مدرسه قباد آموزش جاوا برای اندروید – صفر تا صد برنامه نویسی اندروید با جاوا - مدرسه قباد

آموزش جاوا برای اندروید به درد چه کسانی می خورد؟ زبان برنامه نویسی جاوا یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در دهه های اخیر است که با ارائه ویژگی های مهمی مانند کارایی در چند پلتفرم متفاوت و شی گرایی از جایگاه ویژه ای در میان برنامه نویسان برخوردار است.  این زبان نرم افزاری به دلیل امنیت بالایی که دارد امروزه از سوی طیف زیادی از برنامه نویسان مورد استفاده قرار می گیرد.

بسیاری از برنامه کاربردی مانند برنامه های سازمانی، برنامه های مربوط به امور شبکه، برنامه های دسکتاپ محور، برنامه های تحت وب، بازی های کامپیوتری، برنامه های کاربردی اندروید بر اساس این زبان برنامه نویسی پایه ای و قدیمی نوشته و در اختیار کاربران قرار می گیرد.

لازم به ذکر است که آموزش برنامه نویسی جاوا برای اندروید، همانند سایر آموزش هایی که برای زبان های مختلف برنامه نویسی ارائه شده است، از دو سطح مقدماتی و پیشرفته تشکیل شده و علاقه مندان می توانند بر اساس نیاز، سطح مورد نیاز خویش را بسنجند و از آموزش های موجود در این خصوص بهره لازم را ببرند.

در این مقاله کاربردی سرفصل هایی از آموزش برنامه نویسی اندروید با جاوا خدمت شما ارائه شده است که در هربخش به یکی از دلایل مهم برای یادگیری این زبان برنامه نویسی برای توسعه کار نرم افزاری شما می پردازیم.

آموزش جاوا برای اندروید - صفر تا صد برنامه نویسی اندروید با جاوا

زبان برنامه نویسی جاوا چیست؟

جاوا یک پلتفرم و زبان برنامه نویسی و محاسباتی است که برای نخستین بار از سوی شرکت SUN MICROSYSTEMS در سال ۱۹۹۵ در بازار منتشر شد و در حال حاضر این نرم افزار در اختیار شرکت اوراکل (Oracle) است. این زبان نرم افزاری در طول سال های اخیر با کمک به روند تکامل در بخش های مختلف دنیای IT موفق شده است سهم بزرگی از دنیای دیجیتال امروز را در اختیار خود داشته باشد.

بسیاری از شرکت های بزرگ نرم افزاری در سرتاسر دنیا با استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا موفق شده اند محصولات جدید و نوآورانه و همچنینی خدمات دیجیتالی بسیاری را برای بشر به ارمغان آورند. برای یادگیری برنامه نویسی جاوا از سطح مبتدی تا پیشرفته به آموزش جامع مدرسه قباد در لینک زیر مراجعه کنید:

ویژگی های زبان جاوا چیست؟

در حقیقت زبان برنامه نویسی جاوا یکی از زبان های برنامه نویسی مبتنی بر الگو های مختلف طبقه بندی بر اساس سطح بالا و همچنین طبقه بندی بر اساس ماهیت داده و دسته بندی آن ها است. این برنامه به گونه ای طراحی شده است که چندین عامل وابسته را در یک بستر خاص و مشخص پیاده سازی می کند و بر اساس ویژگی هایی که در قالب کد ها درج شده است فرآیند نجزیه و نحلیل صورت می پذیرد و نتیجه نهایی در اختیار کابر قرار خواهد گرفت.

شعار تولید کنندگان این نرم افزار پرکاربرد این بود که قصد دارند زبان برنامه نویسی عمومی ایجاد کنند که برنامه نویسان یک بار آن را بنویسند و در هرجایی که نیاز دارند از آن استفاده کنند. منظور از این شعار در حقیقت این امر است که این زبان برنامه نویسی از ویژگی چند بستری بهره می برد؛ ویژگی مهمی که سبب می شود این زبان برنامه نویسی بر روی تمامی پلتفرم ها و سیستم عامل هایی که از برنامه نویسی جاوا پشتیبانی می کنند قابل استفاده باشد.

آموزش جاوا برای اندروید - صفر تا صد برنامه نویسی اندروید با جاوا

برنامه هایی که با زبان برنامه نویسی جاوا نوشته شده اند به طور معمول بر روی پایه بایت کد ها اجرا می شوند که این عامل سبب اجرای ماشین مجازی جاوا بدون توجه به برنامه ریزی های پایه ای و اولیه هر سیستم کامپیوتری خواهد شد که در نهایت سبب قابلیت اجرای برنامه در هر سیستمی که از جاوا پشتیبانی می کند خواهد شد. این ویژگی مهم سبب شده است که این زبان برنامه نویسی درمیان برنامه نویسان از محبوبیت و مقبولیت بالایی برخوردار باشد.

برنامه نویسی جاوا از نظر شکل ظاهری و نحوه کار مشابهت زیادی با C  و ++C دارد اما فرق اساسی میان آن ها این است که زبان برنامه نویسی جاوا نسبت به آن دو از امکانات کمتری برخوردار است. یکی از مهم ترین ویژگی های این زبان برنامه نویسی قابلیت اجرای پویا کد های نرم افزاری مانند اصلاح کد های بازتاب و همچنین اصلاح زمان اجرای آن است که این ویژگی در زبان های نرم افزاری پیش از آن عملا وجود نداشت.

مزایای به کارگیری زبان برنامه نویسی جاوا چیست؟

جاوا یکی از ساده ترین زبان های برنامه نویسی تاریخ  IT است که با وجود آنکه نسبت به رقیب های جدید خود کمی کهنه تر است اما با ارائه ویژگی هایی مانند آسان بودن کد نویسی ها و فرآیند کامپایل، رفع اشکال ها پس از اجرا و همچنین قابلیت یادگیری از سایر زبان های برنامه نویسی سبب شده است که در میان برنامه نویسان تازه کار و حرفه ای از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار باشد.

  • ۲٫ شی گرایی (OOP):

این ویژگی یکی از مهمترین مزیت های به کارگیری زبان برنامه نویسی جاوا است که هدف ابتدایی آن پیاده سازی و اجرای عواملی که به صورت فیزیکی در اطراف ما وجود دارند به صورت یک فرمت برنامه نویسی بر پایه کاراکتر ها  و با تاکید بر داده های موجود است.

در حقیقت ویژگی OOP یک برنامه کامل را با تقسیم به بخش های کوچکتر، برنامه مورد نظر را ساده تر از قبل می کند و در حقیقت این عمل سبب ایجاد پلی برای برای انتقال داده ها از یک تابع به تابع دیگر خواهد شد. با استفاده از همین ویژگی به راحتی می توانی م داده ها را تغییر دهیم و عملکرد و کارایی سیستم را به عنوان الزامات برنامه تغییر دهیم. این موضوع نقش پررنگی در آموزش جاوا برای اندروید ایفا می کند.

یکی از ویژگی های زبان برنامه نویسی جاوا مستقل بودن پلتفرم های آن است که این عامل سبب شده است  برنامه های نوشته شده در زبان جاوا، پس از تدوین، به یک زبان سطح متوسط تحت عنوان Bytecode تبدیل شوند که در حقیقت بخشی از پلتفرم جاوا است و صرف نظر از مدل و سیستم عامل دستگاه و فقط با شرط امکان پشتیبانی آن از جاوا برنامه ها را به راحتی بر روی آن اجرا می کند.

  • ۴٫ قابلیت جابه جایی و انتقال:

ویژگی مستقل بودن جاوا  سبب شده است که زبان برنامه نویسی جاوا قابلیت جابه جایی و انتقال با فرم Bytecodes در هر دستگاه و سیستم عامل همچنین قابلیت تبدیل و اجرای داده ها با به کارگیری یک سیستم مترجم که در جاوا به نام ماشین مجازی جاوا (JVM) شناخته می شود؛ قابلیت استفاده مجدد از کد را فراهم کند.

زبان برنامه نویسی جاوا یکی از قدرتمند ترین پلتفرم های برنامه نویسی را در اختیار کابران خود قرار دادهاست و یکی از ویژگی های مهم نرم افزار هایی که بر پایه این زبان بین المللی نگاشته می شوند، قابل اعتماد بودن آن ها است و علت اصلی ان این است که بسیاری از نهاد ها و کاربرانی که با سیستم ها مهم از امنیتی و حفاظتی گرفته تا پخش کننده های BLU RAY و حتی سیستم های مسیر یابی و ناوبری از این زبان بهره ببرند و این امر سبب افزایش جایگاه  این زبان در میان کاربران و برنامه نویسان شده است.

  • ۶٫ مناسب برای برنامه نویسان آماتور و حرفه ای:

از زبان برنامه نویسی جاوا به عنوان یکی از آسان ترین زبان های برنامه نویسی و در عین حال کاربردی ترین پلتفرم های تولید نرم افزار ها یاد می شود و این ویژگی سبب شده است که طیف عظیمی از برنامه نویسان که در برگیرنده کابران مبتدی و حرفه ای نیز است از این زبان برنامه نویسی به عنوان پلتفرم اصلی پروژه های خود بهره ببرند.

آموزش جاوا برای اندروید - صفر تا صد برنامه نویسی اندروید با جاوا

یکی از مباحث مهمی که حین برنامه نویسی اندروید باید بلد باشید و در آموزش جاوا برای اندروید نیز به کارتان می آید، نحوه کار با پایگاه داده ها در جاواست. برای آموزش این موضوع می توانید به لینک زیر در مدرسه قباد مراجعه کنید:

معایب به کارگیری زبان برنامه نویسی جاوا چیست؟

  •  ۱٫ کندی و عملکرد ضعیف:

زبان برنامه نویسی جاوا حافظه مصرفی کمتر و بسیار کند تری نسبت به رقبای جدید تر مانند C و C++ دارد و علت اصلی آن این است که این زبان برنامه نویسی نسبت به دو رقیب ذکر شده از یک ویژگی اضافه تر بهره می برد و آن تفسیر مجدد کد های دریافتی در سطح دستگاه است که این عامل سبب کاهش سرعت پردازش این زبان شده است.

وجود مترجم JVM در زبان برنامه نویسی جاوا نیز سبب ایجاد یک سطح اضافی دیگر در فرآیند پردازش اطلاعات می شود که این عامل میزان مصرف CPU را افزایش و در نهایت سرعت برنامه را کاهش می دهد.

  • ۲٫ عدم وجود قابلیت بک آپ گیری:

زبان برنامه نویسی جاوا عمدتا بر روی ذخیره سازی محتوا ها و نتیجه نهایی اجرای برنامه مورد نظر کار می کند و عملا تمرکزی بر روی پشتیبان گیری و تهیه بکاپ داده ها ندارد. در نتیجه این یک نقص عمده در این زبان برنامه نویسی پر کاربرد است که سبب به خطر افتادن و با حتی از دست رفتن فعالیت ها و تلاش های کابران در حین استفاده از این زبان برنامه نویسی شود.

  • ۳٫ به کار گیری افعال و کد های پیچیده:

کدهای جاوا به صورت کاملا فعال هستند، و منظور از این قابلیت این است کلمات و کاراکتر های زیادی در ساختار آن ها  وجود دارد و وجود این جملات طولانی و پیچیده ای سبب می شود که فرآیند خواندن و درک آن دشوار تر شود و این پیچیدگی در نهایت می تواند خوانایی کد را تا حد نسبتا زیادی کاهش دهد.

با اینکه زبان برنامه نویسی جاوا تمرکز بیشتری را در حین کنترل و بررسی اعمال می کند، اما در عین حال، این امکان وجود دارد که داده ها را با کدهای بیش از حد پیچیده و توضیحات نسبتا طولانی برای هر کدام از بخش های داده های مورد نظر آن ها را در معرض خطر قرار دهد و حتی امکان از دست رفتن آن ها نیز وجود دارد.

  • ۴٫ نیاز به فضای حافظه قابل توجه:

با وجود اینکه زبان برنامه نویسی جاوا یکی از ساده ترین و پایه ای ترین زبان های موجود در دنیای IT  است اما این زبان نیاز به مقدار قابل توجهی از فضای حافظه ذخیره سازی دارد که در مقایسه با سایر زبان های جدید تر مانند C و ++C  یک ایراد بسیار مهم به نظر می رسد. همچنین در جاوا در طول اجرای فرآیند جمع آوری و پاکسازی بخش هایی مانند زباله ها، بازده حافظه و عملکرد سیستم ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد و با کاهش سرعت سیستم همراه باشد.

ارتباط سیستم عامل اندروید با زبان برنامه نویسی جاوا چگونه است؟

سیستم عامل اندروید یکی از سیستم عامل های مهم در دنیای امروز است و بسیاری از شرکت های تولید کننده تلفن های همراه، وسایل خانگی و حتی خودرو سازی ها نیز از آن بهره می برند. این سیستم عامل از سوی شرکت گوگل پشتیبانی می شود و جایگاه ویژه ای در میان سایر سیستم عامل های موجود در بازار دارد.

این سیستم عمل به شدت به زبان برنامه نویسی جاوا متکی است و تمامی SDK های مورد نیاز این سیستم عمل برای ساخت یک برنامه اندروید از کتابخانه های پردازش داده جاوا بهره می برند. در نتیجه زبان برنامه نویسی جاوا یکی از پرکاربردترین و در عین حال ساده ترین زبان های برنامه نویسی برای برنامه نویسان اندرویدی است.

نکته مهمی که درباره آموزش جاوا برای اندروید باید بدانید این است که جاوا نقش مهمی در توسعه برنامه های پلتفرم اندروید ایفا می کند، زیرا سیاست ها و منطق های کسب و کار ها بر اساس زبان برنامه نویسی جاوا نگاشته شده است.

به جرات می توان گفت که دانش هسته جاوا بر اساس توسعه برنامه های اندروید است و به کازگیری جاوا در سطح پیشرفته تر (ADVANCE JAVA) یک نقطه عطف برای توسعه دهندگان نرم افزار های اندرویدی است. با به کارگیری جاوا در سطح پیشرفته، قابلیت اضافه کردن ویژگی های جدید و نوین به برنامه های اندرویدی وجود خواهد داشت.

آموزش جاوا برای اندروید - صفر تا صد برنامه نویسی اندروید با جاوا

زبان برنامه نویسی جاوا به توسعه دهندگان و استفاده کنندگان این امکان می دهد که بتوانند با به کارگیری ویژگی های خاص و اساسی این پلتفرم الگو های نرم افزاری مانند I/O و مکانیزم های پایدارسازی توسعه برنامه ها و اپلیکیشن های کاربردی خود بر پایه سیستم عامل اندروید و تلفیق آن با ویژگی های بخصوص این سیستم عامل بتوانند نرم افزار های خود را بیشتر و بهتر از قبل توسعه دهند.

با توجه به قابلیت چند پلتفرمی بودن جاوا و اجرای کد های دستوری در چندین دستگاه بدون تغییر هر کد، این ویژگی به فعالین حوزه تکنولوژی این امکان را می دهد که بتوانند محتوایی را تولید کنند که بر روی هر گوشی هوشمندی که سیستم عامل آن اندروید باشد قابلیت اجرا داشته باشد که تا به حال برند های معروفی مانند سامسونگ، نوکیا، لنوو و ال جی، شیائومی و … استودیو اختصاصی اندروید تحت عنوان IDE را ایجاد کرده اند که با استفاده از DVM (دستگاه مجازی Dalvik) به جای JVM (ماشین مجازی جاوا) برای توسعه نرم افزار های مخصوص به خودشان بهره می برند و برای توسعه هر چه بیشتر آن ها نیروی کار متخصص زیادی را به استخدام خود در می آورند.

در نتیجه مهندسین نرم افزاری که توانایی و تبحر بالایی در استفاده و به کارگیری این زبان برنامه نویسی داشته باشند عملا شانس مناسبی برای فعایلت در یکی از همین شرکت های بزرگ را خواهد داشت. برای یادگیری برنامه نویسی اندروید می توانید به مجموعه کامل آموزشی اندروید در مدرسه قباد که از سطح مبتدی تا پیشرفته را پوشش می دهد، مراجعه کنید:

کلام آخر درباره آموزش جاوا برای اندروید

زبان برنامه نویسی جاوا با وجود اینکه از قدمت بسیار زیادی برخوردار است اما از سوی توسعه دهندگان نرم افزار های اندرویدی بسیار مورد توجه قرار گرفته است و از جایگاه بسیار خوبی نزد کاربران اندرویدی برخوردار است. این زبان برنامه نویسی در حقیقت امکان و پتانسبل واقعی را ارائه می دهد و این امکان را در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد که بتوانند اکثر برنامه ها را در یک زبان ساده و ایمن بنویسند.

با این حال، جاوا معایب خاص خود را دارد که پوشش این مشکلات در حقیقت سبب ایجاد زبان های جدید تر شده است و این زبان در توسعه صنایع نرم افزاری و IT نقش به سزایی داشته است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 338 views بار دسته بندی : آموزش برنامه نویسی تاريخ : 6 نوامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.