مدرسه قباد آموزش برنامه نویسی اندروید با پایتون – ساخت اپلیکیشن موبایل با Python - مدرسه قباد

آیا قصد یادگیری برنامه نویسی دارید؟ آیا به دنبال آموزش برنامه نویسی سطح بالا برای سیستم عامل اندروید هستید؟ در مقاله آموزش برنامه نویسی اندروید با پایتون قصد داریم نگاهی به یکی از مهم ترین زبان های برنامه نویسی بیاندازیم و نحوه استفاده آن برای نوشتن برنامه های مختص اندروید را بررسی کنیم. همانطور که می دانید امروزه سیستم عامل اندروید یکی از مهم ترین ابزارهای مورد استفاده در موبایل ها به حساب می آید.

به همین دلیل آموزش برنامه نویسی مبتنی بر اندروید می تواند نتیجه مثبت زیادی در بر داشته باشد. پس اگر بدنبال یافتن کار مناسب هستید و به برنامه نویسی نیز علاقه دارید، حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

سیستم عامل اندروید چیست؟

پیش از آن که در مورد آموزش برنامه نویسی صحبت کنیم، بد نیست اندکی بیشتر در مورد سیستم عامل اندروید و تاریخچه آن اطلاعات داشته باشیم. سیستم عامل اندروید (Android) که تحت مالکیت گوگل قرار دارد بر پایه لینوکس و بصورت کد باز (Open Source) نوشته شده است.

با توسعه سیستم عامل اندروید در سال ۲۰۱۱، شرکت گوگل موفق شد بازار دستگاه های هوشمند را بطور کامل قبضه کند. به طوری که امروزه تمام وسایل هوشمند از موبایل گرفته تا لوازم خانگی هوشمند، تماما از سیستم عامل اندروید بهره می برند. به همین دلیل است که برنامه نویسی تحت سیستم عامل اندروید از محبوبیت بالایی در میان افراد مختلف برخوردار است.

آموزش برنامه نویسی اندروید با پایتون - ساخت اپلیکیشن موبایل با Python

چرا زبان پایتون برای نوشتن برنامه های اندرویدی مناسب است؟

اگر چه زبان برنامه نویسی جاوا به عنوان یکی از مهم ترین یا حتی اصلی ترین پلتفرم های برنامه نویسی اندروید شناخته می شود، اما امروزه از زبان برنامه نویسی پایتون نیز برای نرم افزارهای اندرویدی استفاده می شود. به همین دلیل آموزش برنامه نویسی اندروید با پایتون با استقبال گسترده ای مواجه شده است.

یکی از دلایل اصلی محبوبیت پایتون این است که زبان برنامه نویسی جاوا از پیچیدگی بیشتری برخوردار بوده و کاربران باید زمان بیشتری را برای یادگیری آن صرف کنند. برای یادگیری برنامه نویسی پایتون از سطح مبتدی تا پیشرفته می توانید از مجموعه کامل آموزشی زیر در مدرسه قباد استفاده کنید:

مزایای استفاده از زبان برنامه نویسی پایتون چیست؟

نکته دیگری که در آموزش برنامه نویسی به ویژه زبان برنامه نویسی پایتون مورد توجه قرار می گیرد، شی گرا بودن آن است. به همین دلیل شما با نوشتن کدهای مختلف توسط پایتون، به راحتی می توانید آن ها را بر روی تمام پلتفرم ها اجرا کنید.

همچنین کوتاه بودن طول کدهای نوشته شده در پایتون عامل دیگری است که باعث شده زبان برنامه نویسی پایتون جذابیت بیشتری در مقایسه با سایر زبان ها پیدا کند.

به علاوه منابع مورد نیاز در کتابخانه های پایتون به راحتی در دسترس قرار دارند، چرا که کاربران آن ها را با یک دیگر به اشتراک می گذارند. بنابراین می توانید به سادگی به تمام آن ها دسترسی داشته باشید. در نهایت سازگاری بالای نرم افزارهای نوشته شده با کمک پایتون هم عامل دیگری است که برنامه نویسان را تشویق می کنند تا از این زبان برای توسعه نرم افزارهای تحت اندروید بهره ببرند.

چطور پایتون را نصب کنیم؟

برای شروع آموزش برنامه نویسی، ابتدا باید پایتون را بر روی سیستم خود نصب کنید. به این منظور به سایت پایتون به آدرس Python.org رفته و پکیج نرم افزار را دانلود کنید. مراحل نصب نرم افزار نیز بسیار ساده و راحت است و بدون دردسر می توانید آن را انجام دهید.

  • مرحله اول : ابتدا بر روی گزینه install کلیک کرده و پس از انتخاب دایرکتوری مورد نظر اجازه می دهید تا نرم افزار بطور کامل بر روی سیستم نصب شود.
  • مرحله دوم : در طول فرآیند نصب تمام محتویات پکیج نصب می شوند که ممکن است مدتی طول بکشد. پس از پایان نصب بر روی گزینه close کلیک کنید. با اتمام مراحل نصب می توانید با زدن بر روی آیکون پایتون وارد محیط پایتون شوید.

ابزارهای مورد استفاده در زبان برنامه نویسی پایتون

زبان برنامه نویسی پایتون یک کتابخانه مخصوص دارد که کیوی Kivy نام دارد. در آموزش برنامه نویسی نحوه استفاده از این کتابخانه حتما یاد داده می شود.

با کمک این کتابخانه شما قادر خواهید بود تا منابع مختلف را به کار ببرید. کتابخانه کیوی یک پلتفرم چند سکویی بوده که به شما امکان بهره بردن از پلاگین های مختلف را خواهد داد.

۱٫ پلتفرم کیوی Kivy چیست؟

همانطور که در ابتدای آموزش برنامه نویسی گفتیم، پلتفرم کیوی یک کتابخانه یا بانک اطلاعاتی بوده که با نصب زبان برنامه نویسی پایتون در درسترش شما قرار می گیرد. در زبان برنامه نویسی با اصطلاحی به نام فریمورک مواجه می شویم که جهت مدیریت پروژه های برنامه نویسی مورد استفاده قرار می گیرد.

این بانک های اطلاعاتی یا فریمورک ها امکانات و قابلیت های جذابی را به کاربران ارائه می دهند تا با کمک آن ها بتوانند اهداف خود را بهتر پیش ببرند. یکی از فریمورک هایی که در دوره آموزش برنامه نویسی اندروید با پایتون زیاد از آن استفاده می شود، پلتفرم کیوی است.

در فریمورک مذکور تعداد زیادی کد وجود دارد که برای برنامه نویسی و اجرای نرم افزارها در تلفن ها یا سایر ابزارهای هوشمند مجهز به سیستم عامل اندروید قابل بهره برداری هستند. در حقیقت برای تسلط کامل بر روی زبان برنامه نویسی پایتون ابتدا باید تمام این امکانات را بشناسید و از آن ها استفاده کنید.

آموزش برنامه نویسی اندروید با پایتون - ساخت اپلیکیشن موبایل با Python

مزیت های پلتفرم کیوی چیست؟

  • قابلیت نصب و اجرا بر روی تمام سیستم عامل ها
  • کتابخانه بسیا با کیفیت و کدباز
  • قابلیت ساخت اپلیکیشن های چند لمسی
  • قابلیت اجرای برنامه های ساخته شده در سیستم عامل های اندروید و ios
  • دارا بودن رابط گرافیکی فوق العاده برای ساخت برنامه
  • در آخر مزیت مهم دیگر فریمورک کیوی، ساده بودن استفاده از آن در مقایسه با زبان برنامه نویسی جاوا است.

برای یادگیری نحوه برنامه نویسی اندروید با کتابخانه ها و پلتفرم های مختلف، از مجموعه آموزش های مدرسه قباد در این حوزه استفاده کنید:

آموزش برنامه نویسی اندروید با پایتون

در آخر این سوال مطرح می شود که چطور با کمک پایتون برای اندروید برنامه بنویسیم؟ همانطور که تا اینجای آموزش برنامه نویسی مشاهده کردید، برای شروع کار با زبان برنامه نویسی پایتون، به بانک اطلاعاتی کیوی نیاز خواهید داشت. با کمک کیوی می توانید رابط های کاربری که در پایتون استفاده می شوند را ایجاد کنید.

قابلیت مهمی که کیوی را از دیگر بانک های اطلاعاتی متمایز کرده، انتزاعی و پیمانه ای بودن آن است. در حقیقت با کمک کیوی شما بعنوان توسعه دهنده قادر خواهید بود تا به راحتی و با کمترین اتلاف وقت، رابط های کاربری بسیار کارآمد و باکیفیت برای برنامه هایی که توسط پایتون نوشته اید طراحی کنید.

چه patch هایی جهت برنامه نویسی اندروید در کتابخانه کیوی موجود هستند؟

از طریق کدهایی که در آموزش برنامه نویسی پایتون در اختیارتان قرار داده می شود، می توانید patch های مورد نیاز خود را از کیوی انتخاب و نصب کنید. به همین منظور اگر می خواهید نسخه ۳ پایتون را بکار ببرید، کدهای دستوری  python-dev و python برایتان مناسب isjkn و چنانچه نسخه ۲ پایتون را مد نظر دارید، دستورات python3-dev و python3 در دسترستان قرار دارند.

در مرحله آخر بانک اطلاعات pip باید نصب شود که وظیفه طراحی فضای مجازی را برای کارکردن کیوی بر عهده دارد.

محیط مجازی چیست و چطور ایجاد می شود؟

از موارد مهم دیگری که در آموزش برنامه نویسی به آن پرداخته می شود ایجاد محیط مجازی است. محیط مجازی برای اجرای کتابخانه کیوی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر چه برای کار با بانک اطلاعاتی کیوی در زبان برنامه نویسی پایتون، نیازی به ایجاد محیط مجازی ندارید، اما اگر می خواهید پروژه های نرم افزاری خود را با کیفیت بالاتری مدیریت کنید، حتما نیاز به محیط های مجازی جداگانه دارید.

شایان ذکر است که ابزارهای virtualenv و setuptools برای ساخت محیط های مجازی ضروی هستند. پس حتما قبل از شروع کار وجود آن ها را در سیستم بررسی کنید.

آموزش برنامه نویسی اندروید با پایتون - ساخت اپلیکیشن موبایل با Python

مراحل نصب کتابخانه کیوی

برای شروع آموزش برنامه نویسی و نوشتن برنامه های اندرویدی باید کدهای دستوری که در دوره آموزشی ارائه می شوند را یاد گرفته باشید. البته باید توجه داشته باشید که نصب کتابخانه کیوی کار بسیار دقیقی می ب اشد چرا که در صورت عدم نصب صحیح، مشخصات سیستم، کتابخانه های از پیش نصب شده و سایر موارد بدرستی اجرا نخواهند شد.

با این حال مشکل بزرگ دیگر این است که راه حل های یکسان و مشابهی برای خطاهای احتمالی وجود ندارد، به همین دلیل در هنگام نصب باید نهایت دقت و توجه را داشته باشید.

چطور برنامه های کاربردی مناسب اندروید توسط کیوی در محیط پایتون بسازیم؟

در ادامه آموزش برنامه نویسی اندروید با پایتون، به برنامه‌های ساخته شده توسط kivy، که یک فایل نوشته شده به زبان پایتون بوده و در قالب کدهای کتابخانه kivyاستفاده می شوند، پرداخته خواهد شد. فایل پایتون استفاده شده برای ساختن برنامه کاربردی، فایل main.py نام دارد.

دلیل نام‌گذاری فایل پایتون به این شکل این است که هنگام ساختن اپلیکیشن برای دستگاه‌ها وگوشی‌های موبایل، حتما باید فایلی با عنوان main.py موجود باشد تا به عنوان نقطه ای برای شروع برنامه و اجرای اپلیکیشن استفاده شود.اپلیکیشنی که قرار است تولید شود، سه عنصر مرتبط با کتابخانه kivy خواهد داشت:

  • عنصر ورودی متنی
  • عنصر برچسب
  • عنصر باتن

این عناصر، به شکل عمودی و از طریق عنصر boxLayout یا طرح‌بندی، در یک پنجره ( یا واسط کاربری) قرار می‌گیرند. این عناصر، به ترتیب زمان اضافه شدن آن‌هان به عنصر طرح‌بندی boxLayout، در پنجره ظاهر خواهند شد.

۲٫ کتابخانه Cython چیست؟

توسط دستور بخش زیر باید کتابخانه Cython را قبل از نصب کتابخانه kivy نصب کرد. کتابخانه Cython را باید حتماً نصب کرد، زیرا کتابخانه های GStreamer و SDL2 با استفاده از زبان برنامه نویسی C نوشته می شوند. در حقیقت برای شروع آموزش برنامه نویسی به Cython نیاز جدی خواهید داشت.

لازم به ذکر است که برای اجرای نسخه ای خاص از کتابخانه کیوی، حتما باید به نسخه کتابخانه Cython توجه داشته باشید.

آموزش برنامه نویسی اندروید با پایتون - ساخت اپلیکیشن موبایل با Python

۳٫ کتابخانه Buildozer چیست؟

اگر نیاز به سفارشی سازی پروژه های برنامه نویسی پایتون را برای نرم افزارهای تحت اندروید داشته باشید، باید از کتابخانه Buildozer بهره ببرید. در آموزش برنامه نویسی پایتون این بانک اطلاعاتی مهم حتما با جزئیات تدریس می شود.

پس از نصب کتابخانه Buildozer، فرایند ساختن برنامه‌های اندرویدی از روی پروژه‌های پایتون نوشته شده توسط kivy به طور خودکار انجام می‌شود. قبل از نصب این کتابخانه می بایست وابستگی ‌های برنامه ‌نویسی را به منطور اجرای این کتابخانه نصب کرد.

آموزش برنامه نویسی اندروید با پایتون - ساخت اپلیکیشن موبایل با Python

ساختن نرم افزارهای اندرویدی با کمک کتابخانه Buildozer

در ادامه آموزش برنامه نویسی پایتون به موضوع ساخت نرم افزارهای اندرویدی توسط کتابخانه Buildozer، پرداخته می شود. کتابخانه Buildozerازجمله برترین ابزارهای ایجاد اپلیکیشن های اندرویدی توسط برنامه های نگاشته شده با استفاده از کتابخانه کیوی است.

افزون بر اینها، کتابخانه Buildozerمی تواند محیط برنامه نویسی را به منظور ایجاد اپلیکیشن اندرویدی مهیا سازد. شایان ذکر است که می تواند همه الزامات پایه (ازجمله: python-for-android و Android SDK) برای تولید اپلیکیشن های اندرویدی را آماده کند.

نمونه هایی از کدهای نوشته شده برای اندروید توسط زبان پایتون

حال که با آموزش برنامه نویسی پایتون تا حدودی اشنا شدید و فهمیدید که با کمک پایتون چقدر راحت می توانید نرم افزارهای مخصوص اندروید بنویسید، با هم به چند کد معروف که بیشترین استفاده را دارند می اندازیم:

با کد دستوری چاپ قادر خواهید بود تا عبارات نوشته شده در محیط پایتون را در صفحه نمایش چاپ کنیم.

print(“Youcode”)

  • دستور محاسبات عددی

با کمک چند کد می توانید مقادیر مختلف را با هم جمع کنید.

num1 = 1.6
num2 = 6.5

sum = num1 + num2

print(‘sum of {0} and {1} is {2}’.format(num1, num2, sum))

برای دیدن مثال های عملی بیشتر از زبان برنامه نویسی پایتون می توانید از آموزش جامع مدرسه قباد در لینک زیر استفاده کنید:

کلام آخر درباره آموزش برنامه نویسی اندروید با پایتون

همانطور که در مقاله آموزش برنامه نویسی اندروید با پایتون، ملاحظه کردید، برای شروع آموزش برنامه نویسی باید مواردی که ذکر شد را انجام دهید. همچنین زبان برنامه نویسی پایتون با توجه به ویژگی هایی که دارد، روز به روز محبوبیت بیشتری در میان کاربران پیدا می کند.

بنابراین با یادگرفتن آن می توانید علاوه بر نوشتن برنامه های عادی، نرم افزارهای مخصوص اندروید نیز بسازید. این کار به شما کمک می کند تا قابلیت رقابتی بیشتری در بازار کار پیدا کنید. چرا که امروزه اپلیکیشن های اندرویدی نیاز تمام کسب و کارها هستند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 436 views بار دسته بندی : آموزش برنامه نویسی تاريخ : 1 نوامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.