مدرسه قباد آموزش ساخت ربات تلگرام با سی شارپ به زبان ساده - مدرسه قباد

پیام رسان تلگرام از سال ۲۰۱۳ که منتشر شد توانسته کاربران زیادی را در سراسر جهان مخصوصا با توجه به خصوصیات کاربردی آن در ایران جذب کند. از مهمترین کاربردهای تلگرام علاوه بر پیام رسانی می توان به ایجاد گروه، کانال خبری و ساخت ربات تلگرام اشاره کرد.

معمولا بجز ساخت ربات تلگرام، کاربردهای دیگر آن براحتی در دسترس و قابل انجام است که در مورد ساخت ربات باید فرآیند ساده و روتین انجام داد تا بتوانیم با بهره بردن از آن دستورات جالب و برنامه ریزی شده را با استفاده از آموزش برنامه نویسی به ربات تلگرامی بدهیم.

در ادامه شما را با آموزش ساخت ربات تلگرام با سی شارپ آشنا خواهیم کرد و به صورت نمونه یک ربات را با زبان سی شارپ ایجاد می کنیم.

مقدمه ای بر پیام رسان تلگرام 

اپلیکیشن ارتباطی تلگرام به عنوان پیام رسان رایگان و با قابلیت اجرا بر روی چند پلتفرم است که مبتنی بر پردازش ابری است و اطلاعات موجود در پیام رسان همگی به صورت رمزنگاری شده در سرورهای آن ذخیره و نگه داری می شود.

نرم افزار تلگرام به صورت اپلیکیشن در سیستم عامل های اندروید، iOS، ویندوز فون بر روی کلیه گوشی های تلفن همراه و تبلت قابل نصب و اجرا است.

آموزش ساخت ربات تلگرام با سی شارپ به زبان ساده

علاوه بر نصب اپلیکیشن می توانید از این پیام رسان در محیط سیستم عامل های ویندوز، لینوکس و مک هم به صورت نرم افزار قابل نصب و هم مرورگر تحت وب استفاده کنید.

تلگرام در ابتدا توسط ۲ برادر روسی به نام پاول و نیکلای دورف منتشر شد. تا به الان تلگرام دارای نزدیک به ۵۰۰ میلیون کاربر فعال است.

این پیام رسان کاربردهای مختلفی را کاربران خود دارد که آن را بسیار محبوب کرده است. وظیفه اصلی این اپلیکیشن ارسال پیام های متنی، ارسال عکس، فیلم و صوت است. همچنین می توان موقعیت مکان، مخاطبین، فایل و موسیقی ارسال کرد.

بعد از وظیفه پیام رسانی با این برنامه می توانیم به ایجاد گروه و کانال عمومی و خصوصی بپردازیم که همگی این موارد در پنل کاربری برنامه موجود است.

اما از وظیفه کاربردی این پیام رسان که ساخت ربات تلگرام هست غافل نمی شویم و در ادامه به شرح این کاربرد مفید و موفق از تلگرام خواهیم پرداخت البته موضوعی که به دنبال آن هستیم و می خواهیم مورد بررسی قرار دهیم مربوط به آموزش ساخت ربات تلگرام با زبان سی شارپ است.

ربات تلگرام چیست؟

در حقیقت هر کدام از ربات های تلگرام خود یک حساب کاربری از کاربران حقیقی را شامل می شود که یک کاربر تلگرام برای هدف های خاص خود آن را ایجاد، طراحی، ویرایش و مقدار دهی می کند.

ربات های تلگرامی ایجاد شده دارای سطحی پیشرفته تر نسبت به ایجاد گروه و کانال دارند که هوش کدنویسی بالاتری دارند و با استفاده از زبان های برنامه نویسی مختلفی می توان آن ها را طراحی و اجرا کرد.

آموزش ساخت ربات تلگرام با سی شارپ به زبان ساده

در سال ۲۰۱۵ تلگرام اجازه داد تا کاربران بتوانند ربات تلگرامی بسازند و این مورد از ربات ها با استفاده از حساب های کاربری افراد قابل ایجاد و ویرایش هستند.

از وظایف ربات تلگرام می توان به ارائه فیلم، موسیقی، ارتباط با سیستم هایی نظیر اینترنت اشیا، ایجاد و طراحی بازی های رایانه ای، اتصال داشتن به سرویس های دیگر و … اشاره کرد.

از جمله مباحثی که باید در مورد کار با ربات های تلگرامی در نظر داشته باشیم آشنایی اولیه با مباحث آموزش برنامه نویسی است که برای اپلیکیشن های اندرویدی نیاز است تا با آموزش برنامه نویسی اندروید آشنا شویم که در ادامه می توانید به مرجع آموزشی آن مراجعه کنید :

به صورت حرفه ای تر می توان ربات های تلگرامی را یک کاربر ویژه از این پیام رسان تلقی کرد که از راه پتلفرمی به نام API bot و از طریق درخواست هایی که در مسیر پروتکل HTTPS ارسال می کند، پیام را مورد پردازش و بررسی قرار می دهد.

شیوه کار ربات های تلگرامی چگونه است؟

برای انجام کار با ربات های تلگرامی نیازی به داشتن شماره تلفن و سیم کارت نیست. ربات ها دارای کدی هستند تا از طریق واسط کاربری روی یک سرور پشتیبانی کننده اجرا شوند و به صورت کلی نوع کارکرد آنها از دید ما پنهان است و نرم افزار تلگرام ربات ها را با استفاده از پروتکل رمزنگاری مخصوص به خود یعنی MTProto مدیریت و سازماندهی می کند.

برای بدست آوردن درک روش کارکرد ربات ها به کمی دانش و اطلاعات فنی در این زمینه نیازمندیم تا از نحوه مدیریت ارتباط ها در تلگرام و پروتکل ابداع شده در آن سردر بیاوریم.

ولی به صورت کلی : ربات تلگرام دارای کدهایی هستند که توسط پروتکل امن متصل شده به سرور واسطه، دستورات را اجرا و عمل می کنند.

آموزش ساخت ربات تلگرام با سی شارپ به زبان ساده

کاربران برای ارتباط با ربات ها می توانند به ۲ شیوه عمل کنند :

۱- ارسال دستور و پیام با ربات با ساخت چت با آن و یا افزودن ربات به گروه ها.

۲- ارسال یک درخواست به روش مستقیم یا inline.

فرآیند تبادل پیام با یک ربات به این صورت است که دستورات و پیام های ارسال شده به یک ربات، به یک نرم افزار که بر روی سرور شما اجرا شده فرستاده شده و سرور واسط تلگرام کلیه کارای مربوط به رمزنگاری و ارتباط برقرار کردن را انجام خواهد داد.

از جمله آموزش های زبان های برنامه نویسی سمت سرور که هر کاربری باید به آن تا حد ممکن آشنایی داشته باشد آموزش زبان PHP است. همچنین میتوانید برای تهیه آموزش ساخت ربات تلگرام با زبان php به لینک زیر مراجعه نمایید.

این نرم افزار که برای مدیریت کلیه ربات ها طراحی شده از راه پروتکل HTTPS با سرور تلگرام ارتباط دارد که آن نسخه ای ساده از API در تلگرام می باشد.

API ربات در اصل همان سرور واسط است که در بالا به آن اشاره کردیم. علاقمندان می توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد API های ربات تلگرام به Telegram Bot API مراجعه کنند.

آشنایی با نحوه ساخت ربات تلگرام

در ابتدا برای ساخت ربات تلگرام با زبان سی شارپ باید اصطلاحات مشخصی را بدانیم که در ادامه بررسی خواهیم کرد :

ارتباط با ربات BotFather

باید در ابتدای کار با ربات botfather ارتباط برقرار کنیم و برای برقراری این ارتباط کافیست وارد لینک شویم و یا می توانیم نام کاربری BotFather@ را فراخوانی و جستجو کنیم.

آموزش ساخت ربات تلگرام با سی شارپ به زبان ساده

بعد از اینکه طبق تصویر فوق وارد ربات BotFather شدیم بر روی گزینه Start کلیک می کنیم تا لیستی از کلیه کارهایی که می توان با یک ربات استاندارد تلگرامی انجام دهیم را ببینیم. اگر این لیست نمایش داده نشد کافیست دستور help/ را وارد کنید.

دستور ساخت ربات تلگرام

در تصویر فوق مشاهده خواهید کرد که دستور newbot/ جهت ساخت یک ربات جدید نمایش داده شده است و همچنین با استفاده از دستور mybots/ می توانید کلیه ربات هایی که ساخته اید را ویرایش کنید.

بسیاری از دستوراتی که در این بخش در اپلیکیشن های تحت موبایل مانند تلگرام قابل انجام است توسط زبان برنامه نویسی اصلی اندروید یعنی زبان جاوا طراحی و توسعه داده شده است که جهت شروع آموزش برنامه نویسی جاوا می بایست به یک مرکز آموزشی معتبر مراجعه کنید که در ادامه آمده است :

آموزش ساخت ربات تلگرام با سی شارپ به زبان ساده

در بخش Edit Bots می توانید کلیه ی ویرایش هایی که بر روی یک ربات انجام داد را ملاحظه کنید.

این گزینه های شامل :

setname/ : تغییر نام ربات

setdescription/ : تغییر توضیحات و معرفی ربات نهایتا تا ۵۱۲ کاراکتر

setabouttext/ : تغییر بخش درباره ی ربات نهایتا تا ۱۲۰ کاراکتر و هنگامیکه کسی ربات تلگرام را با دیگران به اشتراک می گذارد در زیر نام ربات نمایش داده می شود.

setuserpic/ : تغییر تصویر پروفایل ربات

setcommands/ : ایجاد دستورات تکمیلی برای ربات

setjoigroups/ : تعیین امان اضافه شدن ربات به گروه های کاربری

setprivacy/ :  تعیین دریافت انواع پیام ها در گروه های کاربری

deletebot/ : دستور حذف ربات تلگرام

انتخاب نام ربات

آموزش ساخت ربات تلگرام با سی شارپ به زبان ساده

بعد از اجرای دستور newbot/ با عبارتی در مورد درخواست یک نام برای ربات مواجه می شوید که باید نامی را برای ربات خود انتخاب کنید تا در فراخوانی های بعدی بتوان از آن استفاده کرد.

بسیاری از دستورات که در بالا آمده است Syntax ساده و ساختاری روان دارند که با اسلوب نگارش دستورات در زبان هایی مانند پایتون یکی است. شما هم می توانید در کنار کسب مهارت ساخت ربات تلگرام، آموزش برنامه نویسی پایتون از سایت مدرسه قباد را از طریق لینک زیر مشاهده کنید.

انتخاب نام کاربری ربات

پس از اینکه نام مناسبی برای ربات خود انتخاب کردید نوبت به انتخاب نام کاربری است.

نکته : نام کاربری که انتخاب می کنید باید در انتهایش کلمه bot آورده شود. مانند Youcode_bot

آموزش ساخت ربات تلگرام با سی شارپ به زبان ساده

شیوه دریافت کد token در تلگرام

بعد از اینکه نام و نام کاربری را بدون اشکالی وارد کردیم، پیغامی در مورد درست بودن ساخت ربات تلگرام به ما داده می شود و در ادامه یک کد ترکیبی از اعداد و حروف بزرگ و کوچک را مشاهده خواهیم کرد که این کد نقش مهمی در امنیت ربات شما دارد.

البته در اختیار قراردادن کد Token keys تنها برای صاحب تلگرام قابل تنظیم است و معمولا کسی این کد را در اختیار دیگران قرار نمی دهد چون هر کسی کد Token را داشته باشد می تواند به اطلاعات آن ربات دسترسی داشته باشد.

در کنار یادگیری مباحث مربوط به ساخت ربات تلگرام با سی شارپ، استفاده از یک محیط کاربردی با فریمورک های جالب مانند زبان جاوا اسکریپت مورد نیاز است. پیشنهاد می شود حتما با آموزش برنامه نویسی جاوا اسکریپت آشنا شوید که در ادامه آموزش جامع فارسی جاوا اسکریپت آمده است :

 منظور از Token چیست؟

آموزش ساخت ربات تلگرام با سی شارپ به زبان ساده

یک رشته رمز تولید شده توسط ربات تلگرام که شامل اعداد و حروف بزرگ و کوچک است که برای ایجاد ارتباط بین ربات و کاربر مورد استفاده قرار می گیرد.

با اجرای دستور token/ می توانید در ربات botfather، یک توکن جدید را درخواست کنید.

طریقه ساخت ربات تلگرام با سی شارپ

به مبحث اصلی در این مقاله می رسیم و می خواهیم همان ربات تلگرامی که در مرحله قبلی قدم به قدم ساختیم را با استفاده از یک پروژه در زبان سی شارپ عملیاتی کنیم.

در این بخش می خواهیم نرم افزاری را برای کنترل کردن میزان ورودی و خروجی ربات بسازیم. در ادامه با مراحل ساخت نرم افزار همراه با ما باشید :

با توجه به اینکه می خواهیم از زبان سی شارپ برای طراحی نرم افزار مرتبط با ربات تلگرامی استفاده کنیم پس توسط داشته باشیم که باید مجموعه ویژوال استودیو را اجرا کنیم.

از جمله زبان های برنامه نویسی دیگری که تحت مجموعه عظیم ویژوال استودیو وجود دارد زبان ++C است که جهت کسب آموزش برنامه نویسی ++C مدرسه قباد می توانید فیلم های آموزشی مختلفی را در این مرکز مشاهده کنید :

بعد از اجرای برنامه ی Visual Studio در منوی File گزینه ی New و بعد هم گزینه Project را انتخاب کنید.

آموزش ساخت ربات تلگرام با سی شارپ به زبان ساده

یک پروژه باید از نوع ویندوز فرم انتخاب کنید.

آموزش ساخت ربات تلگرام با سی شارپ به زبان ساده

نصب پکیج برنامه Telegram.Bot

بعد از فراخوانی یک محیط ویندوز فرم در ویژوال استودیو آماده می شویم تا پکیج مناسب از تلگرام برای کار با ربات های تلگرامی را نصب کنیم.

از طریق مسیر زیر طبق تصویر گزینه ی Manage NuGet Packages For Solution را انتخاب می کنیم :

Tools > NuGet Package Mananger > Manage NuGet Packages For Solution

آموزش ساخت ربات تلگرام با سی شارپ به زبان ساده

در کادر باز شده باید عبارت Telegram.Bot را تایپ کنید تا کلیه ی بسته های موجود برای این عبارت و ربات های تلگرام نمایش داده شود.

بعد از آن بسته ی Telegram.Bot را انتخاب کنید و سپس بر روی Install کلیک می کنید تا نصب بسته مخصوص به ربات های تلگرام در مجموعه ی ویژوال استودیو و هنگام کار با زبان سی شارپ انجام شده باشد.

در کنار نصب پکیج نرم افزاری تلگرام می توانید در مجموعه ی ویژوال استودیو با یکی از ریشه دار ترین زبان های برنامه نویسی یعنی زبان C آشنا شوید که جهت کسب یادگیری و آموزش برنامه نویسی C کافیست به مجموعه آموزش های زیر مراجعه فرمایید :

آموزش ساخت ربات تلگرام با سی شارپ به زبان ساده

با استفاده از اینکار بسته ی مورد نظر برای کار با ربات ها در سی شارپ فعال خواهد شد.

بسته به نوع برنامه نویسی و نیاز خود می توانید برنامه های متنوع و مختلفی را با استفاده از زبان سی شارپ برای ربات های تلگرام بسازید.

دلایل استفاده از سی شارپ برای ساخت ربات تلگرام

همانطور که در مقالات قبلی در مورد زبان برنامه نویسی سی شارپ محصبت می کنیم، این زبان یکی از فراگیری ترین و پرتقاضا ترین زبان های برنامه نویسی شناخته شده و در سطح بالا است.

زبان برنامه نویسی سی شارپ و محیط توسعه آن یعنی ویژوال استودیو تحت مالکیت و پشتیبانی نرم افزاری شرکت بزرگ مایکروسافت قرار دارد و از اینکه به صورت کامل مورد توجه و ارتقا است قابل توجه است.

توسعه دهندگان زیادی هستند که در زبان سی شارپ کتابخانه TelegramBotsharp را برای ارتباط با ربات های پیام رسان تلگرام طراحی و توسعه داده اند.

آموزش ساخت ربات تلگرام با سی شارپ به زبان ساده

در زبان سی شارپ می توانیم کتابخانه های کد و برنامه نویسی مختلفی را مشاهده کنیم که مبتنی بر فریورک دات نت Net. هستند. جهت آموزش برنامه نویسی سی شارپ (#C) به صورت پروژه محور می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

تمامی برنامه نویسان می توانند به سادگی از این کتابخانه و پکیج موجود جهت طراحی و ایجاد ربات های تلگرامی استفاده کنند.

جمع بندی درباره ساخت ربات تلگرام با سی شارپ

در این مطلب سعی بر این داشتیم که شما را با مبحث تلگرام و طریقه ساخت ربات تلگرام با سی شارپ آشنا کنیم.

برای دریافت آموزش های دیگر در زمینه ساخت ربات تلگرام میتوانید به مدرسه قباد مراجعه نمایید و از آموزش های کاربردی آن استفاده نمایید.

امید است تا بتوانیم کمتری قدم را برای پیشرفت و یادگیری شما در زمینه برنامه نویسی و حوزه IT برداریم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 411 views بار دسته بندی : آموزش برنامه نویسی تاريخ : 2 اکتبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها