مدرسه قباد آموزش پروژه محور PHP MVC – معرفی برترین فریمورک های PHP - مدرسه قباد

در این مطلب می خواهیم با مبحث برنامه نویسی زبان PHP و ابزارهای بکار گرفته شده در این زبان شامل الگو و ساختار طراحی نرم افزارهای تحت وب را بررسی کنیم. آموزش پروژه محور PHP MVC به ما کمک خواهد کرد تا با انواع فریمورک های زبان PHP آشنا شویم.

برای استفاده از فریمورک های PHP نیاز است تا با اصول یادگیری و آموزش زبان برنامه نویسی PHP که یک زبان سمت سرور Server است آشنا شویم. در ادامه می خواهیم به معرفی زبان PHP و ابزارهای مناسب برای پروژه های PHP MVC اشاره کنیم، پس با کدنویسی به زبان ساده همراه باشید.

فریمورک چیست؟

قبل از هر چیز لازم است با مفهوم فرمورک آشنا شوید. فریمورک به بستر و چارچوبی برای ایجاد برنامه های مرتبط با زبان های برنامه نویسی مختلف گفته می شود. که در این زمینه فریمورک PHP نیز از این قاعده پیروی می کند. فریمورک ها دارای کتابخانه هایی هستند که می توانند به صورت مجزا وظایف داده شده را انجام دهند.

زبان برنامه نویسی PHP، فریمورک های open-source (متن باز) حرفه ای و تست شده زیادی تحت معماری MVC دارد.

معرفی زبان برنامه نویسی PHP برای طراحی وب

زبان PHP به عنوان زبانی برای طراحی وب که زبان سمت Server محسوب می شود توانسته است بیشترین سهم از زبان های برنامه نویسی برای طراحی سایت را بدست بیاورد و دیگر زبان های طراحی وبسایت سهمی حدود ۲۰ درصد دارند.

آموزش پروژه محور PHP MVC - معرفی برترین فریمورک های PHP

زبان PHP به عنوان فراگیرترین زبان برنامه نویسی وب به حساب می آید که دارای منابع رایگان و اوپن سورس بوده و همین مورد علت اساسی برای جذب حداکثری برنامه نویسان از سراسر دنیا می باشد.

در کنار زبان PHP ابزارهای کاربردی و مهمی جهت سهولت کار با این زبان و ایجاد فضای متنوع جهت طراحی سایت وجود دارد که به فریمورک های PHP معروف هستند.

زبان PHP از بانک اطلاعاتی و دیتابیس MySql استفاده می کند به صورت رایگان عرضه شده است و این دو ابزار مهم بر روی وب سرور قدرتمند و کارآمد آپاچی Apache میزبانی می شود.

زبان PHP را باید بر روی هاست های لینوکسی اجرا و پیاده سازی کرد به همین خاطر امنیت و قدرت سیستم عامل لینوکس نیز می تواند به پایداری اطلاعات و سایت شما کمک ویژه ای کند.

در کنار هاست های موجود به صورت آنلاین شما می توانید پروژه PHP MVC خود را به صورت آفلاین و با استفاده از نرم افزارهای Wamp و Xamp و همچنین Easy PHP بدون نیاز به اینترنت و با همان فضای کاربری هاست پیاده سازی و اجرا کنید. که این ویژگی از مزیت های خیلی کاربردی و مهم زبان PHP می باشد.

کار با PHP و یادگیری این زبان آسان است و برای فراگیری آن نیاز است تا بوسیله ی منابع آموزشی معتبر مانند مدرسه قباد به این زبان پرطرفدار مسلط شویم.

معماری MVC چیست؟

ابزار MVC مخفف عبارت Model & View & Controller است که به آن چارچوب و ساختاری سودمند برای طراحی نرم افزار اطلاق می شود.

MVC به عنوان یک معماری کدنویسی است که هر نرم افزاری را به ۳ بخش جدا از هم تقسیم بندی می کند.

این ۳ بخش مجزا همانطور که از نام MVC مشخص است شامل :

  • بخش Model
  • بخش View
  • بخش Controller

هر کدام از بخش های فوق به صورت لایه تعریف می شوند که به همین خاطر معماری MVC را معماری سه لایه می نامند.

