مدرسه قباد قیمت انواع سختی گیر آب استخر - مدرسه قباد

یکی از مهمترین و پر کاربرد ترین قطعات و تجهیزات جانبی که در استخرهای صنعتی و کشاورزی استفاده می‌شوند، دستگاه سختی گیر آب استخر می‌باشد. استفاده از این سختی گیر ها عمومأ با هدف کاهش مقدار املاح استخر ذخیره آب بکار برده می‌شود. ما  در این مطلب این مدل از انوع سختی گیر را  بطور واضح توضیح می‌دهیم.

سختی گیر رزینی چیست؟

از طرفی می‌توانیم بگوییم سختی گیر آب چاه وظیفه حذف کردن املاح سنگین آب مانند کلسیم و منیزیم را برعهده دارد که با این کار میزان سختی آب را کاهش دهد که عمومأ در این مدل از انواع سختی گیر ها فرآیند تعویض و جایگزینی یون ها انجام می‌شود که از طرفی نام دیگر این قطعه سختی گیر رزینی نیز می‌باشد که امروزه معمولأ برای مدل های استخر های آب پرورش ماهی، آب استخر های کشاروزی و همچنین صنعتی کابرد دارد.

سختی گیر آب استخر به چه معناست؟

سختی گیر آب استخر به دستگاهی گفته می‌شود که با روش کار تعویض یونی در استخر های بزرگ و کوچک استفاده می‌شود. روش کار این دستگاه به این صورت است که سختی گیر با قرار دادن مستقیم جریان آب با رزین های کاتیونی و یا آنیونی، یون های سنگین مانند کلسیم و منیزیم که در جریان آب وجود دارند را دریافت و از آب مصرفی حذف می‌کند پس از آن در مدت کمی با جایگزینی مقدار مشخصی از یون های سختی گیر، رزین بطور معمول خاصیت خود را از دست می‌دهد. حال در این موقعیت به منظور احیا کردن و بازسازی رزین باید آن را به وسیله محلول آب نمک یا بکواش می‌توان خاصیت رزین را برگرداند. احیا کردن و برگرداندن خاصیت رزین می‌تواند به دو شکل دستی و یا به وسیله شیرهای اتوماتیک انجام شود. نکته قابل توجه دیگری که در رابطه با سختی گیر آب استخر وجود دارد این است که محل قرار گیری این تجهیز معمولأ در قسمت پمپ و در مدار آب وارد شده به استخر قرار می‌گیرد.

استفاده از سختی گیر آب استخر درصنعت و کشاورزی چه اهمیتی دارد؟

استفاده از سختی گیر های رزینی امروزه در سیستم های تصفیه آب در انواع استخر های صنعتی و کشاورزی بسیار بیشتر از قبل می‌باشد. که بطور کلی مدل استفاده شده این قطعه در استخر ها به دو شکل کلی فلزی و فایبرگلاس می‌باشد و همینطور در استخر ها از شیرهای سلوولو یا شیرهای دستی به علت کابری نیمه دائم در جهت احیا سختی گیر استخر استفاده می‌شوند. مونتاژ این تجهیز در انواع ظرفیت های مختلف انجام می‌شود که این ظرفیت معمولأ رابطه مستقیمی با مقدار حجم آب در گردش یا اندازه آب تصفیه در طول روز دستگاه دارد و این عوامل در مدل های مختلف و مکان های مختلف متفاوت می‌باشد که معمولأ ظرفیت های سختی گیر استفاده شده در استخر های بین ۳۰ تا ۳۰۰ کیلوگرین است.

انواع سختی گیر های آب استخر

سختی گیر استخر فایبرگلاس

این مدل از دستگاه های کاهش سختی آب استخر در تمامی اندازه های آب در استخر با کاربری صنعتی، کشاورزی و دامپروری مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تجهیز به علت استفاده از متریال کامپوزیتی و فایبرگلاس در بدنه خود هیچ مقدار رسوب و خوردگی را در مقابل آب مورد پذیرش قرار نمی‌دهد. از ویژگی های این سختی گیر فایبرگلاس می‌توان به وزن بسیار سبک آن و طول عمر بالاتر به نسبت سختی گیر فلزی اشاره نمود. این دستگاه در حجم های ۵۰۰۰ الی ۱۰۰ هزار لیتر به آسانی بر روی مدار ورودی آب نصب می‌شود. مخزن های این نوع سختی گیر بطور معمول از خارج از کشور وارد می‌شود که برند های هیدروتک، هیدرولایت و وتک جز برند های خوب و معتبر در سراسر دنیا به شمار می‌آیند.

سختی گیر فایبرگلاس اتوماتیک و نیمه اتوماتیک

این نوع سختی گیر آب استخر دو نوع از دسته سختی گیر های فایبرگلاس هستند که در دو تیپ نیمه اتوماتیک یا دستی و اتوماتیک به فروش می‌رسند. نکته قابل ذکر درباره این دو نوع سختی گیر آب استخر ساخت این دستگاه توسط شرکا مخزن سازه می‌باشد که همچنین متریال استفاده شده در بدنه این برج از جنس فایبرگلاس می‌باشد.

سختی گیر آب استخر فلزی

متریال استفاده شده در مخزن سختی گیر استخر فلزی از فولاد گالوانیزه یا آهن سیاه می‌باشد که رسوب زدای فلزی از انواع مئل های قدیمی این قطعه در صنعت آب نام برده می‌شود. این قطعه به علت داشتن بدنه فلزی از مقاومت مکانیکی بالایی برخوردار است که در برابر فشار گردشی آب در جریان مناسب می‌باشد. نکته قابل توجه درباره این دستگاه که یکی از معایب آن می‌باشد ایجاد پوسیدگی و خوردگی به مرور زمان می‌باشد که امروزه به همین دلیل این مدل سختی گیر آب استخر از مدار طراحی و تولید خارج شده است.

ویژگی های سختی گیر آب استخر

مزایای سختی گیر آب استخر شامل گزینه های مختلفی همانند برند، کارایی و قیمت این دستگاه می‌باشند. برند مخزن سازه جز یکی از معتبر ترین و معروف ترین برندهای طراحی و تولید کننده ی تمامی انواع سختی گیر ها در ایران می‌باشند. ویژگی این سختی گیر از نظر کارایی آن به نصب آسان و کارایی سختی گیر می‌توان اشاره کرد که حتی از نظر قیمت نیز به نسبت کیفیت مخزن و نوع رزین این دستگاه بسیار مناسب می‌باشند.

قیمت سختی گیر آب استخر به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت سختی گیر آب استخر نیز همانند تمامی قطعات و تجهیزات استفاده شده و مروبوط به سیستم های برودتی، به عوامل بسیاری وابسته هستند که برخی از این پارامتر ها همانند: مخزن سختی گیر، نوع رزین استفاده شده در داخل سختی گیر، نوع شیر ورودی دستگاه دستی یا شیر اتوماتیک و نمک مخزن و مقدار نمک استفاده شده می‌باشند. همانطور که گفته شد هدف اصلی استفاده از این دستگاه سختی گیر از بین بردن و حذف کردن املاح سنگین آب همانند کلسیم و منیزیم می‌باشد که قیمت اصلی و تمام شده ی یک عدد سختی گیر استخر متشکل شده از مجموع هزینه های ساخت قطعات تشکیل دهنده ی آن دستگاه می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این دستگاه می‌توانید به سایت رسمی مخزن سازه مراجعه کنید و همچنین با تماس مستقیم با کارشناسان کارخانجات مخزن سازه اطلاعات مورد نیاز خود را درباره این دستگاه بدست آورید.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 161 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 24 ژوئن 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.