مدرسه قباد آموزش ساخت ربات تلگرام با پایتون — راهنمای گام به گام و رایگان - مدرسه قباد

بر کسی پوشیده نیست که استفاده های مختلف از پیام رسان تلگرام در کشورمان روز به روز بیشتر شده است و روش های هوشمند و برنامه ریزی شده ای جهت ارتباط مدیران کانال های تلگرامی با کاربران ابداع شده است که یکی از این روش ها ساخت ربات تلگرام است.

ربات های تلگرام خصوصیات مشخصی دارند و می توان در راه های مختلف و کاربردهای متنوعی از آنها استفاده کرد. پشتیبانی پیام رسان تلگرام از کلیه ی زبان های برنامه نویسی جهت ارتباط با سرورهای آن جزء موفقیت های بزرگ آن محسوب می شود.

در ادامه می خواهیم جزئیات و آموزش ساخت ربات تلگرام با پایتون را شرح دهیم و اصول آن شما را بیشتر آشنا کنیم.

معرفی انواع قابلیت های پیام رسان تلگرام 

تلگرام به عنوان یک برنامه پیام رسان تحت گوشی های تلفن همراه توانسته است به بهترین شکل خدمات و امکانات خود را بیشتر از یک ارسال و دریافت ساده پیام متنی، عکس و فیلم نمایش دهد.

آموزش ساخت ربات تلگرام با پایتون | راهنمای کامل و گام به گام

از ابتدای کار که اپلیکیشن تلگرام در ایران مورد توجه قرار گرفت با مفهوم کانال تلگرام آشنا شدیم و مشاهده کردیم استعداد بالای این برنامه در ایجاد یک کانال ارتباطی فراگیر با کاربران می تواند تا چه اندازه در جامعه تاثیر گذار باشد.

کسب و کارهای مختلفی شروع ساخت کانال تلگرام و معرفی خدمات و محصولات خود کردند. حتی بسیاری از خبرگذاری ها و موسسات دولتی هم در این پیام رسان عضو شده و شروع به نشر مطالب خود کردند.

یکی دیگر از کاربردهای پیام رسان تلگرام مربوط به گروه های ساخته شده در تلگرام است.

در کنار رشد استفاده از کانال تلگرام توسط مردم و بلاگر ها، می توانیم گروه های تلگرامی ایجاد کنیم تا با افرادی که می شناسیم در قالب گروه همکار یا خانوادگی و … بتوانیم ارتباط داشته باشیم.

این گروه ها می توانند حتی تا دویست هزار نفر عضو را در خود عضو کنند تا بتوانیم جامعه کاربری بالایی برای کار و سرگرمی داشته باشیم.

البته در ابتدا بخاطر رشد اندک استفاده از این پیام رسان محدودیت خاصی بر روی آن وضع نشده بود ولی رفته رفته با توجه بیشتر مردم به این برنامه پرکاربرد محدودیت ها هم بیشتر شد و تا جایی که وقتی صحبت از افزوده شدن برقراری تماس صوتی در این برنامه با نزدیک به ۳۰ میلیون کاربر ایرانی شد، اپراتورهای تلفن همراه سعی در اختلال این سرویس کردند و عملا برای کاربران ایرانی تماس صوتی فعال نیست.

شکی نیست که یکی از مهمترین مزیت های استفاده از این پیام رسان مربوط به امنیت آن است. در جایی که می توانیم با اطمینان از اینکه کلیه ی پیام ها و فایل های ما در محیطی امن و دور از دسترس هکرها به صورت رمزنگاری شده رد و بدل شود.

از طرفی وجود قابلیتی به نام چت خصوصی یا Secret Chat کمک بزرگی به ما خواهد کرد تا ضریب امنیت ارتباط خود با افراد در سراسر کشورهای جهان را افزایش دهیم. البته خیلی خوب می دانیم که امنیت یک شاخصه ی نسبی است و به هر ترتیب هیچ ابزاری امنیت صددرصدی ندارد ولی سعی می کند بهترین نتیجه را داشته باشد.

ولی در میان کاربردهای مهم پیام رسان تلگرام یک مورد با توجه خاص برنامه نویسان و توسعه دهندگان همراه بود که آن هم مربوط به ساخت یک سری دستورات جهت راه اندازی ربات تلگرام بود.

آموزش ساخت ربات تلگرام با پایتون | راهنمای کامل و گام به گام

ربات های تلگرامی با استفاده از دستورات و کدهای نوشته شده به زبان های مختلف و پیروی از یک اسلوب و روش مشخص می توانند برای ما اعمال مشخصی را انجام دهند که تنوع کار آنها اثبات این ادعاست.

نحوه کار ربات تلگرام چگونه است؟

همانطور که در بخش قبلی گفتیم یکی از جدیدترین کاربردها و مهمترین آنها در این پیام رسان مربوط به بخش ساخت ربات تلگرام است. حال سوال اینجاست برای آموزش ساخت ربات تلگرام با پایتون باید از کجا شروع کنیم؟

از آنجایی که تلگرام به عنوان یک برنامه ی متن باز معرفی شده است با تکیه بر پایگاه داده کتابخانه های تلگرام (TDLib) می توانیم به صورت کامل در آن تغییراتی را ایجاد کرد و برنامه هایی با قالب و پوسته های مختلف از برنامه اصلی تلگرام طراحی کرد.

اگر تا بحال از ربات تلگرام هیچ استفاده ای نداشته اید در این مطلب می خواهیم شما را با معرفی ربات تلگرام و کاربردهای آن آشنا کنیم. برای کسب اطلاعات کامل درباره ساخت ربات تلگرام با فیلم های آموزشی مدرسه قباد به لینک زیر مراجعه کنید.

ربات ها شامل سازو کار و برنامه هایی هستند که می توانند توسط کسانی که ربات های تلگرامی را ساخته و توسعه داده می شوند برای اهداف و کاربردهای مختلفی طراحی شوند.

برای فراخوانی یک ربات تگرامی باید یک سری مراحل را انجام دهیم تا بتوانیم در ابتدا یک ربات را با نام کاربری، رمز عبور، نام ربات و کلید خصوصی منحصر به فرد بسازیم.

برای آنکه شروع به ساخت یک ربات کنیم ابتدا باید مانند ارسال پیام برای دوستان و همکاران خود در بخش چت تلگرام، عبارت BotFather را جستجو کنیم تا براحتی به محیط ساخت یک ربات وارد شویم.

نحوه ی ساخت یک ربات با استفاده از BotFather ساده است و در انتها شما باید نام کاربری و کلید خصوصی که به عنوان Token به شما داده می شود را در جایی ذخیره کنید تا در مرحل بعدی از آنها استفاده کنیم.

آموزش ساخت ربات تلگرام با پایتون | راهنمای کامل و گام به گام

برای ساخت ربات مراحل زیر را انجام می دهیم :

۱- بعد از ورود به ربات اصلی BotFather باید گزینه Start در پایین صفحه را انتخاب کنید تا جزئیات و راهنمایی های لازم برایتان نمایش داده شود.

۲- درخواست ساخت یک ربات جدید که با تایپ دستور newbot/ همراه است و بعد از وارد کردن این عبارت وارد فرآیند ساخت ربات می شویم.

۳- در مرحله بعدی از شما می خواهد تا یک نام برای ربات خود انتخاب کنیم به طور مثال Youcode

۴- بعد از ارسال نام ربات، اینبار باید یک نام کاربری را برای ربات خود انتخاب کنید تا بتوان بعدا در برنامه هایمان آن را با این نام صدا بزنیم و فراخوانی کنیم.

نکته : فقط نکته ای که هست باید در انتهای نام کاربری خود عبارت bot را وارد کنید.

۵- بعد از اینکه نام کاربری را وارد کردید در آخرین مرحله پیغامی داده خواهد شد تا یک کلید منحصر به فرد برای شما و ربات تگرامی شما صادر شود. که اصطلاحا به این کلید token گفته می شود و دارای حروف بزرگ و کوچک، اعداد و علامت است که برای حفظ امنیت لازم است.

در پایان شما دارای یک ربات تگرامی هستید که می توانید اطلاعات ثبت شده در آن که نام کاربری و کلید token هست را در زبان برنامه نویسی مورد نظر خود مانند زبان پایتون بکار ببرید.

معرفی کاربردهای ربات تلگرام

در ابتدای آموزش ساخت ربات تلگرام با پایتون می خواهیم از مزیت ها و ویژگی های ربات تلگرام بگوییم که شامل کاربردهای مختلفی می تواند باشد و برای هر منظوری می توان آن را سفارشی سازی کرد.

برخی از کاربردهای مهم ربات تگرام عبارتند از :

۱- کسب و کارها و مشاغل مختلف جهت پشتیبانی یا سفارش محصولات خود نیاز دارند تا در یک محیط هوشمند اطلاعات مشتریان و کاربران خود را به صورت ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته دریافت کنند و در اولین فرصت آنها را بررسی و تحلیل کنند.

با استفاده از ربات تلگرام می توانیم به کاربر اجازه دهیم تا با یک محیط تعاملی مشکل خود را از طریق بخش پشتیبانی در یک ربات تلگرامی با ما در میان بگذارد. که در حال این مورد استفاده یکی از مهمترین کاربردهای ربات های تلگرامی است.

۲- کاربرد دیگری که می توان با استفاده از ربات تلگرام انجام داد مربوط به وظایف و مدیریت یک کلاس دانش آموزی یا دانشگاهی است که استاد کلاس یا مدیر آموزش می تواند به صورت هوشمند یک فضای ارتباط دانشجویان با استاد و همچنین اخذ آزمون های آنلاین را انجام دهد.

آموزش ساخت ربات تلگرام با پایتون | راهنمای کامل و گام به گام

به صورتی که کلیه سوالات مربوط به یک یا چند دوره آموزشی می تواند به صورت پشت سرهم و به تفکیک آورده شوند تا محصل بتواند یکی یکی به آنها پاسخ دهد و در انتها هم نتیجه ی آزمون خود را مشاهده کند.

اینکار باعث صرفه جویی زیادی در بحث هزینه و حضور در کلاس و همچنین جلوگیری از اتلاف وقت برای استاد و دانشجو خواهد شد.

۳- کاربرد دیگری که برای جلوگیری از نمایش محتویات اسپم و مخالف با توافقنامه های تلگرام است، ارسال فایل های دانلودی در یک ربات تلگرام است.

به صورتی که می توان با نمایش یک لینک منحصر به فرد در یک گروه یا کانال تلگرامی درخواست دانلود یک فایل با هر محتوا و پسوندی را از یک ربات بدهیم. به این روش مشکلات مربوط به حقوق کپی رایت که در کشور ما رعایت نمی شود را حذف کرده ایم.

۴- کاربرد جالب دیگری که می توان با استفاده از یک ربات تلگرامی انجام داد مربوط به ایجاد محدودیت در یک گروه کاربری است به صورت که شما به محض نوشتن یک متن نامناسب و اسپم و ارسال آن مشاهده می کنید که اندکی بعد آن متن نامناسب از فهرست چت های گروه تلگرامی حذف شده است و عملا یک راه برای سانسور محتوا نامناسب است.

کافی است با استفاده از یک ربات کلیه ی عباراتی که فکر می کنیم نامناسب است یا بیان آنها غیرقانونی و مخالف با اهداف گروه است به صورت لیست سیاه در یک ربات تلگرام وارد کنید و بلافاصله بعد از وارد شدن همچین عبارتی در چت های ارسالی آن عبارت سنجیده شود و اگر با لیست سیاه مطابقت داشته حذف شود.

برخی دیگر از کاربردهای ربات تلگرام شامل :

  • طراحی و ساخت ابزارهای مختلف مانند ترجمه زبان های خارجه، نمایش وضعیت هوا، تبدیل فرمت تصویری و مولتی مدیا و …
  • ساخت و ایجاد یک شبکه ی اجتماعی کوچک جهت ارتباط و تعامل با سایر افراد 
  • بازی سازی برای انجام یکسری بازی های ساده با بهره گیری از دستورات زبان های برنامه نویسی
  • همگام سازی خدمات و امکانات سایت ها در قالب یک ربات تلگرامی مانند لیست ایمیل، فیلم های سرویس Youtube و …
  • ارسال و مشاهده اخبار های روزانه و در ساعت مشخص برای کاربرانی که در ربات عضو شده اند.

براساس تخصص و تبحری که در کدنویسی با استفاده از زبان های برنامه نویسی محبوب و پرطرفدار داریم می توانیم دستورات و توابعی را جهت تعامل با یک ربات تلگرامی هست را بنویسیم.

آموزش ساخت ربات تلگرام با پایتون | راهنمای کامل و گام به گام

برخی از این زبان ها به خوبی توانسته اند با ربات ها تعامل انجام دهند و دستورات و توابع زبان های برنامه نویسی هم در آن ها به خوبی اجرا می شوند. در این بین می توانیم با استفاده از آموزش های زیر یکی از زبان های برنامه نویسی مورد علاقه خود را انتخاب کنیم :

  • آموزش ساخت ربات تلگرام با زبان PHP
  • آموزش طراحی ربات تلگرام با زبان جاوا
  • آموزش ایجاد ربات تلگرام با زبان سی شارپ #C
  • آموزش ساخت ربات تلگرام با پایتون

برای اینکه به هر کدام از این موارد برسیم باید با آن زبان برنامه نویسی آشنایی داشته باشیم و بعد از یادگیری دستورات و توابع مورد استفاده در آنها اقدام به ساخت ربات تلگرامی مورد نظر خود کنیم.

آموزش ساخت ربات تلگرام با پایتون

زبان برنامه نویسی پایتون به عنوان یکی از زبان های پیشرو در اکثر ابزارها و سرویس های تعاملی توانسته است به خوبی با این اپلیکیشن ها ارتباط برقرار کند و کدهای نوشته شده در این زبان با تمامی برنامه هایی مانند تلگرام سازگار است.

شما برای اینکه بتوانید بک ربات تلگرام را با استفاده از زبان پایتون طراحی و بسازید نیاز به امکانات زیاد و پر هزینه ندارید و همه چیز تحت سرور تلگرام اتفاق می افتد.

زبان برنامه نویسی پایتون یک زبان بسیار غنی و قوی است که می تواند به صورت کاملا برنامه ریزی شده اهداف شما را هنگام تعامل با ربات تلگرام بدست بیاورد.

کاربرد زبان پایتون در همه ی پلتفرم ها از قبیل ویندوز، مک و لینوکس است و همچنین بخاطر سطح استفاده ی بالا از گوشی های تلفن همراه شما می توانید حتی اپلیکیشن های اندروید و iOS را نیز با کسب تخصص لازم در زبان پایتون بسازید.

آموزش ساخت ربات تلگرام با پایتون | راهنمای کامل و گام به گام

با ساخت ربات به وسیله ی زبان پایتون می توانید به جای اینکه بر روی دستورات و Syntax های پایتون بر روی توسعه ربات تلگرامی خود تمرکز کنید.

چرا برای ساخت ربات تلگرامی از زبان پایتون استفاده کنیم؟

پاسخ آن مشخص است چون یادگیری پایتون آسان است و در کدنویسی پیچیدگی کمتری دارد و همچنین سرعت اجرای کدها با استفاده از کامپایلر پایتون بالا است.

البته برای اینکه بتونید کدنویسی لازم با زبان پایتون را شروع کنیم و پروژه خود را آغاز کنیم باید از یک محیط توسعه نرم افزاری (IDE) استفاده کنیم. به طور مثال ابزار توسعه نرم افزاری پایتون به نام PyCharm می تواند مناسب باشد، البته هرکسی ممکن از محیط برنامه نویسی خاصی را بپسندد ولی مهم کدنویسی یکسان زبان پایتون در هر کدام از آنهاست.

پروژه ساخت ربات تلگرام با زبان پایتون 

وقتی بخواهیم کار خود را برای ساخت ربات با زبان پایتون در یک محیط توسعه انجام دهیم در ابتدا باید فایل کتابخانه ای مورد نظر را انتخاب کنیم و به پروژه خود اضافه کنیم.

در حقیقت این کتابخانه نقش یک رابط را دارد که به زبان پایتون نوشته شده و برای API های ربات تلگرام سفارشی سازی شده است.

نصب ماژول : برای شروع ساخت ربات تلگرام در زبان پایتون بسته کتابخانه ای ماژول telebot را نصب می کنیم که می بایست دستور زیر را در محیط برنامه ی PyCharm وارد کنید.

$ pip install pyTelegramBotAPI

حال بعد از نصب این بسته می توانید برنامه نویسی کدهای لازم برای پروژه مورد نظر خود را شروع کنید.

یک فایل را با نام Yocodebot.py برای ایجاد برنامه ی پایتون خود ایجاد می کنیم تا کدهای پایتون در این فایل قرار داده شوند.

کد برنامه : کدهای زیر را به همین شکل اضافه می کنیم تا در ابتدا ماژول telebot را در برنامه وارد کنیم و سپس کلید token که در بخش ساخت ربات تلگرام با BotFahter ایجاد کرده بویدم را در این قسمت وارد کنیم.

import telebot
API_TOKEN = ‘XXXXXXX:XXXXXXXXXXXXXXXXX’
bot = telebot.TeleBot(API_TOKEN)

سپس در ادامه دستور لازم جهت اتصال کدهای برنامه به ربات را اضافه می کنیم :

@bot.message_handler(commands=[‘help’, ‘start’])

def send_welcome(message):

bot.reply_to(message, “Hi World, this is Youcode.”)

سپس در کد بعدی به ربات اطلاع می دهیم تا پیام بالا را برای ما برگرداند و نمایش دهد :

@bot.message_handler(func=lambda message: True)

def echo_message(message):

bot.reply_to(message, message.text)

bot.polling()

به این شیوه توانستیم یکی از ساده ترین ربات های تلگرام را طراحی و برنامه نویسی کنیم که یک پیغام متنی را برای ما از طریق زبان پایتون می سازد و در ربات تلگرام نمایش می دهد و در انتها مقدار آن را برای استفاده بر می گرداند.

برای یادگیری کلیه ی کدهای مورد استفاده در قطعه کد بالا می بایست با اصول و آموزش برنامه نویسی پایتون آشنا شوید.

جمع بندی در مورد آموزش ساخت ربات تلگرام با پایتون

در این مقاله با خصوصیات پیام رسان تلگرام آشنا شدیم و کلیه ی خدمات و کاربردهای این پیام رسان محبوب را شرح دادیم.

در مورد مهمترین کاربرد پیام رسان تلگرام که درباره آموزش ساخت ربات تلگرام با پایتون است به طور مفصل جزئیات آن را بیان کردیم. شما جهت یادگیری این مبحث می توانید با کسب آموزش آنلاین مدرسه قباد به خوبی به موارد تکمیلی آن مسلط شوید و شما هم ربات تلگرامی هوشمند خود را طراحی کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 382 views بار دسته بندی : آموزش برنامه نویسی تاريخ : 10 اکتبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.