آموزش پروژه محور PHP MVC - معرفی برترین فریمورک های PHP

لایه های معماری MVC عبارتند از :

  1. لایه داده
  2. لایه ارائه
  3. لایه منطق

الگوی معماری MVC شاید در اول کار برای شما سخت و پیچیده باشد ولی اگر بخواهید به طور مثال پروژه PHP MVC را در سطح وسیع و بزرگی انجام دهید باید به صورت تیمی کار کنید و MVC به بهترین شکل می تواند با ایجاد لایه های مجزا از هم برای پروژه تان کار طراحی نرم افزار و وبسایت را انجام دهد.

برای اینکه بیشتر با مبانی معماری MVC و کاربرد آن در جهت تسهیل روند انجام پروژه آشنا شوید میتوانید با سری آموزش MVC مدرسه قباد شروع کنید و به مباحث اصلی آن مسلط شوید.

بررسی اجزا و لایه های معماری MVC

همانطور که در بخش قبلی اشاره شد معماری MVC با استفاده از ۳ لایه مجزا از هم تعریف و پیاده سازی می شود. در ادامه آموزش پروژه محور PHP MVC به معرفی هر کدام از این لایه ها می پردازیم.

۱- لایه Model

این بخش از MVC به عنوان مهمترین و اصلی ترین بخش در معماری MVC به صورت سه لایه شناخته می شود.

وظیفه اصلی این لایه هم برای ایجاد ارتباط با دیتابیس و بانک اطلاعاتی است که شامل SQL Server و php my admin و سایر بانک های اطلاعاتی می باشد.

از جمله کارهایی که در این لایه انجام می شود مربوط به خواندن اطلاعات از فیلد ها و جدول های بانک اطلاعاتی است که در کنار این وظایف کار بررسی اطلاعات و صحت و سقم درستی داده ها را نیز می توان به آن اضافه کرد.

۲- لایه View

آموزش پروژه محور PHP MVC - معرفی برترین فریمورک های PHP

بخش View از معماری MVC لایه ای است که کاربران آن را مشاهده می کنند و با آن کار می کنند که به این بخش لایه سمت کاربر نیز گفته می شود.

از جمله وظایف اصلی لایه ی View مربوط به دریافت کردن داده ها از ۲ لایه ی Model و Controller است که این اطلاعات برای کاربر نمایش داده می شود.

۳- لایه Controller

بخش Controller در MVC با توجه به نام این لایه مربوط به کنترل کردن و بررسی بخش های دیگر است.

این بخش به عنوان واسطه بین لایه های Model و View بوده که وظیفه مهم آن برای ایجاد ارتباط و اتصال بین بخش سمت سرور با بخش سمت کاربر است.

آشنایی با ساختار معماری MVC

برای درک بهتر چگونگی نحوه کار MVC باید با با ساختار این معماری آشنا شویم.

به طور مثال وقتی در یک مرورگر اینترنتی مانند فایرفاکس یک وبسایت را درخواست می کنیم، مرورگر درخواست خود را به لایه ی Controller می فرستد.

و بعد از هم لایه Controller در جهت اینکه داده ها را ارسال و دریافت کند باید با لایه ی Model ارتباط برقرار کند.

در ادامه ی مسیر درخواست ما در مرورگر نیز Controller با لایه ی View ارتباط پیدا کرده و اطلاعات را نمایش می دهد.

وظیفه اصلی واحد View تنها مربوط به ساز و کار نمایش داده ها است و کاری با ارائه نهایی آنها ندارد.

محصولی که در ادامه ی فرآیند ارتباط Controller و View ایجاد می شود فایل قابل نمایش از صفحه وب با فرمت HTML است که برای کاربر درخواست کنند ارسال نمایش داده می شود.

آموزش پروژه محور PHP MVC - معرفی برترین فریمورک های PHP

در میانه ی کار فرآیند ارتباط Controller و View هیچ وقت تعاملی بین View و Model اتفاق نمی افتد و این ارتباط باید با یک واسط که آن هم Controller است ایجاد شود.

مهمترین ویژگی و مزایای معماری MVC چیست؟

اگر تا بحال از MVC استفاده نکرده ایم دلیل بر این است که با ویژگی ها و مزیت های آن آشنا نبوده ایم و درک کاملی از اثرات استفاده از MVC در تسهیل فرآیند پیاده سازی نرم افزار و وبسایت ها با زبان های برنامه نویسی مانند زبان PHP نداشتیم.

مطمئن باشید که آشنایی و استفاده از آموزش پروژه محور PHP MVC برای شما و پروژه کاری تان سودمند و درآمد زا خواهد بود.

از جمله ویژگی و مزایایی که می توانیم برای معماری MVC نام ببریم عبارتند از :

  • به راحتی می توانیم از کد ها به صورت جداگانه استفاده کنیم و این کدها از هم مجزا هستند.
  • به دلیل جدا بودن لایه های معماری MVC هر لایه کار خود را به تفکیک لایه ی دیگر انجام می دهد سپس خروجی خود را به لایه ی مورد نظر تحویل می دهد.
  • امکان داشتن چند نوع View در برنامه ها وجود دارد و می توانید به آسانی از آنها استفاده کنید.
  • به دلیل مجزا بودن بخش منطق برنامه از بخش View کسی که طراحی رابط کاربری نرم افزار و وبسایت را انجام می دهد خود را درگیر بخش منطق برنامه نخواهد کرد.
  • در مقابل برنامه نویسی که با بخش منطق نرم افزار کار می کند نیازی نیست بر روی بخش نمایش و View تمرکز کند و براحتی می تواند توجه و تمرکز خود را بر روی کدنویسی بگذارد.
  • باز هم بخاطر اینکه بخش Model از بخش نمایش View جدا هست، می توان به راحتی نماهای مختلفی از لایه ی View را اضافه کنیم بدون اینکه تغییراتی در بخش Model ایجاد شود.
  • کار تیمی و گروهی با توجه به خصوصیات معماری MVC بسیار راحتتر خواهد بود و گروه های مجزا از هم می توانند بر روی حوزه کاری و تخصصی خود فعالیت کنند.

سایر مزیت های مهمی که می توانیم برای MVC نام ببریم شامل توسعه سریع برنامه ها، امکان توسعه چندگانه بر روی پروژه به صورت همزمان، انجام بروزرسانی و آپدیت برنامه ها به آسانی و سرعت بیشتر می باشد.

معرفی فریمورک های زبان PHP

به علت فراوانی توابع و شاید گستردگی کدهای مورد استفاده در زبان PHP ما نیاز به داشتن چارچوب و قواعد خاص نگارش برنامه نویسی هستیم تا با استفاده از کتابخانه های کدنویسی کار طراحی و پیاده سازی وب سایت و نرم افزار را راحتتر انجام دهیم.

آموزش پروژه محور PHP MVC - معرفی برترین فریمورک های PHP

یادگیری فریمورک های مخصوص هر زبان برنامه نویسی مانند PHP به ما کمک می کند تا بتوانید براحتی با آموزش طراحی سایت، وبسایت های پویا بسازیم. برای شروع یادگیری آموزش وب به لینک زیر مراجعه کنید.

اینجاست که باید مفهوم فریمورک در زبان PHP را تعریف کنیم. برای اینکه به صورت اصولی آموزش پروژه محور PHP MVC را فرا بگیریم نیاز است تا ابتدا با فریمورک های زبان PHP بیشتر آشنا شویم.

برخی از مهمترین و پرطرفدارترین فریمورک های مبتنی بر MVC در زبان PHP عبارتند از :

  • فریمورک لااراول Laravel

لاراول یکی از محبوب ترین فریمورک های زبان PHP است که به صورت open-source و رایگان منتشر شده است که دارای ساختاری زیبا و کاربر پسند است.

آموزش پروژه محور PHP MVC - معرفی برترین فریمورک های PHP

با بهره بردن از فریمورک لاراول می توان پروژه های PHP را با سرعت بالاتری انجام داد و با اتکا به لاراول می توان به توابع احراز هویت کار، قابلیت کش و مدیریت جلسه ها دسترسی پیدا کنیم.

به صورت کلی ما می توانیم با استفاده از لاراول تمامی فعالیت ها و متد های لازم برای ساخت یک وبسایت و نرم افزار تحت زبان PHP را به صورت کاملا جدید و مدرن پیاده سازی کنیم.

بهتر است همین حالا برای کسب آموزش پروژه محور PHP MVC شروع به یادگیری برنامه نویسی کنید.

برای اینکه بتوانید با فریمورک لاراول پروژه های PHP را بسازید نیاز است تا با اصول کدنویسی و آموزش برنامه نویسی آشنا شوید.

  • فریمورک CodeIgniter

CodeIgniter به عنوان یک فریمورک پر کاربرد است که از معماری سه لایه MVC پشتیبانی می کند. این فریمورک می تواند از مولفه و شاخص های متعددی برای مدیریت هرچه بهتر کارهای خاص بهره ببرد.

فریمورک CodeIgniter برای افراد تازه کار که می خواهند با زبان PHP کار کنند بسیار سودمند است و می تواند انتخاب خوبی باشد چون سطح آموزش و یادگیری آن ساده است.

این فریمورک فایل های داکیومنت بسیار خوبی دارد که باعث می شود هنگام فراگیری مبانی ابتدایی آموزش آن با مشکلی مواجه نشوید.

Symfony از لحاظ میزان معروف بودن و کاربرد هم سطح فریمورک های فوق است که نشان از محبوبیت آن دارد.

فریمورک Symfony خیلی منعطف است و دارای بسته نرم افزاری است که امکان انتخاب عملکردهای زبان PHP را فراهم می کند.

چارچوب کلی Symfony دارای قابلیت تست داخلی است که به شما اطمینان می دهد برنامه های شما آنطور که می خواهید اجرا شوند.

دلیل اهمیت آموزش پروژه محور PHP MVC

در کنار نوع کاربرد و مزیت هایی که برای کاربرد MVC در PHP بیان کردیم باید به آینده ی شغلی هر تخصصی نگاه ویژه ای داشت.

آموزش پروژه محور PHP MVC - معرفی برترین فریمورک های PHP

به طور مثال برای پروژه های PHP در سایت ها و مراکزی که به آن نیاز دارند، تقاضای زیادی وجود دارد که هر برنامه نویسی را ترغیب می کند تا بتواند در زمینه آموزش پروژه محور PHP MVC فعالیت داشته باشد و به الگوی معماری سه لایه مسلط شود.

چه در جهان و چه در کشورمان ایران میزان درخواست و تقاضا در سایت های استخدامی متعدد و چشمگیر است. مخصوصا در حوزه های نوین مانند فریمورک های PHP همیشه درخواست فعالیت زیاد بوده است.

از جمله مواردی که در کنار یادگیری PHP MVC مهم است آموزش جی کوئری است. برای دریافت مجموعه کامل آموزش های مربوط به جی کوئری به لینک زیر مراجعه کنید.

مهمترین شاخصه ی دلیل تقاضا برای تخصص MVC در PHP هست این بوده که به دلیل مجزا بودن عملکرد معماری آن و تفکیک بخش ها، اگر برنامه نویسی بخشی را نیمه کاره رها کرده باشد، شخص دیگری می تواند بدون نیاز به دریافت بخش های دیگر مابقی پروژه را ادامه دهد و به نتیجه نهایی برساند.

در این حالت شما به یک برنامه نویس خاص وابسته نخواهید بود و هر کسی می تواند در زمینه بروزرسانی و بهینه سازی پروژه PHP شما به مجموعه تان کمک کند.

جمع بندی درباره پروژه آموزش پروژه محور PHP MVC

در این مطلب سعی کردیم به طور کامل آموزش پروژه محور PHP MVC را بررسی کنیم و شما را با مفاهیم اولیه و ابتدایی معماری MVC آشنا کنیم و همچنین از فریمورک هایی که از این معماری تبعیت می کنند بیشتر صحبت کنیم.

برای کسب یادگیری در زمینه PHP MVC می توانید با استفاده از آموزش آنلاین مدرسه قباد به کلیه ی مباحث آن مسلط شوید و در پروژه های کاری تان از این مهارت استفاده کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 367 views بار دسته بندی : آموزش برنامه نویسی تاريخ : 22 اکتبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها