مدرسه قباد آموزش موشن گرافیگ + مبانی - مدرسه قباد

اصلا چرا باید این مقاله رو خوند؟

بین همه‌ی کارا و شلوغیاتون چرا بهتره که وقت بذارین و این مقاله رو بخونین؟ خب باید بگیم که موشن گرافیک یه شاخه‌ی نسبتاً جدید از هنر حساب می‌شه. برای همینم هنوز منابع زیادی راجع بهش تولید نشده تا بتونین از اونا کمک بگیرین. پس خیلی مهمه که شما که تازه اول راهین و زمان و مسائل مالی براتون عنصرهای خیلی خیلی باارزشی محسوب می‌شن؛ وقت و پولتون رو الکی تلف نکنین و برای آموزش موشن گرافیک برین سراغ یه منبع خوب برای که بهتون بگه از کجا باید شروع کنین. اینطوری احتمال این که راه رو اشتباه برین هم کم می‌شه و خب؛ چی از این بهتر؟!

موشن‌گرافیک چیه و چه مزیت‌هایی داره؟

هرچند که قبلا تو یه مقاله موشن ‌گرافیک رو مفصل بهتون توضیح دادیم و معرفی کردیم؛ اما می‌خوایم دوباره یه کم براتون یادآوری کنیم. موشن گرافی یعنی این که خیلی هنرمندانه و خلاقانه بتونین از تصویرهای دو بعدی که خودتون طراحی می‌کنین یا حتی قبلاً طراحی شده؛ انیمیشن بسازین و در واقع اون تصاویر رو به حرکت دربیارین. بعد هم بتونین ازشون برای تولید ویدیوهای مختلف استفاده کنین. مثل ویدیوهای هنری یا تبلیغاتی. این از این.

حالا مزیت این حرفه چی می‌تونه باشه؟ خب همونطور که می‌دونین؛ موشن گرافیک یه هنر جدیده. به همین خاطر هم هست که می‌تونین با هوش و خلاقیت خودتون، کلی ایده‌ نو ابداع کنین و راه‌های تازه‎‌ای رو باز کنین. به علاوه تنها ابزاری هم که براش نیاز دارین؛ یه کامپیوتر و یه مقدار ذوق هنریه. همین!

حالا که یادتون اومد اصلا ماجرا چیه؛ بیاین تا بهتون بگیم چطوری تو چند مرحله خودتون رو آماده کنین و آموزش موشن گرافیک رو بگذرونید تا یه موشن گرافیست خوب باشین!

طراح موشن گرافیک

نکته

اولین نمونه‌های موشن گرافیک برمی‌گرده به سال ۱۸۰۰ میلادی، که با قلم و کاغذ طراحی شدن.

انتخاب نرم‌افزار مناسب برای آموزش موشن گرافیک

خب، قدم اول اینه که یه سری نرم‌افزار مناسب و خوب برای شروع کارتون پیدا کنین. بیشتر کسایی که تو این زمینه مشغولن از سری نرم افزارهای ادوبی Adobe استفاده می‌کنن و خیلی هم ازش راضی‌ان. این نرم‌افزارها به راحتی در دسترس هستن. به علاوه خیلی هم کاملن و میشه همه کاری باهاشون کرد. به نظر ما هم بهتره که همین نرم‌افزارها رو برای شروع انتخاب کنین؛ که شامل اینا میشه:

  • افترافکت برای وقتی که می‌خوای انیمیشن بسازی
  • ایلوستریتور برای وقتی که می‌خوای برای انیمیشن، توی هر مقیاسی که خواستی تصویر طراحی کنی
  • فتوشاپ برای ویرایش تصاویر و به علاوه، وقتی که می‌خوای تصاویر دم‌دستی برای انیمیشن طراحی کنی
  • پریمیر برای مرحله‌ی آخر و وقتی که می‌خوای یه ویدیو بسازی

نکته

شرکت ادوبی در سال ۱۹۸۲ میلادی توسط جان وارناک و چارلز گشکه تاسیس شد.

به غیر از مجموعه‌ی ادوبی، یه سری نرم‌افزار دیگه هم هستن به اسم سینماd4 که نه در اندازه‌ی ادوبی، ولی به قدر خودش خوبه و زیاد هم ازش استفاده می‌شه. البته به عنوان یه تازه‌کار نیازی نیست که شما این نرم‌افزار رو یاد بگیرین!

انتخاب سیستم عامل مناسب برای آموزش موشن گرافیک

چه سیستمی برای کار موشن گرافیک خوب و مناسبه؟ سیستمی که این چهارتا فارکتور توش قوی باشن:

  • رم RAM
  • سی پی یو CPU
  • وی جی ای VGA
  • هارد درایو Hard Drive

نکته

لپ‌تاپ ایسوس استودیو بوک پرو ایکس، می‌تونه انتخاب خوبی برای شما باشه!

`پس موقع انتخاب لپ‌تاپ یا کامپیوتر حواستون به این فاکتورا باشه تا یه سیستم قوی و خوب برای کارهای گرافیکی‌تون تهیه کنین.

از این کارها دوری کنید!

یه سری کارا هستن که باید ازشون دوری کنید! بله دوری. انجام دادن این کارا نه تنها هیچ کمکی بهتون نمی‌کنه؛ بلکه باعث تلف شدن وقتتون هم می‌شه! پس لطفا حواستون رو حسابی جمع کنید!

دیگه همه چیز رو گوگل نکنید!

این مورد یه کم غلط اندازه و عمل کردن بهش هم شاید سخت باشه. ببینید؛ گوگل چیز خیلی خوبیه. درسته، اما دیگه هر کاری رو نمی‌تونه براتون انجام بده که! مثلا؛ اگه شما سرچ کنید که «بهترین نمونه‌های موشن گرافیک چیه؟» لزوما بهتون نتایج درستی رو نشون نمی‌ده. گوگل ممکنه نتونه کیفیت درست و استاندارد رو تشخیص بده و در اختیار شما بذاره. یا حتی در مورد منابعی که بهتون پیشنهاد می‌کنه هم مطمئن نباشید. چرا؟ چون مقالات گوگل براساس مهارت نویسنده‌ها تو حوزه‌ سئو CEO دسته‌بندی می‌شن. یعنی هرچی بتونن بهتر و درست‌تر قواعد سئو رو رعایت کنن؛ نوشته‌هاشون بیشتر در دسترس شما قرار می‌گیره. این هم به این معنی نیست که اون منبع حتما محتوای درستی داره. پس مراقب چیزهایی که مطالعه می‌کنید و یاد می‌گیرید باشید!

نکته

سئو یعنی تکنیک‌هایی که باعث میشه یک متن روی گوگل بازدید بیشتری داشته باشه.

کاربرد موشن گرافیک شامل وبسایت، هنر، سینما، شبکه‌های اجتماعی و مارکتینگ می‌شه.

پس چی کار باید کرد؟

خب حالا که گفتیم یه کارایی رو انجام ندید؛ باید راه‌حل جایگزین رو هم بهتون بگیم دیگه! پس در ادامه برای آموزش موشن گرافیک بهتون چندتا منبع معتبر معرفی می‌کنیم؛ که بتونید اطلاعات مورد نیازتون رو راحت و با یه کم دقت به دست بیارید.

  • جادوی عناصر Elemental Magic اثر آقای جوزف گیلاند، یک کتاب دو جلدیه و شامل مهم‌ترین تجربیات هنرمندهای موشن گرافیست می‌شه
  • طراحی ساده برای ساخت انیمیشن Simplified Drawing For Planning Animation رو آقای وِین گیلبرت نوشته و توش سعی کرده بهتون تکنیک‌های طراحی شخصیت رو یاد بده
  • تجدید نظر Rework رو دو تا آرتیست به اسم جیسون فراید و دیوید هانسون نوشتن و به شما می‌گه که چطور از هنرتون در جهت بهبود کسب و کار خودتون استفاده کنید
  • چگونه یک تصویرگر باشیم How To Be An Illustrator درو ریس در این کتاب درک شما رو از این فرایند طراحی و تصویرگری بیشتر می‌کنه و تکنیک‌های کاربردی و خوبی هم بهتون یاد می‌ده
  • انیمیشن دیزنی Disney Animation رو دو تا از انیماتورهای دیزنی نوشتن؛ اولی جانستون و فرانک توماس که حاوی دوازده اصل اساسی طراحی انیمیشنه و برای هر کسی که توی این زمینه کار می‌کنه خیلی مفیده

پرسش

می‌دونید اولین کارکتری که دیزنی طراحی کرد چی بوده؟

پاسخ

یه خرگوش!

افترافکت همون موشن گرافیک نیستا!

بعضی از تازه‌کارا یا حتی حرفه‌ای‌ها، فکر می‌کنن افترافکت و موشن گرافیک یه چیزن و می‌تونن به جای هم استفاده بشن! یه چیزی میگیم قبول کنید لطفا: اگه این طوری فکر کنید؛ خیلی خیلی بد و ناشیانه‌اس! بله. درستش چیه؟ افترافکت همون‌طور که قبلا گفتیم یه نرم‌افزار برای ساخت انیمیشنه؛ اما موشن گرافیک تکنیک و هنریه که شما دارید و باهاش ویدیوهای جالب و باحال درست می‌کنید. اتفاقاً باید توی هر دوش هم اوستا باشید. اما یادتون بمونه که یکی یه ابزاره و اون یکی یه شاخه‌ هنری!

حداقل تا سه ماه، کارای عجیب غریب نکنید

یه سری توصیه و ترفند روی اینترنت و مخصوصا یوتیوب هست؛ اما باید بدونید که همه‌شون کار نمی‌کنن و الزاماً نمی‌تونن راه‌حل مسائل شما باشن. اونا قراره فقط در بعضی موقعیت‌های خاص جواب بدن؛ تازه نه همه‌شون! قبل از اینکه بخواید از این ترفندها استفاده کنید؛ باید مبانی و چیزای اساسی رو یاد بگیرید. به یه زبون دیگه بخوایم بگیم؛ شما باید دقیقا بفهمید که پشت این ترفندهای موشن گرافیک و راه‌حل‌های سریع‌السیر چی می‌گذره و اصلا چجوری درست شدن. بعدش اصلا می‌تونید با خلاقیتی که دارید؛ برای خودتون ترفند و میون‌بر بسازید. باور کنید راست می‌گم! اگه حرف گوش نکنید؛ ممکنه هیچ وقت اصل مطلب رو یاد نگیریدا!

یکی از منابع آنلاین معتبر و خوب که می‌تونید برای یادگرفتن موشن گرافیک ازش ستفاده کنید؛ وبسایت لینداست: www.lynda.com

برای ساخت موشن گرافیک خوب، باید نگاه کارگردانی داشت و به روز بود. هم‌چنین به صداها و حرکات توجه کرد.

فوری وارد بازار کار نشید

بعد از اینکه چندتا تصویر رو کنار هم گذاشتید و یه انیمیشن مختصر و مفید ساختید؛ ممکنه یه کم هیجان‌زده بشید و احساس حرفه‌ای بودن کنید. بعدم به خودتون بگید :«وقتشه برم یه کم پول دربیارم!» اما هم ما و هم شما می‌دونیم که اینطور نیست! به ما اعتماد کنید لطفا. زود و بی‌موقع وارد فضای کار موشن گرافیک شدن هیچ فایده‌ای که نداره؛ کلی هم براتون ضرر داره! اگه این کار رو کنید؛ فقط پروژه‌هایی گیرتون میاد که کیفیت پایینی دارن و کارفرما نمی‌خواد براش پول زیادی خرج کنه. یا هم که گیر کارفرماهایی میوفتید که بهتون می‌گن:« درسته که پول توش نیست؛ اما عوضش تجربه به دست میاری!» به حرفشون گوش نکنید. تجربه خیلی خوبه؛ ولی قرار نیست قبض‌های شما رو پرداخت کنه!

خودتون رو خیلی هم دست بالا نگیرید!

یه تعداد ویدیو هستن که برای حرفه‌ای‌ها درست شدن. این ویدیوها قراره به آرتیست‌های باتجربه نکات جدید و به درد بخور یاد بده. پس شما به عنوان کسی تازه اول راهه نباید سراغشون برید. اگه این کار رو کنید؛ حسابی گیج می‌شید. بعد ممکنه از خودتون ناامید بشید و در مرحله‌ی بعد هم فکر کنید که کلا به درد این کار نمی‌خورید! پس قرار شد که واقع‌بین باشید و توانایی‌های خودتون رو اونطوری که واقعا هستن ببینید؛ نه بیشتر و نه کمتر. و گرنه یه عالمه احساسات منفی میاد سراغتون و باعث میشه پسرفت کنید.

با ‌ابزارهاتون زیادی بازی نکنید

این مورد هم در ظاهر یه کمی عجیبه. خیلی از هنرجوها تو دام بازی با ابزارهای موشن گرافیک میوفتن و دیگه حواسشون از ابعاد اصلی ماجرا پرت می‌شه. ممکنه فکر کنید که امکاناتی که نرم‌افزارهای موشن گرافیک بهتون میدن؛ کمک می‌کنه کارتون رو بهتر انجام بدید. خب بیراه هم فکر نمی‌کنید. اما این نباید باعث بشه که دیگه فقط تمرکزتون رو بذارید روی ابزارها و اساس کارتون رو فراموش کنید. یادتون باشه که جرقه‌ اولیه‌ کار شما ایده و طرحیه که توی ذهنتون دارید. بعد از اون کاری که باید بکنید اینه که؛ با کمک وسایل مختلف ایده‌تون رو عملی کنید. این فرایند نباید برعکس باشه! نباید با کمک نرم‌افزارها به زور و زحمت یه ایده تولید کنید. حواستون باشه!

ناامید نشید

فرقی نمی‌کنه که چه قدر مستعد هستید. یا فرقی نداره که چندتا دوره‌ آموزشی موشن گرافیک رو شرکت کردید. به هر حال قراره هر چند وقت یه بار خراب‌کاری کنید! در واقع این اتفاقیه که تو هر کار و زمینه‌ای میوفته؛ پس نگران نباشید. احتمالا قراره که مخصوصا تو تلاشای اولیه‌تون به نتیجه‌ی دلخواه نرسید. موشن گرافیک یه رشته‌ی هنری کاملا جدی و حتی کمی سخته. پس باید براش وقت و انرژی زیادی بذارید و تجربه‌ی کافی به دست بیارید. صبور باشید. تمرکزتون روی این باشه تو هر پروژه یه کمی هم شده پیشرفت کنید. اون وقته که یه دفه به خودتون میاید و می‌بینید که دستتون راه افتاده.

مبانی یادگرفتن موشن گرافیک

تمرین، تمرین، تمرین. همه‌ی چیزی که باید بگیم اینه که تمرین کنید؛ خیلی زیاد! شما یادتون نمیاد؛ اما ما می‌دونیم که وقتی می‌خواستید بند کفشتون رو هم ببندید؛ کلی طول کشید تا یاد بگیرید این کار رو بدون نقص انجام بدید. با تمرین از پس هر کاری برمیای. آموزش موشن گرافیک هم که استثناء نیست! پس تمرین کنید؛ تمرین، تمرین.

حالا همین‌طور که دارید حسابی تمرین می‌کنید و اتود می‌زنید؛ این چندتا کار رو هم انجام بدید.

قصه‌ی موشن گرافی باید خلاقانه، هدفمند و مختصر باشه و ادبیات خوبی هم داشته باشه.

تماشا کنید و اجرا کنید

خیلی از هنرجوها رو می‌شناسیم که کلی ویدیوی آموزشی موشن گرافیک تماشا می‌کنن. بدون اینکه بعدش اون چیزی که دیدن رو تمرین و عملی کنن. متاسفانه باید بگیم این کار علاوه بر این که خیلی خنده‌داره؛ بی‌نتیجه هم هست! تماشا کردن ویدیو کار سختی نیست و همه هم می‌تونن انجامش بدن. اون مرحله‌ای که مهمه و کار شما رو می‌بره جلو؛ بعد از تماشا کردن ویدیوها می‌رسه. درسته که به احتمال زیاد به پای آرتیستای تو ویدیو نمی‌رسید. اما مهم اینه که تلاش خودتون رو بکنید. می‌تونید خیلی ساده موقع تماشای ویدیو، اون رو نگه دارید و همون کاری که انجام شد رو اجرا کنید. یا اینکه مدام به عقب برش گردونید و هر کاری اون کرد رو تکرار کنید. پس تمرین کنید؛ تماشا کردن خالی فایده نداره!

با افترافکت و ایلوستریتور شروع کنید

بهتره که با افترافکت و ایلوستریتور شروع کنید. چرا؟ چون این دو تا اصلی‌ترین ابزارهای شما برای موشن گرافی هستن. افترافکت یه کمی پیچیده‌تره. پس بیشتر براش وقت بذارید. برای یاد گرفتن این نرم‌افزارها از دوره‌های آموزشی موشن گرافیک مبتدی استفاده کنید. تاکید می‌کنیم: مبتدی. حتی اگر یه چیزایی هم از قبل بلدید؛ اما لطفا از آموزش‌های پایه‌ای غافل نشید. اگر این کار رو بکنید ممکنه در طول زمان یه موضوعاتی رو یاد نگیرید و یا اشتباه انجامشون بدید و این مسئله مسیرتون رو خیلی سخت و ناهموار می‌کنه.

نکته

این وبسایت یک منبع خوب برای یادگرفتن افترافکت و ایلوستریتر هست: www.schoolofmotion.com

حالا شروع کنید

خب، بعد از اینکه همه‌ی مراحل بالا رو پشت سر گذاشتید؛ می‌تونید در اندازه‌ی کوچیک یه کار مناسب موشن گرافیک پیدا کنید. این کار باید مطابق با توانایی‌ها و تجربیات شما باشه. نه بیشتر و نه کمتر! حتی اوایل دوران کاریتون می‌تونید کارآموزی موشن گرافی کنید و بدون دستمزد کار کنید. البته اگه می‌تونید از پس هزینه‌ها بربیاید. این پیشنهاد شاید تو نگاه اول یه کم سخت و عجیب به نظر بیاد. اما در عوض بهتون کمک می‌کنه تا کلی تجربه‌ی جدید و مفید به دست بیارید. اصلا بیاید یه کار دیگه کنیم. به این فکر نکنید که دارید مجانی کار می‌کنید. اینجوری فکر کنید که تو بهترین مدرسه‌ دنیا درس می‌خونید و واقعا هم همینطوره! اینطوری علاوه بر اینکه انیمیشن رو یاد می‌گیرید؛ با آدمای باتجربه هم آشنا می‌شید.

حرف آخر

توی این مقاله سعی کردیم که برای شروع تجربه‌ی موشن گرافی بهتون کمک کنیم. موشن گرافیک یه بستر عالی برای تجربه‌های جدید و اجرای ایده‌های خلاقانه شماست. به خاطر این که رشته‌ی جدیدیه و از کارا و طراحی‌های تازه استقبال می‌کنه. خلاصه که امیدواریم با این نوشته تونسته باشیم یه کم هم که شده؛ این راه رو براتون هموارتر کنیم. امیدواریم که حسابی موفق باشید!

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 220 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 25 ژوئن 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.