مدرسه قباد طراح موشن گرافیک کیست؟ چگونه موشن گرافیست شویم - مدرسه قباد

طراح موشن گرافیک در یک حیطه طراحی کاملا جدید قرار داره چون که حرفه‌های طراحی با فناوری‌های روز همچنان در حال رشد و پیشرفت هستن. طراحان مختلف دیگه در این حوزه وجود داره مثل طراحان گرافیک، وب، طراح تجربه کاربر یا User Experience ، رابط کاربر یا User Interface و غیره. ما قصد داریم به این سوال پاسخ بدیم که طراح موشن گرافیک کیست و همه‌ی اون چیزی که یک موشن گرافیست باید بدونه رو بررسی کنیم. یک طراح گرافیک متحرک معروف در ایالات متحده به نام پل جوزف می‌گه: «موشن گرافیک یک زمینه در حال رشد هست و امکان نداره متقاضیان اون به زودی فروکش کنه و از دور خارج شه. چون که ظاهر پیشرفته در تصاویر متحرک خیلی زود قدیمی شده و از مد می‌افتن و طراحی‌های جدید و بدیع همیشه متقاضی دارن.»

فیلمسازای خلاق و تولیدکننده‌های ویدیو و کلیپ‌ها، بودجه‌های زیادی رو برای طراحی‌های چشمگیر اختصاص می‌دن تا خروجی محصولشون از لحاظ تخیل، ایده و کیفیت منحصر به فرد باشه. پس حضور طراحان ماهر گرافیک ضروری هست. بدون حضور این هنرمندای باهوش و خلاق، نمایش‌ها، فیلم‌ها و وبسایت ها و اپلیکیشن‌های مورد علاقه شما کیفیت خوبی نخواهند داشت!

طراح موشن گرافیک چه کاری انجام می‌ده

یک طراح موشن گرافیک که اکثر اوقات فقط طراح موشن هم خطاب می‌شن، آثار هنری رو برای وبسایت، تلویزیون یا فیلم‌ها خلق می‌کنن. این موارد می‌تونه شامل کلیپ‌ها، تریلر فیلم‌ها، تبلیغات تجاری، سکانس‌های عنوان و غیره باشن. طراح موشن گرافیک از جلوه های بصری ، انیمیشن و سایر تکنیک‌های فیلمسازی برای ایجاد زندگی و احساس در خلاقیت‌های خودشون استفاده می‌کنن. یعنی گرافیکی رو طراحی می‌کنن که در حال حرکت هست.

طراح موشن گرافیک با متحرک ساختن گرافیک و ایجاد جلوه های بصری زنده تمام انواع ویدیوها رو به سطح کاملا بالاتر و جدیدتری می‌رسونن. با گسترش روزانه محتوای ویدئویی به صورت آنلاین، یک طراح موشن می‌تونه هر کاری در هر پلتفرم دیجیتالی رو انجام بده. وظایف مرسومی که یک طراح موشن گرافیک باید انجام بده شامل موارد زیر می‌شه:

برای خلق، از مهارت های هنری و خلاقانه استفاده کنین

طراح موشن گرافیک به طور معمول باید یک طرح اولیه قوی یا مهارت‌های طراحی گرافیک خلاقانه رو داشته باشه و دائما اطلاعات خودش رو در زمینه طراحی موشن گرافیک آپدیت کنه و مهارت‌های جدید رو یاد بگیره. یک موشن گرافیست باید مهارت ایده‌پردازی و درک مفهوم رو داشته باشه و بعد برای این ایده یا مفهوم طراحی رو انجام بده. همچنین باید بتونه چند نسخه طرح یا انیمیشن اولیه رو ایجاد کنن و تا رسیدن به نسخه نهایی مرتبا اون رو ویرایش کنن. شما بعنوان طراح باید نظرات کارفرما رو برای تطبیق محصول نهایی با نیاز مشتری در کار خودتون اعمال کنین.

از نزدیک با تیم های خلاق و مشتریان همکاری کنین

طراح موشن گرافیک ، جزء اصلی هر مرحله از پروسه خلاقیت از ایده‌پردازی تا استوری‌بورد و ویرایش نهایی، به ویژه در صنعت فیلمسازی و همچنین برای نیازهای وبسایت و موبایل هست. علاوه بر مهارت‌های خلاقانه، یک موشن گرافیست باید مهارت های ارتباطی بین فردی قدرتمندی نیز داشته باشه و بتونه به عنوان یک فرد و بخشی از یک تیم کار کنه و برنامه‌های زمانی دارای محدودیت رو هم رعایت کنه. یک طراح موشن همچنین باید بدونه که نیازهای پروژه هرلحظه ممکن هست تغییر کنه و باید بتونه این تغییرات رو اعمال کنه.

تعامل طراح موشن گرافیک با طراح گرافیک

طراح موشن گرافیک و طراح گرافیک هر دو بسیار خلاق و هنرمند هستن. طراح گرافیک، داستان های گرافیکی، هنری و تصویری رو برای طیف زیادی از رسانه‌ها ایجاد می‌کنه. اما موشن گرافیک شاخه‌ای از طراحی گرافیکی هست که به کمک انیمیشن به گرافیک‌ها تحرک می‌ده. اینجا تفاوت گرافیست و موشن گرافیست مشخص می‌شه. طراح گرافیک ممکنه مهارت‌های خلاقانه برجسته‌ای داشته باشه اما روی انیمیشن کار نکنه. اما طراح موشن باید بتونه از انیمیشن دو بُعدی به عنوان قسمتی از کار خودش استفاده کنه تا تصاویر رو متحرک کنه. تعامل این دو شخص می‌تونه خروجی کار رو جذاب‌تر و حرفه‌ای تر کنه.

مراحلی که قبل از شروع ساخت پروژه باید رعایت کرد

یک طراحی عالی، به طور «از تولید به مصرف» ایجاد نمی‌شه! یعنی ساخت یک انیمیشن مستقیماً از ذهن طراح به نرم‌افزارهای تولید اون منقل نمی‌شه. مراحلی برای فرآیند پیش تولید وجود داره. با رعایت چند مورد زیر، در حین تولید کمتر به مشکل برمی‌خورین:

ایجاد یک تابلوی حالت برای برنامه ریزی مسیر بصری

یک مرحله اولیه و حیاتی که برای طراح موشن گرافیک در روند طراحی وجود داره، تابلوی حالت یا Mood-Board هست. برای اینکه مسیر فعالیت بصری ما از ابتدا واضح باشه، یک کلاژ (Collage) از تصاویر، رنگ‌ها، ویدئوها و فونت‌ها رو در قالب یک تابلو جمع می‌کنیم که به اون مودبورد می‌گن. یه چیزی شبیه به تابلوی آرزوها یا تابلوی کائنات!

استفاده از فریم های دارای استایل برای ظاهر نهایی

منظور از فریم دارای استایل اینه که می‌تونه ظاهر نهایی یک انیمیشن رو به تیم‌ها یا مشتریان منتقل کنه تا همه مسیر توسعه انیمیشن رو بدونن. طراح موشن گرافیک این مرحله رو باید قبل از شروع انیمیشن طی کنه چون که تغییر مسیر بعدا خیلی دشوار می‌شه.

ایجاد استوری بورد

استوری بورد Storyboard بخش اساسی پروسه طراحی متحرک هست. در این قسمته که طراح موشن گرافیک می‌تونه روایت بصری فاز نهایی رو انتقال بده. استوری‌بورد ، انتخاب زاویه، شات‌ها، ترکیب بندی‌ها و تحرکات رو برای پیشرفت پروژه به شما نشون می‌ده.

ساخت انیمیشن نهایی

در نهایت می‌رسیم به اینکه چطور می‌تونیم از استوری‌بوردهای زیبا به سمت طراحی متحرک واقعی و انیمیشن بریم. در این فاز هست که طراح موشن گرافیک باید کل مراحل پیش تولید شامل مودبورد، فریم‌های استایل و استوری‌بورد رو برای ساخت نسخه نهایی انیمیشن در یکجا جمع کنه.

مهارت های یک طراح موشن گرافیک

خب تا الان یاد گرفتیم که کار طراح موشن گرافیک ، ایجاد گرافیک متحرک هست که تو تلویزیون، فیلم، وبسایت و غیره دیده می‌شه. طبق تحقیق از تعداد زیادی طراح موشن گرافیک، مهم‌ترین مهارت‌های نرم و مهارت‌های فنی رو که یک موشن گرافیست باید به دست بیاره می‌شه به موارد زیر دسته بندی کرد:

مهارت های انتزاعی

اولاً شما بعنوان طراح موشن گرافیک باید دانش و ذوق هنری داشته باشین تا سریع‌تر بتونین طرح‌ها و ایده‌های مختلفتون رو روی کاغذ بیارین و بررسی کنین. ترسیم طرح ایده‌ها روی کاغذ راحت‌تر از ساختن اون‌ها تو کامپیوتره و اگه مجبور شدین ایده‌ای رو دور بندازین، احساس بدی پیدا نمی‌کنین. یک طراح موشن گرافیک باید خلاقیت داشته باشه. شما ممکنه با اطلاعات خیلی کمی از مشتری کار کنین و ایده اون واضح و روشن نباشه. اینجاست که خلاقیت شما وارد عمل می‌شه. اگه یه موشن گرافیست حرفه‌ای باشین می‌تونین یه ایده ساده رو گرفته و اون رو به یه قطعه طراحی متحرک پیچیده و جذاب تبدیل کنین!

از اونجایی که تمام طرح‌های متحرک شما دارای رنگ هستن، طراح موشن گرافیک باید درک کاملی از تئوری رنگ ها داشته باشه و بدونه چه رنگ‌هایی حالات و احساسات مختلف رو به مخاطب انتقال می‌ده. از خودتون بپرسین که این المان قراره چه حسی رو به بیننده منتقل کنه؟ قدرت، ترس، اعتماد به نفس یا چیز دیگه؟ جواب این سوالات می‌تونه رنگ المان‌های طراحی شما رو مشخص کنه.

مثال

اگه می‌خواین یه قطعه موشن گرافیک در مورد پاییز بسازین، نباید از رنگ‌هایی مثل آبی، خاکستری و سفید استفاده کنین، چون این رنگ‌ها بیشتر حس زمستون رو منتقل می‌کنن!

همچنین هر طراح موشن گرافیک باید سبک خاص خودشو داشته باشه. اگه می‌خواین کار شما خاص باشه و از سایر موشن گرافیست ها برجسته بشین، باید سبک کاری مختص خودتونو داشته باشین و از ترندهای روز کپی نکنین! سبک شما، امضای شماست. هر پروژه، یک فرصت برای حک کردن امضای سبک خودتون در ذهن مخاطب هست. پس به سبک خودتون رشد کنین!

مهارت های اجرایی

اولین مهارت اجرایی، مدلسازی سه بعدی طرحتون هست و این کار از طریق رایانه هست. پس مهمه که شما مهارت فنی کامپیوتری داشته باشین تا بتونین خودتون رو با محصولات، سرورها و سیستم‌های جدید وفق بدین. برنامه، سیستم عامل و سرورهای مجازی بسیاری وجود داره که یک طراح موشن باید برای تسلط در صنعت، رو اون‌ها مسلط باشه. از طرفی درک نقاط در فضای سه بعدی، خطوط وصل کننده این نقاط و چند ضلعی‌های حاصل از این خط‌وط مهارتی هست که یک موشن گرافیست باید داشته باشه و این موضوع از کار با برنامه‌های مدلسازی به دست میاد.

یکی از بزرگترین چالش‌های ساخت موشن گرافیک، زمان‌بر بودنشه. انیمیشن رویه ای یا Procedural Animation یک راه‌حل برای کاهش این زمان هست. واژه «رویه» در سال‌های اخیر مطرح شده و می‌تونیم بگیم به ابزارها و الگوهای آماده نرم‌افزارهای طراحی گفته می‌شه. از طریق الگوریتم‌های ساده و پیچیده می‌شه در کسری از زمان، انیمیشن‌های کامل توسط رویه ایجاد کرد. این روش به لطف فرآیندهای اتوماتیک، قابل اصلاح، سازگاری و بازنگری هست.

نکته

نرم‌افزارهای طراحی متحرک به طور گسترده از اسکریپت‌ها، عبارات و کدگذاری استفاده می‌کنن تا در روند خلاقیت در زمان صرفه جویی کنن. مثلا انیمیشن رویه‌ای این امکان رو به طراح گرافیک متحرک می‌ده که فیزیک از پیش تعیین شده رو روی اشیا سه بعدی اعمال کنه.

یک طراح گرافیک متحرک باید جدول زمانی انیمیشن رو کاملا بدونه و اجرا کنه. اشیا، منابع نور و زاویه دید دوربین در طول مدت ویدیو حرکت و تغییر می‌کنن. شما به عنوان موشن گرافیست باید بدونین حین انیمیشن و در نماهای مختلف چه اتفاقاتی قراره بیوفته. همچنین مخاطبان مدل رو نمی‌بینن، بلکه فقط شکل‌ها و تصاویر رو می‌بینن. پس اگه می‌خواین انیمیشن شما تا حد ممکن واقع بینانه دیده بشه باید با اصول بافت تصاویر و کار با ابزار نورپردازی آشنا باشین.

مثال

طراح موشن گرافیک می‌تونه سطوح رو براق، مات، انعکاسی یا شفاف طراحی کنه تا ویدیو جلوه‌ای واقعی داشته باشه.

مهارت های مدیریتی

مدیریت، یک رکن اساسی در همه‌ی زمینه‌های کاری هست. شما باید توانایی سازماندهی کار خودتون رو داشته باشین. سازماندهی، هم برای فریلنسرها و هم برای اعضای کمپانی‌ها بسیار مهمه. هرچه پروژه‌های شما بزرگتر بشه، مرتب نگه داشتن یک پرونده با دارایی‌های سازمان یافته، متعلقات، زیرلایه‌ها و غیره بسیار مهمتر می‌شه. توانایی سازماندهی و داشتن چند وظیفه، ویژگی‌های مهمی هست که کمپانی‌ها به دنبال اینگونه موشن گرافیست ها هستن. پرونده‌های خودتون رو مرتب و منظم نگه دارین چون به طور همزمان بسیاری از اون‌ها رو باید مدیریت کنین.

مورد دیگه، به عنوان یک طراح موشن گرافیک باید آماده‌ی هرگونه تغییر دیدگاه اصلی خودتون باشین تا بتونین کار خودتون رو با نظرات مشتریان وفق بدین. همه برنامه‌ها، حوزه‌های کاری و اهداف پروژه در هر لحظه از پروژه می‌تونه تغییر کنه پس باید در مقابل تغییر ایده‌هاتون مدیریت و انعطاف داشته باشین.

موضوع مهم دیگه، مدیریت زمان محصول شماست. رعایت ریتم و زمان‌بندی یکی از سخت‌ترین و البته مهمترین مهارت‌ها واسه یک طراح موشن گرافیک هست. تمام عناصر مثل صدا، گرافیک و تحرک باید باهمدیگه کاملا هماهنگ باشن وگرنه حرفه‌ای و چشمنواز به نظر نمی‌رسه. موشن گرافیست های ماهر یاد می‌گیرن که چطوری ریتم کار خودشون رو هماهنگ کنن.

وظایف طراح موشن گرافیک

به عنوان یک طراح موشن گرافیک شما باید کارهایی بیش از متحرک ساختن گرافیک انجام بدین. باید از خلاقیت قوی خود واسه طرح داستان‌های خوب استفاده کنین که مخاطبان رو جذب می‌کنه. علاوه بر موارد قبلی یک موشن گرافیست وظایف زیر رو بر عهده داره:

  • مهارت‌های فنی بالا و توانایی اثبات شده در استفاده از انواع نرم‌افزارها.
  • توانایی مشارکت با سایر اعضی خلاق تیم و کارفرمایان برای تولید محتوای مورد استفاده در پلتفرم‌های مختلف مثل وبسایت و موبایل.
  • توانایی کار در یک محیط پویا در صورت فعالیت حضوری در شرکت.
  • دارای مهارت‌هی قوی مدیریت پروژه.
  • ملاقات با مشتریان داخلی و خارجی برای درک نیازها و به اشتراک گذاشتن ایده‌ها.
  • دارای ارتباطات بسیار عالی با افراد.
  • دریافت نظرات و تحلیل‌های مشتریان برای بهبود خلاقانه کار در تکرارهای بعدی.

نرم افزارهای لازم برای طراح موشن گرافیک

خب تا اینجا مهارت و وظایف یک طراح گرافیک متحرک رو بررسی کردیم. تو این بخش می‌خوایم ابزار و نرم‌افزارهای رایج که طراحان از اون‌ها برای خلق تصاویر و ویدیوهای جذاب و چشم‌نواز استفاده می‌کنن رو معرفی کنیم:

  • فتوشاپ (Adobe Photoshop)
  • افتر افکت (Adobe After Effect)
  • یونیتی (Unity)
  • ایلاستریتور (Adobe Illustrator)
  • سینما ۴D
  • مایا (Maya)
  • Nuke
  • Mocha AE
  • اپل موشن (Apple Motion) برای سیستم عامل مک

فتوشاپ نرم‌افزار پایه برای طراحیه و همه طراحان گرافیک لازمه که این نرم‌افزار رو بلد باشن. افتر افکت معروفترین ابزار برای موشن گرافیک هست. شما می‌تونین در کنار افتر افکت واسه ساخت موشن، از نرم‌افزار پرایمر (Premiere) هم برای ویرایش حرفه‌ای اون استفاده کنین. این دو ابزار مکمل هم هستن. بعد از این‌ها، بسته به سطح موشنی که می‌خواین طراحی کنین، سایر نرم‌افزارهای حرفه‌ای‌تر که در بالا لیست شده، می‌تونن به شما کمک کنن.

نقل قول

دن ماورر (Dan Maurer)، طراح موشن آمریکایی می‌گه: اینکه بتونیم مثل یه طراح فکر کنم، بتونم مسئله رو به عناصر جزئی تقسیم کرده و اون‌ها رو به درستی حل کنم، از نظر من مهمتر از بلد بودن نرم‌افزار هست. اگه بتونین به خوبی طراحی کرده و مسائل رو کالبدشکافی کنین، به مراتب فراتر از یادگیری ابزارها خواهد بود.

داشتن درک اولیه از این ابزارها ضروریه اما همونطور که دن ماورر گفت، داشتن طرز فکر خلاقانه، ارزشمندتر از صرفاً یک شخص اتومات بودنه که کار با برنامه‌هایی رو بلده. پس کافیه یک طراح دارای طرز فکر یا مایندست Mindset خلاقانه باشین، با ابزار تجارت آشنا بشین و به برقراری ارتباط با سایر طراحان و هنرمندان علاقه داشته باشین.

چشم انداز طراح موشن گرافیک

شما چه ۱۸ ساله باشین چه ۴۰ ساله، طراحی موشن گرافیک همیشه با تکنولوژی در حال تغییر و تکامل هست پس شما عقب نمی‌مونین. طراح گرافیک متحرک می‌تونه فرصت‌هایی خارج از این کاربردهای معمول موشن گرافیک هم به دست بیاره. خوزه آندرس مدیر انجمن پدیدآورندگان Enklu Cloud که یک کمپانی فعال در حوزه‌های واقعیت مجازی و افزوده هست، از واقعیت افزوده یا Augmented Reality و واقعیت مجازی یا Virtual Reality به عنوان زمینه‌های گسترش عمده بعدی در دنیای تکنولوژی طراحی یاد می‌کنه.
اون همچنین بیان می‌کنه: «من بیشتر تو دنیای تکنولوژی تعاملی سرمایه‌گذاری کردم. چون ابزاری که الان به اون‌ها دسترسی دارم طراحی من رو بسیار تغییر داده. من می‌تونم سریع‌تر از هر زمانی با استفاده از ابزارهای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی ، شروع به طرح مفاهیم جدید و کسب سرمایه از طریق نرم‌افزارهای کامپیوتر کنم.»

در نتیجه با توجه به علاقه و مهارت خودتون، می‌تونین موشن گرافیست یک فیلم سینمایی در سینماهای مطرح جهان و یا یک طراح برای اپلیکیشن‌های تحت موبایل باشین!

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 217 views بار دسته بندی : موشن گرافیک تاريخ : 25 ژوئن 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.