنامه نویسی ASP.NET Core را به خوبی شروع کنید ابتدا با یک دوره جامع برنامه نویسی زبان سی شارپ (#C) آشنایی پیدا کنید و که با استفاده از مدرسه قباد می توانید آن را دریافت کنید.

لازم نیست زمان خیلی زیادی را صرف یادگیری این زبان کاربردی کنید و می توانید با این سری آموزش ها یک پروژه ساده را که مربوط به برنامه ی مدیریت یک رستوران یا هتل است را همراه با بانک اطلاعاتی شروع کنید. و در آن از انواع تکنولوژی های مورد استفاده بهره بگیرید.

بعد از یادگیری زبان سی شارپ می توان با خیال راحتتری به سراغ توسعه و طراحی وبسایت بیاییم.

در ابتدای طراحی صفحات وب در ASP.NET Core باید با معماری نرم افزار MVC شروع کنیم جایی که هنوز از استاندارد قبلی استفاده می شود و علیرغم سختی باید با آن آشنا شویم.

در این بخش هم کافی است تا با یک پروژه ساده شروع کنیم تا فرآیند کار کردن این ابزار را بهتر بشناسیم. تا امکانش هست پروژه های کوچک درست کنید تا با بخش های متعدد در MVC آشنا شوید و شرایط مختلفی را امتحان کنید تا خروجی ها کار شما نتایج متفاوتی را نمایش دهند.

در ASP.NET Core بعضی از موارد از قبل آماده گذاشته شده و نیاز نیست تنظیمات خاصی انجام دهیم ولی باید با پوشه بندی و نام گذاری ها آشنا باشید.

بعد از این موارد خیلی مهم است تا با فریمورک Entity Framework کار کنید و بخش های مهم و اساسی آن را فرا بگیرید تا بتوانید مدیریت داده ها و کلیه اعمال دیتابیس را یاد بگیرید.

حال که تا به اینجا این آموزش ها را یاد گرفته اید می توانید یک پروژه سایت ساده ای را شروع کنید که می تواند یک سایت شخصی و وبلاگی ساده باشد. مهم این است که شروع کنید به نحوه شروع کردن خیلی دقت نکنید و نگاه ساده تری به این موارد داشته باشید.

مهمترین کاربردهای فریمورک ASP.NET Core

آموزش برنامه نویسی ASP.NET Core | راهنمای جامع

به طور وسیع مهمترین کاربرد ASP.NET Core برای طراحی و اجرای سایتهای مختلف است که این ابزار بخاطر در اختیار داشتن ویژگی های مهم و مشخص می تواند با تمامی پایگاه داده و بانک های اطلاعاتی کار کند که از این نظر قابلیت و مزیت مهمی دارد.

ولی به صورت خصوصی تر می توان از زبان های تحت دات نت برای کدنویسی در زمینه ی هوش مصنوعی، احراز هویت افراد، برنامه های داشبوردی تحت وب و … استفاده کرد.

فریمورک ASP.NET Core دارای کتابخانه های مختلفی است هر یک از آنها در بخش های متفاوتی قدرت کارایی خود را نمایش می دهند. در حوزه سایت های برتر، شاهد وبسایت های مختلفی هستیم که با استفاده از همین فریمورک ASP.NET Core طراحی و ساخته شده اند که شامل :

  • سایت سازمان سنجش Sanjesh.org
  • سایت خدمات مایکروسافت MSN.com
  • سایت ورزش سه Varzesh3.com
  • سایت آموزشی W3School.com
  • سایت های Go.Xero.com و Etherscan.io

و همینطور خیلی از سایت های دیگری که با توجه به خصوصیات و مزایای طراحی صفحات وب با ASP.NET Core طراحی و توسعه داده شده اند.

آشنایی با محیط برنامه نویسی ASP.NET Core در ویژوال استودیو

آموزش برنامه نویسی ASP.NET Core | راهنمای جامع

قبل از اینکه آموزش برنامه نویسی ASP.NET Core را بخواهید شروع کنید باید با محیط برنامه نویسی آن آشنایی پیدا کنیم.

در حقیقت هم برای اینکه بتوانیم شناخت مناسبی از هر زبان برنامه نویسی پیدا کنیم ابتدا باید با محیط کدنویسی آن ارتباط برقرار کنیم و به تمامی بخش های دسترسی داشته باشیم.

اگر تنها می خواستیم کدهای مورد استفاده از هر زبانی را به صورت دستی و بدون هیچ گونه ابزار کمکی انجام بدیم واقعا برنامه نویسی کار سختی به نظر می رسید ولی در حال حاضر ابزار ها و کامپوننت های مفیدی وجود دارند که به ما در طراحی و ایجاد برنامه ها و اپلیکیشن ها کمک می کنند.

محیط بسیار کاربردی و محبوب برای کار با ASP.NET Core نرم افزار ویژوال استودیو Visual Studio است که به عنوان یکی از گسترده ترین برنامه های طراحی و برنامه نویسی نرم افزار شناخته می شود.

تقریبا از تمامی زبان های برنامه نویسی حال حاضر مانند سی شارپ، ویژوال بیسیک، پی اچ پی، اندروید، جاوا، پایتون و … پشتیبانی می کند.

این محیط توسعه نرم افزار تقریبا ۲۰ سال پیش ساخته شده است که تا اکنون هم تغییرات بزرگ و متحولی داشته است. متولی بروزرسانی این برنامه برعهده غول نرم افزاری مایکروسافت است که هر ساله اپدیت های جدیدی را برای آن ارائه می کند.

از مهمترین شاخصه ای این نرم افزار مربوط به کامپایلر قوی بکار رفته در آن است که می تواند برای کلیه ی زبان های برنامه نویسی اجرا شود. زمینه کاربردی نرم افزارهای تولید شده با این ابزار متفاوت است و از طراحی نرم افزار ویندوزی گرفته تا بازی سازی کامپیوتری نشان از گستردگی استفاده از این نرم افزار را دارد.

جمع بندی درباره آموزش برنامه نویسی ASP.NET Core

در این مطلب با معرفی تکنولوژی جدید مایکروسافت در زمینه طراحی صفحات وب آشنا شدیم و کلیه ی جزئیاتی که شما نیاز داشتید تا درباره آموزش برنامه نویسی ASP.NET Core بدانید را معرفی کردیم.

حال باتوجه به اطلاعات داده شده در این زمینه اگر می خواهید به عنوان یک متخصص در زمینه ASP.NET Core ظاهر شوید پیشنهاد می کنیم با مدرسه قباد تسلط و دانش کافی برای کار با این فریمورک محبوب و کاربردی را یاد بگیرید.

۱
۱
رای

امتیازدهی به مقاله

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 354 views بار دسته بندی : آموزش برنامه نویسی تاريخ : 1 می 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها