مدرسه قباد آموزش برنامه نویسی با فریمورک لاراول در طراحی وب سایت - مدرسه قباد

با توجه به شناختی که از فضای وب و اینترنت داریم خیلی سریع مسیر آموزش و کار بر روی طراحی وبسایت تسهیل شده است و با آموزش برنامه نویسی خوبی که شکل گرفته کاربران راحتتر می توانند در زمینه وب کار کنند.

ولی یادگیری مفهوم جدیدی به نام فریمورک احساس شده است، در این مقاله میخواهیم به معرفی و آموزش برنامه نویسی با فریمورک لاراول با استفاده از زبان PHP بپردازیم و شما را با این ابزار جذاب آشنا کنیم.

فریمورک Framework چیست؟

معرفی فریمورک برنامه نویسی لاراول در طراحی وب سایت

قبل از معرفی فریمورک برنامه نویسی لاراول و اینکه چه نقش مهمی در طراحی وبسایت های پویا و داینامیک برای ما دارند باید تعریف ابتدایی از فریمورک داشته باشیم و اینکه این ابزار چه ویژگی هایی دارد؟

تعریف : فریم ورک FrameWork که در اصطلاح یک چارچوب نرم افزاری گفته می شود که در آن نرم افزار ، با ارائه عملکردهای عمومی ، می تواند به صورت انتخابی با کد اضافی نوشته شده توسط کاربر تغییر یابد ، بنابراین نرم افزارهای خاص برنامه را ارائه می دهد.

فریمورک های زبان برنامه نویسی PHP

خب در ابتدا سوال ما همین هست که دلیل استفاده از فریمورک php به جای زبان php چیست؟!

پاسخ : دلیل اصلی آن راحتی برنامه نویسان هنگام کار با فریمورک است. و اینکه می توانند از کدهای از قبل ساخته شده کار کنند و همچنین برنامه نویس از نوشتن کدهای تکراری راحت خواهد شد. در این صورت امنیت بیشتر خواهد شد، سرعت توسعه بهبود داده میشود و همچنین توسعه پذیری کدها ارتقا داده خواهد شد.

در مقالات قبلی که بیشتر در مورد آموزش HTML و CSS صحبت کردیم، اشاره ای به بحث فریمورک ها نداشتیم. زیرا معمولا برای طراحی وبسایت های استاتیک فقط نیاز به HTML به عنوان زبان نشانه گذاری است و به فریمورک برنامه نویسی نیازی نیست.

ولی در زمینه زبان های برنامه نویسی مثل زبان php باید با مجموعه ابزارهای کاربردی و تسهیل کننده کدنویسی بیشتر آشنا شویم.

به منظور طراحی سایت با زبان php فریمورک های متفاوتی وجود دارد. فریمورک هایی مثل Cake PHP, Zend, Symfony, Laraval از این نمونه ها هستند.

و اما لاراول یکی از محبوب‌ ترین فریم ورک های PHP است.

معرفی فریمورک لاراول

معرفی فریمورک برنامه نویسی لاراول در طراحی وب سایت

Laravel یک چارچوب وب رایگان و منبع باز PHP است که توسط Taylor Otwell ایجاد شده است و برای توسعه برنامه های وب تحت الگوی معماری model-view-controller (MVC) و بر اساس Symfony در نظر گرفته شده است.

عمده ویژگی های لاراول که آن را به یک فریمورک محبوب تبدیل کرده است شامل :

  • دارای سیستم بسته بندی مدولار همراه با مدیر وابستگی اختصاصی
  • شیوه های گوناگون دسترسی به انواع پایگاه داده به صورت رابطه ای
  • شامل مجموعه ابزاری که می تواند به نگهداری برنامه کمک ویژه ای کند.

کد منبع Laravel در GitHub میزبانی شده و تحت شرایط مجوز MIT مجوز دارد.

آموزش لاراول مدرسه قباد از مورد توجه ترین آموزش های مربوط به فریمورک های PHP است که شما هم برای یادگیری این محیط برنامه نویسی باید شروع به یادگیری کنید.

سعی کنید حتما قبل از شروع یادگیری فریمورک لاراول ابتدا با زبان PHP آشنا شوید.

تاریخچه پیدایش لاراول

آقای Taylor Otwell لاراول را به عنوان تلاشی برای ارائه جایگزین پیشرفته تری برای چارچوب CodeIgniter ایجاد کرد، که ویژگی های خاصی مانند پشتیبانی داخلی برای احراز هویت و مجوز کاربر را ارائه نمی داد.

در ادامه با تاریخچه نسخه های لاراول و سیر پیشرفت آن آشنا خواهید شد :

  • لاراول – نسخه ۱

اولین نسخه بتا لاراول در ۹ ژوئن ۲۰۱۱ در دسترس قرار گرفت و پس از آن نسخه Laravel 1 در اواخر همان ماه منتشر شد.

نسخه ۱ لاراول شامل فرآیند بومی سازی ، پشتیبانی از احراز هویت، مسیریابی و کلیه ی چارچوب های اولیه بود.

  • لاراول – نسخه ۲

نسخه ۲ لاراول توسعه های گوناگونی برای نویسنده و جامعه به بدست می آورد. ویژگیهای جدید اصلی شامل پشتیبانی از کنترلرها بود. این کار باعث شد Laravel 2 به یک چارچوب کاملاً سازگار با MVC تبدیل شود.

نکته : پشتیبانی از بسته های شخص ثالث در لاراول ۲ حذف شدند.

معرفی فریمورک برنامه نویسی لاراول در طراحی وب سایت

  • لاراول – نسخه ۳

لاراول ۳ با یک مجموعه از امکانات بروزتر انتشار داده شد.

پشتیبانی برای سیستم مدیریت پایگاه داده، پشتیبانی برای مدیریت تمام رویدادها، وجود یک سیستم بسته بندی جدید به نام Bundles در این نسخه اضافه شدند.

اقبال عمومی و محبوبیت بیشتر لاراول با منتشر شدن لاراول ۳ افزایش پیدا کرد. 

  • لاراول – نسخه ۴

لااراول ۴ با اسم مفهومی Illuminate به انتشار رسید برنامه آن یک برنامه برای بازنویسی چارچوب لاراول در نظر گرفته شد و طرح آن به وسیله ی یک محور به صورت بسته های مجزا از هم از طریق Composer توزیع و منتقل می شوند.

  • لاراول – نسخه ۵

لاراول ۵ شامل عمده تغییرات جزئی داخلی بود. امکانات نسخه ۵ شامل حمایت از برنامه ریزی کارهای زمانبندی دوره ها از راه بسته با نام Scheduler بود.

لاراول ۵ دارای ساختار شبیه به درخت با یک فهرست داخلی بروز است که برای برنامه های توسعه داده شده منتشر شد.

  • لاراول – نسخه ۶

لاراول ۶ با جزئیاتی شامل : معرفی یک نسخه به صورت معنایی، تغییر در کد به صورت طرح کلی، سازگاری کامل با ابزار Laravel Vapor منتشر شد.

  • لاراول – نسخه ۷

لاراول ۷ همراه با یک سری امکانات جدید مانند ابزار هایی شامل : Blade Component Tags ، Fluent String Operations و Route Binding Model منتشر شد.

  • لاراول – نسخه ۸

آخرین نسخه از فریمورک لاراول نسخه ۸ است که با امکانات جدیدتر مانند Laravel Jetstream ، Tailwind CSS جهت نمایش صفحه ها و همچنین سایر توسعه های با قابلیت استفاده معرفی شد.

چرا یادگیری فریمورک لاراول مهم است؟

معرفی فریمورک برنامه نویسی لاراول در طراحی وب سایت

ذکر این نکته مهم است که در لااراول شما می توانید با کمترین سطح از کدنویسی و با استفاده از دستورات و توابع کوتاه، وظایف بزرگی را انجام بدید، مثل پیاده سازی فرم ورود و ثبت نام، که به سادگی در لاراول قابل انجام است. برای یادگیری آموزش طراحی سایت باید بیشتر با ویژگی ها و کاربردهای لاراول آشنا شویم تا بتوانیم در این زمینه موفقیت بیشتری کسب کنیم.

مزایای فریمورک لاراول چیست؟

ویژگی های زیر به عنوان نکات کلیدی در طراحی لاراول عمل می کنند که برخی از آنها در ادامه آشنا خواهید شد :

  • بسته های نرم افزاری از زمان عرضه Laravel 3 یک سیستم بسته بندی مدولار را ارائه می دهند همراه با ویژگی های بسته بندی شده برای افزودن آسان به برنامه ها.
  • Laravel 4 از Composer به عنوان یک مدیر وابستگی برای افزودن بسته های PHP چارچوب آگنوستیک و Laravel مخصوص مخزن Packagist استفاده می کند.
  • ORM Eloquent (نگاشت رابطه ای) یک پیاده سازی پی اچ پی پیشرفته از الگوی ضبط فعال است که همزمان روشهای داخلی را برای اعمال محدودیت در روابط بین اشیاء پایگاه داده ارائه می دهد
  • Query builder ، که از لاراول ۳ در دسترس است ، جایگزین دسترسی مستقیم به پایگاه داده به جای ORM Eloquent را فراهم می کند. به جای درخواست پرس و جوهای SQL برای نوشتن مستقیم ، پرس و جو ساز لاراول مجموعه ای از کلاس ها و روش ها را ارائه می دهد که قادر به ایجاد پرس و جو به صورت برنامه نویسی است. همچنین اجازه می دهد تا ذخیره نتایج انتخاب نمایش داده شد.
  • منطق برنامه بخشی جدایی ناپذیر از برنامه های توسعه یافته است که یا با استفاده از کنترل کننده ها یا به عنوان بخشی از اعلان های مسیر اجرا می شود.
  • مسیریابی معکوس ارتباط بین پیوندها و مسیرها را مشخص می کند و این امکان را ایجاد می کند که تغییرات بعدی در مسیرها به طور خودکار در پیوندهای مربوطه منتشر شود. هنگامی که پیوندها با استفاده از نام مسیرهای موجود ایجاد می شوند ، شناسه منابع یکنواخت مناسب (URI) به طور خودکار توسط Laravel ایجاد می شود.
  • احراز هویت مهمترین عامل در یک برنامه وب است و توسعه دهندگان باید زمان زیادی را صرف نوشتن کد احراز هویت کنند. هنگامی که Laravel به Laravel 5 به روز شد ، Laravel احراز هویت ساده تری را ایجاد کرد. Laravel دارای یک سیستم احراز هویت داخلی است ، شما فقط باید مدل ها ، نماها و کنترل کننده ها را پیکربندی کنید تا برنامه کاربردی شود.

آموزش برنامه نویسی با فریمورک لاراول در طراحی وب سایت

  • چارچوب لاراول می تواند پایگاه داده را بدون اجازه به توسعه دهندگان برای ایجاد تغییرات در هر زمان ، گسترش دهد و روند مهاجرت لاراول بسیار امن و کاملاً اثبات شده است. در کل فرایند ، از کد php به جای کد SQL استفاده می شود.
  • امنیت برنامه یکی از مهمترین عوامل در توسعه برنامه های وب است. هنگام توسعه یک برنامه ، یک برنامه نویس باید روشهای موثری را برای ایمن سازی برنامه در پیش گیرد. لاراول دارای امنیت برنامه های وب داخلی است. از “الگوریتم هک کردن Bcrypt” برای ایجاد رمز عبور استفاده می کند ، به این معنی که رمز عبور به عنوان یک رمز رمزگذاری شده در پایگاه داده ذخیره می شود ، نه به صورت قالب یک متن ساده.
  • لاراول به عنوان یکی از کتابخانه های شی گرا بسیار محبوب است و کتابخانه های از پیش نصب شده در این چارچوب اضافه می شوند ، این کتابخانه های از پیش نصب شده در چارچوب های php دیگر اضافه نمی شوند. یکی از مشهورترین کتابخانه ها یک کتابخانه احراز هویت است که شامل برخی از ویژگی های مفید مانند بازنشانی رمز عبور ، نظارت بر کاربران فعال و هش Bcrypt است. این چارچوب به چندین ماژول تقسیم می شود که از اصول php پیروی می کند و به توسعه دهندگان اجازه می دهد برنامه های پاسخگو و مدولار بسازند.

نکته : در مورد فریمورک لاراول باید آموزش پی اچ پی PHP مدرسه قباد را فرا بگیرید تا بتوانید هنگام کار با آن به تسلط کافی و کامل برای کدنویسی های لازم با API ها را داشته باشید.

بررسی قابلیت RESET API در فریمورک لاراول

در ابتدا باید گفت در زمینه کدنویسی باید هر برنامه نویس حداقل نام API ها را شنیده باشه و از آنها در پروژه هایش استفاده کرده باشد. خب معنا API چیست و چه کاربردی دارد؟

API چیست؟

API  یا Application Programming Interface به معنی نرم افزار واسطه ای است که به دو برنامه اجازه میدهد با همدیگر تعامل داشته و پرسش و پاسخ انجام دهند.

به طور مثال هر بار برنامه ای که از سایت گوگل باز می کنید و از ابزارهای آن به هر نحوی در کسب و کار و تجارت خود استفاده می کنید به نوعی از API استفاده خواهید کرد.

معرفی فریمورک برنامه نویسی لاراول در طراحی وب سایت

وب سرویس : یک سرویس وب نرم افزاری است که می تواند توسط یک برنامه دیگر (مانند سرویس گیرنده ، سرور یا سرویس وب دیگر) با استفاده از پروتکل ها مانند پروتکل انتقال ابرمتن (HTTP) قابل دسترسی باشد.

تلاشهای مشترک بین شرکت IBM و مایکروسافت ، با پشتیبانی فروشندگان دیگر در مورد مجموعه ای از استانداردهای مبتنی بر XML ، کشف و تماس از راه دور به توافق رسیده است.

Rest api چیست؟

RESTful API یک سبک معماری برای رابط برنامه (API) است که از درخواست های HTTP برای دسترسی و استفاده از داده ها استفاده می کند. از این داده ها می توان برای GET ، PUT ، POST و DELETE انواع داده ها استفاده کرد که به خواندن ، به روز رسانی ، ایجاد و حذف عملیات مربوط به منابع می توان اشاره دارد.

با استفاده از آموزش REST API در Laravel (لاراول) مدرسه قباد می توانید با متد های API ها بیشتر آشنا شوید و هنگام کار با قابلیت های کلیدی این ابزار مسلط باشید.

API برای وب سایت کدی است که به دو برنامه نرم افزاری اجازه می دهد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

متد های API چیست؟

متد های زیر در تمامی api ها وجود دارند:

بررسی عملکرد RESET API

اگرچه این مفهوم سالها پیش ابداع شد ، اما تا همین اواخر هنوز REST API به یکی از پرکاربردترین ها تبدیل شده است ، تا جایی که به عنوان یک انتخاب در زمینه مد در نظر گرفته می شود. حقیقت این است که این معماری نرم افزار مزایای زیادی نسبت به سایر گزینه ها دارد.

ویژگی های کلیدی REST API ها نشان می دهد چرا موفقیت آن بسیار بیشتر از یک روند گذرا است :

  • فاقد تابعیت است.
  • از JSON و XML پشتیبانی می کند
  • ساده تر از SOAP است
  • مستندات
  • پیام های خطا

نتیجه نهایی آموزش برنامه نویسی با فریمورک لاراول در طراحی وب سایت

در این مقاله سعی کردیم به بررسی و معرفی ابتدایی از فریمورک لاراول بپردازیم و شما را با یکی از بهترین ابزارهای کاربردی برای کار با زبان محبوب PHP بیشتر آشنا کنیم.

برای فراگیری و آموزش فریمورک لاراول می توانید با استفاده از آموزش آنلاین مدرسه قباد و اساتید باتجربه در این حوزه، یادگیری آن را شروع کنید تا بتوانید به مهارت های مورد نیاز شخصی و شرکت های فعال در این زمینه دست پیدا کنید.

۰
۰
رای ها

امتیازدهی به مقاله

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 436 views بار دسته بندی : آموزش برنامه نویسی تاريخ : 14 مارس 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها