مدرسه قباد تاثیر موشن گرافیک بر کسب و کارها؛ چرا باید از موشن گرافیک در بیزینس خود استفاده کنیم - مدرسه قباد

تاثیر موشن گرافیک روی کسب و کارها در حال حاضر که به حدی رسیده که نشه به سادگی ازش عبور کرد. عصر، عصر اطلاعاته! البته این واژه از اوایل دهه ۹۰ میلادی استفاده شد و می‌تونیم بگیم در حال حاضر عصر، عصر انفجار اطلاعاته! سلیقه مخاطب هم در سال‌های اخیر بسیار تغییر کرده و اکثر مخاطبان سخت پسند شدن، انتظارات اون‌ها بالا رفته و به هر محتوایی جذب نمی‌شن. درنتیجه رسوندن پیام کسب و کار به مخاطب با روش‌های مرسوم بسیار دشوارتر از قبل هست. اما با پیشرفت تکنولوژی، انیمیشن ها Animation یا طراحی های متحرک Motion Design تا حد زیادی وظیفه‌ی جلب نظر بیننده رو بسیار آسون‌تر کرده. بعنوان شاخه‌ای از دنیای انیمیشن، می‌خوایم بررسی کنیم که کاربرد و تاثیر موشن گرافیک روی کسب و کارها و بازاریابی بیزینس تو دنیای دیجیتال امروزه تا چه حد می‌تونه باشه.

تعریف موشن گرافیک

چندتا عنوان هست که تفاوت‌های ریزی دارن اما خیلیامون اون‌ها رو باهم اشتباه می‌گیریم. پس بیاین همین اول این موارد رو از هم جدا کنیم.

انیمیشن

انیمیشن یک عبارت کلی یا به اصطلاح Umbrella Term هست. Umbrella Term یعنی نام یک دسته‌بندی کلی که موارد مختلف رو مثل چتر در بر می‌گیره! برای مثال شما «حبوبات» رو در نظر بگیرین. حبوبات اسم یه گروهه که اعضای زیادی مثل نخود، لوبیا، عدس و … داره. به همین ترتیب انیمیشن هم برای همه انواع تصاویر و گرافیک‌های بصری متحرک به کار میره، از کارتون گرفته تا کلایمیشن Claymation یا همون انیمیشن‌های خمیری.

طراحی گرافیکی

طراحی گرافیکی یا Graphic Design به زبون ساده یعنی طرح اشیاء دنیای واقعی یا مفاهیم انتزاعی که در ذهنمون هست رو به طور دیجیتالی با نرم‌افزارهای کامپیوتری به تصویر بکشیم.مثلاً لوگو یا آرم، یک طراحی گرافیکیه.

مفاهیم طراحی گرافیک، انیمیشن، طراحی متحرک، موشن گرافیک

طراحی متحرک

فرض کنین یک گرافیکی رو طراحی کردین. حالا اگه بخواین این طرح شما تکون بخوره یا بچرخه بدون اینکه «مفهوم یا پیام» خاصی رو منتقل کنه، به این حالت طراحی متحرک یا Motion Design می‌گن. پس موشن دیزاین یعنی صرفاً متحرک کردن طرح های گرافیکی ساکن بدون اعمال مفهوم و انتقال پیام.

موشن گرافیک

خب در نهایت، موشن گرافیک Motion Graphics یا گرافیک متحرک یک زیر شاخه از انیمیشن هست. موشن گرافیک یک نوع طراحی گرافیکی خاصه که عناصر طراحی مثل تصاویر، اشیا، شکل‌ها و متن در اون متحرک می‌شن و به حرکت درمیان. تفاوتش با طراحی متحرک در دارا بودن مفهوم هست. موشن گرافیک از طراحی گرافیکی که در ابتدا ایستا و ساکنه استفاده می‌کنه و به اون تحرک و جنبش می‌ده و هدف عمده اون معرفی یا ارائه اطلاعات به بیننده هست. این یعنی مفهوم.

به مواردی مثل لیست زیر موشن گرافیک گفته میشه:

  • جلوه‌های بصری در ابتدای یک برنامه خبری
  • تیتراژ فیلم و سریال
  • کارتون‌ها
  • انیمیشن شخصیت‌ها بدون روایت داستان
  • تایپوگرافی متحرک
  • صحنه‌های انفجار در فیلم‌ها

اما اگه قصد دارین شخصیت‌ها رو متحرک کنین تا داستان‌های بصری بسازین این دیگه موشن گرافیک نیست! این یک نوع انیمیشن کاملا متفاوته.

هشدار

در موشن گرافیک داستان سرایی یا قصه گویی مجاز نیست، چیزی که در بقیه انواع انیمیشن مثل کارتون وجود داره.

درنتیجه موشن گرافیک تقریبا در همه زمینه‌ها استفاده می‌شه، مثل:

  • صنعت فیلم‌سازی
  • تبلیغات
  • آموزش
  • مراقبت‌های بهداشتی و سلامت
  • بازی و سرگرمی

مزیت موشن گرافیک نسبت به تصاویر ثابت مثل اینفوگرافیک

موشن گرافیک می‌تونه ایده‌های پیچیده رو به فرم بصری نشون بده. به ویژه ایده‌های بزرگ و مفاهیم انتزاعی که توضیح اون‌ها با تصاویر و کلمات ثابت بسیار سخته. اما چند ثانیه گرافیک متحرک می‌تونه کل مطلب رو کاملاً واضح و روشن منتقل کنه.برای مثال وقتی رمز ورود موبایل خودتون رو اشتباه وارد می‌کنین به جای اینکه یه متنی مثل «پسورد اشتباه» بیاره، با تکون خوردن بک گراند گوشی یا قرمز شدن صفحه به شما نشون میده که باید دوباره رمز رو وارد کنین. این نمونه کوچکی از قدرت موشن گرافیکه.

موشن گرافیک ، طراحی گرافیک رو به سطح بالاتری برده چون می‌شه در اون از گزینه‌های زیر به طور موثر استفاده کرد:

  • رونوشت‌های هوشمندانه
  • پخش زنده
  • صداگذاری
  • فیلم‌های توضیحی
  • ارائه‌ها
  • پست و تبلیغات

سبک بصری موشن گرافیک توجه طیف گسترده‌ای از مخاطبان رو برای استفاده در بیزینس به خودش جلب کرده. ممکنه انیمیشن یا کارتون برای یک کسب و کار رسمی خیلی کودکانه به نظر برسه اما موشن گرافیک می‌تونه از یه سبک زیبا و سرگرم کننده استفاده کنه و واسه بیزینس‌های رسمی و تجاری به کار ببره. مهم نیست که کسب و کار شما چیه، موشن گرافیک می‌تونه پیام شما رو به طرز جذاب و سرگرم کننده منتقل کنه!

لزوم استفاده از موشن گرافیک در کسب و کار

به لطف شبکه های اجتماعی افراد هر روز به تعداد زیادی محتوا مصرف می‌کنن، هرچند که متاسفانه سهم محتواهای غیرمفید بیشتر هست! طبق بررسی‌ها افراد هنگام گشتن تو صفحات مجازی و وبسایت ها، دنبال مطالب چشم نواز هستن، مطالبی که بتونن به راحتی درک کنن. سهم مطالب بصری و به ویژه طراحی‌های متحرک بسیار بالاست. چهار دلیل اصلی وجود داره که شما باید از موشن گرافیک در بازاریابی کسب و کار یا Business Marketing خودتون ازش استفاده کنین:

جلب توجه بیننده

یک مطالعه انجام شده توسط مایکروسافت نشون داد که مدت زمان «توجه» انسان فقط ۸ ثانیه هست! مهم‌تر اینکه توجه انسان‌ها هر ساله ۸.۸ درصد کمتر می‌شه. این یعنی وقتی که مخاطبان شما آنلاین هستن به محتوا «توجه عمیق» نمی‌کنن، بلکه سریعاً اون رو اسکن کرده و اگر جالب نباشه و تو کمتر از ۸ ثانیه توجه اون‌ها رو جلب نکنه، سراغ محتوای دیگه می‌رن! موشن گرافیک علاوه بر اینکه ابزاری واسه جلب توجه فالوور شماست، در جذب احساسات بیننده هم نقش مهمی داره. این یک عکس‌العمل بیولوژیکی از سمت مخاطبه که به دلیل پدیده سرایت عاطفی، بلافاصله با تجربیات و احساسات خودشون با محتوای شما همدلی می‌کنن!

گرافیک‌ها و تصاویر جالب قدرت جلب توجه در یک فضای رسانه‌ای آنلاین رو دارن، اما موشن گرافیک یه قدم جلوتر از اون‌ها میره و با ترکیب صدا، تصویر، نوشته، انیمیشن و آواها در مدت زمان کوتاهی توجه مخاطبین شما رو به خودش جلب می‌کنه.

نکته

مدت زمان موشن گرافیک معمولاً بین ۳۰ ثانیه تا ۳ دقیقه هست.

طبق نتایج یک مطالعه که فیسبوک چند سال پیش انجام داد، تماشای حتی ۱۰ ثانیه از تبلیغات شبکه های اجتماعی با موشن گرافیک برای شناختن برند و بیزینس شما کافیه!

موشن گرافیک در کسب و کار

ایجاد تاثیر بصری جذاب

تجربه نشون داده که انسان‌ها یادگیرنده‌ی بصری یا دیداری هستن و مفاهیم و ایده‌ها رو از طریق جدول‌ها، نمودارها، تصاویر، گرافیک، ویدیو و غیره بهتر به خاطر میسپارن. قدرت موشن گرافیک در نمایش تصویری اون هست. ترکیب المان‌های گرافیکی و تکنیک‌های انیمیشنی اون رو به رسانه‌ای محبوب برای انتقال پیام در عرض چند ثانیه و تاثیرگذاری بالا تبدیل کرده. مزیت ویدیوهای موشن گرافیک اینه که به طرح گرافیکی ساکن جان می‌بخشه و اطلاعات برند شما رو به راحتی منتقل می‌کنه.

طبق آمار، افراد زمان تماشای یک ویدیو ۹۵% پیام اون رو به خاطر می‌سپارن در حالی که این اتفاق برای خوندن متن فقط ۱۰% هست. این یعنی اگه از تصاویر متحرک در پست‌ها و تبلیغات کسب و کار خودمون تو شبکه های مجازی و وبسایت استفاده کنیم، مخاطبان از هر نوع اطلاعات لذت می‌برن، با اون‌ها تعامل می‌کنن و به خاطر می‌سپارن. حتی در بحث آموزش و یادگیری هم ۶۸ درصد از مخاطبان، محتواهای دارای ویدیو و گرافیک متحرک رو روش یادگیری مورد علاقه خودشون عنوان کردن که ۴ برابر بیشتر از علاقه‌مندان یادگیری با محتوای متنی هست.

انتقال راحت و قابل فهم ایده‌های پیچیده

یک گرافیک ثابت و ساده یا اینوگرافیک Infographic نمی‌تونه برخی از مفاهیم و ایده‌ها رو توضیح بده و باید ساده‌سازی بشه. با استفاده از گرافیک متحرک به راحتی می‌تونین با کمک انیمیشن، فیلم لایو اکشن Live Action و صوت، هیجان رو به عناصر گرافیکی ثابت اضافه کنین تا ایده‌های پیچیده رو به طوری که حس بصری و سمعی رو به خودشون جلب می‌کنن ارائه بدین.

طبق مطالعه‌ای که توسط دانشگاه MIT انجام شده، انسان‌ها می‌تونن اطلاعات بصری رو فقط تو ۱۳ میلی ثانیه پردازش کنن. این پردازش سریع در مغز یک پروسه تکراری هست چون که چشمان ما به طور متوسط در هر ثانیه ۳ بار از یک نقطه به نقطه دیگه می‌ره و اطلاعات رو به مغز ارسال می‌کنه. این یک واکنش بیولوژیکیه که دلیل اصلی تاثیرگذاری ارتباط بصری هست. نمایش گرافیکی ایده‌ها و اطلاعات به کمک موشن گرافیک و با کمک این ویژگی فوق‌العاده مغز انسان باعث می‌شه که انتقال اطلاعات پیچیده، آسون و اثربخش باشه.

برای مثال، بحث اکوسیستم وابسته به آب‌های زیرزمینی و نحوه برداشت اون موضوعیه که روشش برای همه روشن نیست. اما موشن گرافیک این توانایی رو داره که مفهوم این موضوع تخصصی رو به خوبی برای درک عموم مردم با هر میزان تحصیلات و سن و سالی ساده‌سازی کنه.

افزایش تعامل با مخاطب

وقتی که از موشن گرافیک در پست‌ها و تبلیغات شبکه های اجتماعی استفاده بشه علاوه بر جلب توجه، باعث سرگرم شدن مخاطب هم می‌شه. نتیجه این امر تعامل بهتر، آگاهی و شناخت مخاطب از نام تجاری و بیزینس شماست. تحقیقات انجام شده تو این زمینه نیز این موضوع رو تایید می‌کنه و بر اساس اعلام توییتر، کاربران با توییت‌هایی که دارای موشن گرافیک و تصاویر متحرک یا همون GIF هستند، ۵۵% تعامل بیشتری نسبت به توییت‌های بدون GIF دارن.

مثلا پیش اومده که گاهاً فیلم یا کلیپ‌های جالبی به دستمون می‌رسه و نه تنها اون‌ها رو کامل تماشا می‌کنیم، بلکه به احتمال زیاد با دوستان خود هم به اشتراک می‌ذاریم. حالا اگه این کلیپ در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام یا تلگرام باشه که خیلی راحت فوروارد می‌کنیم. مثلاً دیدیم که هر چند وقت یک بار یک ویدیویی به شکل ویروسی پخش یا به اصطلاح وایرال Viral می‌شه. بررسی‌ها نشون داده که افراد، ویدیو و کلیپ‌ها رو ۱۲ برابر بیشتر از تصاویر ثابت یا متن ساده به اشتراک میذارن. برای مثال فیلم های فیسبوک ماهیانه به طور میانگین ۸ میلیارد بازدید داره!

نکته

تصور کنین که چه فرصت‌های طلایی برای برند و بیزینس شما در دنیای رسانه‌های اجتماعی وجود داره. بررسی‌ها هم نشون داده که شبکه های اجتماعی با اختلاف زیادی تاثیر به سزایی در تصمیم‌گیری مخاطبین داره. پس برای معرفی برند و توسعه کسب و کار خودتون باید با محتوای بصری جذاب در مخاطب انگیزه خرید ایجاد کنین. موشن گرافیک این انگیزه رو راحت‌تر و سریع‌تر تزریق می‌کنه!

گرافیک متحرک و انیمیشن

نتایج استفاده از موشن گرافیک در بیزینس

خب ویژگی‌های موشن گرافیک در نتیجه کار شما هم خودشو نشون می‌ده و از لحاظ آماری هم این مزایا در بررسی‌های مختلف اثبات شده. به چند مورد اشاره می‌کنیم:

صرفه جویی در هزینه و زمان

موشن گرافیک از نظر هزینه و زمان بسیار موثره. فقط تصور کنین که برای معرفی کسب و کار خودتون از محتوای فقط متنی استفاده کنین. چقدر باید زمان بذارین تا یک متن جذاب بنویسین، بعد تازه مخاطب حوصله داشته باشه متن شما رو بخونه یا نه! یا مثلا انیمیشن کارتونی که هم به قصه‌گویی نیاز دارین و هم به تایم و هزینه بالا برای روایت داستان. اما با طراحی یک گرافیک متحرک عالی برای ایجاد تصاویر موشن جذاب و چشم‌نواز به زمان، هزینه و تلاش بسیار کمتری نسبت به انواع دیگر انیمیشن نیاز دارین.

اینگیجمنت با مخاطب و دریافت بازخورد

گرافیک متحرک تجربه کاربر رو بهبود می‌بخشه، اون رو درگیر Engagement می‌کنه و باعث بازخورد سریع از سمت مخاطب می‌شه. بیش از ۸۰% مخاطبان مشتاق دیدن محتوای ویدیویی هستن. دریافت بازخورد یا فیدبک Feedback سریع از طرف مخاطب بعنوان یه کانال ارتباطی عالی، به شما امکان می‌ده ایده‌هایی رو که باید در برنامه، محصول یا خدمات بهبود بدین و به‌روزرسانی کنین رو سریع‌تر کشف کنین.

جذب بازدید بیشتر

الگوریتم‌های موتور جستجو (Search Engine) مثل گوگل و شبکه های اجتماعی ، محتواهای دارای ویدئو یا گرافیک متحرک رو از نظر فنی تقویت می‌کنه و شانس دیده شدن رو تا ۵۳ برابر افزایش می‌ده. برای مثال هم گوگل و هم شبکه اجتماعی فیسبوک در فیدهای اجتماعی خودش، اولویت ویژه‌ای رو به انواع ویدیوها قائل می‌شن. موشن گرافیک به برند شما کمک می‌کنه تا در بین رقبا برجسته بشین و به ترندهای جالب روز راه پیدا کنین. افراد در مقایسه با صفحات بدون ویدیو، حدوداً ۳ برابر بیشتر از وقتشون رو صرف بازدید از صفحات دارای ویدئو می‌کنن. طبق آمار تا ابتدای سال ۲۰۲۱، فیلم‌ها ۸۲ درصد از ترافیک اینترنت رو به خودشون اختصاص دادن!

بازگشت سرمایه بهتر و نرخ تبدیل بالا

موشن گرافیک فروش شما رو از طریق بازگشت سرمایه بهتر و سریع‌تر افزایش می‌ده. محتوای زنده و متحرک ۳ برابر ترافیک بیشتر ایجاد می‌کنه و همچنین میزان نرخ تبدیل مخاطب به مشتری رو تا ۸۰ درصد افزایش می‌ده. کافیه فقط خلاقیت داشته باشین و احساسات مخاطب رو درگیر کنین!

کاربرد موشن گرافیک در بازاریابی کسب و کار

موشن گرافیک یک رسانه بازاریابی جدید و بسیار قدرتمنده و امکانات زیادی به بیزینس مارکتینگ داده. برای استفاده از موشن گرافیک دو روش وجود داره. هم می‌تونین با خود انیمیشن شروع کنین و هم می‌تونین المان های گرافیکی که تو محتوای شما هست رو با نرم‌افزار یا ویرایشگرهای بصری، متحرک کرده و تبدیل به انیمیشن کنین. از کاربردای ویدئوهای موشن گرافیک در برنامه‌های مختلف کمپین مارکتینگ Campaign Marketing می‌تونیم به موضوعات زیر اشاره کنیم:

تبلیغات تلویزیونی یا تبلیغات آنلاین

بازاریاب‌ها می‌تونن از موشن گرافیک در کلیپ‌های تبلیغاتی آنلاین یا تلویزیونی برای نشون دادن محصولات خودشون استفاده کنن. این کلیپ‌ها می‌تونن محتوای مختلفی رو داشته باشن. مثل:

  • نمایش ویدئوهای تبلیغات برند برای معرفی کسب و کار خود
  • ارائه ویدیوهای بازاریابی فرهنگی بعنوان ویترین نام تجاری، ارزش‌ها، اهداف و یا افراد تحت مدیریت شما

ویدیوهای مفسر یا Explainer Video

بیشتر افراد از موشن گرافیک در فیلم‌های توضیحی استفاده می‌کنن. مثلا برای توضیح مفاهیم، ایده‌ها، بررسی‌های اجمالی، معرفی محصولات یا خدمات جدید، فرآیندهای کسب و کار و آموزش‌ها. این نوع کلیپ‌ها محتوای برنامه‌ای یا وبسایتی چشم‌نوازی رو ایجاد می‌کنه و در نتیجه باعث اعتماد و وفاداری بینندگان می‌شه.

پست شبکه‌های اجتماعی

شکل محبوب دیگه موشن گرافیک شامل ویدیوهای رسانه‌ اجتماعی برای درگیر شدن با مخاطبان و افزایش آگاهی از برند هست و برای مشارکت دنبال‌کنندگان (Followers) در شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک، اینستاگرام، اسنپ‌چت، یوتیوب و غیره استفاده می‌شه.

آمار و اطلاعات

بر اساس بررسی‌های Tubular Insights، بیشتر از ۶۵ درصد مخاطبان پس از تماشای یک ویدیو در شبکه های اجتماعی، به خرید یک محصول متقاعد شدن!

تاثیر موشن گرافیک در بیزینس

نکات استفاده موثر از موشن گرافیک

برای استفاده موثر از موشن گرافیک ، قبل از هر چیز در وهله نخست باید مشخص کنین که می‌خواین به چه اهداف تجاری و در چه مدت زمانی دست پیدا کنین. پرسیدن چند سوال ساده از خودمون به ایده‌پردازی ما کمک می‌کنه:

  • مخاطب هدف من کیه؟
  • ارزش و نیاز مشتری من چیه؟
  • محصول یا خدمت من چطوری می‌تونه مشکلات و نیازهای مشتریان رو رفع کنه؟
  • چه پیام تجاری یا مفهومی رو میخوام منتقل کنم؟ و چطور می‌تونم این کار رو انجام بدم؟
  • ایده‌های اصلی که مخاطب باید به خاطرش بسپاره کدوما هستن؟
  • اهداف تجاری که می‌خوام بهشون برسم چی هست؟
  • با استفاده از گرافیک متحرک یا موشن گرافیک چه مزایا و ویژگی‌هایی رو کسب می‌کنم؟

نکته

هرچه افراد بیشتری محتوای شما رو ببینن، بخونن و باهاش تعامل برقرار کنن، اعتماد بیشتری به شرکت، محصول یا خدمات شما پیدا می‌کنن. درنتیجه شما نزد مخاطبان به یک «مشاور» تبدیل می‌شین که بهتون اعتماد دارن، نه صرفا کسی که فقط می‌خواد محصولات تجاریش رو به فروش برسونه!

خب خسته نباشین! اگه قبل شروع کار به تمامی سوالات پاسخ بدین، می‌بینین که کار شما بسیار راحت می‌شه. حالا می‌تونین نوع ویدئوی موشن گرافیکی که مفهوم اصلی شما رو به بهترین شکل به نمایش مخاطب می‌ذاره رو انتخاب کنین. انواع مختلف این ویدئو ها در قسمت قبلی توضیح داده شد. ثابت شده که انواع طراحی انیمیشنی جالب و جذاب، میانگین بازدید طلایی در بین سایر ویدیوهای تولید شده، گرافیک ساکن و محتواهای متنی ساده دارن. اگه از جلوه‌های بصری و صوتی به درستی بهره ببرین، پیام شما به طور موثر منتقل می‌شه.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 253 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 25 ژوئن 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.