مدرسه قباد آموزش Dapper | مقایسه Dapper با انواع ORM در زبان سی شارپ #C - مدرسه قباد

در عصر حاضر که اطلاعات همیشه حرف اول را می زند و افراد و شرکتها برای داشتن بهترین روش نگه داری اطلاعات و داده کار می کنند نیاز به ابزاری برای مدیریت بهتر و کارآمد داده مورد توجه قرار دارد. روش هایی برای اتصال بانک اطلاعاتی به برنامه های نوشته موجود است که یکی از آنها با استفاده از Dapper است. آموزش ابزار Dapper می تواند به شما کمک کند به صورت کاملا بهینه و ساده تر به بانک اطلاعاتی متصل شوید.

در ادامه شما را با آموزش Dapper آشنا خواهیم کرد و درباره ی مزایا و ویژگی های این ابزار در زبان برنامه نویسی سی شارپ بیشتر بحث می کنیم.

معرفی ORM در ارتباط با بانک های اطلاعاتی

تعریف : ORM که مخفف عبارت Object Relational Mapping است، در حقیقت لایه ای بین دیتابیس و زبان برنامه نویسی است که که می تواند به صورت یک مترجم کار تبدیل این دو بخش مهم در یک برنامه را انجام دهد.

ORM به روشی جدید برای برنامه نویسی در سمت برنامه گفته می شود تا برنامه نویس بتواند کوئری های خود را در سمت ابزاری که برنامه نویسی را با آن انجام می دهد اجرا و پیاده سازی کند.

آموزش Dapper | مقایسه Dapper با انواع ORM در زبان سی شارپ

در این روش تغییر بر روی داده ها بدون داشتن اتصال مستقیم به بانک اطلاعاتی مانند بانک SQL فراهم هست. ولی در روش های قبلی ملزم بودیم که برای کار بر روی داده ها باید حتما دسترسی مستقیم به اطلاعات داشته باشیم که در این حالت باید دستورات را در SQL می نوشتیم.

در حال حاضر با وجود روش ORM دیگر نیازی نیست از کد ها و دستورات SQL برای دسترسی بهه داده ها در بانک اطلاعاتی استفاده کنیم و به همین جهت یادگیری و آموزش دستورات TSQL نیاز نیست و باید با ORM کلیه ی داده هایی که می خواهیم را از دیتابیس دریافت کنیم.

مثال : اگر می خواستیم با استفاده از روش قبل که دستورات SQL هست اطلاعات مربوط به یک شخص را دریافت کنیم باید با دستور زیر آن را انجام بدهیم :

SELECT * FROM users where name = ‘Hassan’;

به همین صورت دستورات مختلف دیگری هم هست که با استفاده از SQL بتوانی کلیه ی اطلاعات کاربران خاص را دریافت کنیم که به شکل زیر مقدار دهی می شود :

SELECT * FROM users WHERE name = ‘Youcode’;

SELECT * FROM age WEHRE id = 1;

SELECT * FROM name WEHRE id = 1;

SELECT * FROM family WEHRE tk_id = 1;

ولی اکنون با استفاده از دستورات ORM می توان به شکل ساده تری دستورات فراخوانی اطلاعات را نوشت :

$meta= User

::where( ‘data’, ‘Youcode’ )

->with( array( ‘age’, ‘name’, ‘family’ ) )

->first();

کاملا مشخص است که با استفاده از روش جدید با ORM با تعداد دستورات و خطوط کمتر می توان همان کارها را انجام داد و می توان با این شیوه از ارتباط بانک های اطلاعاتی پیچیده هم پشتیبانی کرد. آموزش Dapper یکی از روش های جدید برای کار با ابزار ORM است که در ادامه بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

یکی از زبان هایی که یادگیری و کسب آموزش های آن به کسانی که می خواهند برنامه نویسی را شروع کنند پیشنهاد می شود زبان برنامه نویسی C است که در صنایع و ابزارهای مختلفی کاربرد دارد. برای فراگیری این زبان قدرتمند با استفاده از فیلم های پروژه محور مدرسه قباد می توانید به خوبی به آن مسلط شوید.

بررسی مزایا و معایب ORM ها

آموزش Dapper | مقایسه Dapper با انواع ORM در زبان سی شارپ

بعد از معرفی ORM به سراغ عمده مزایا و معایبی که هنگام کار با آنها مواجه هستیم می رویم.

مزایای کار با ORM

از جمله مهمترین مزیت هایی که هنگام استفاده از ORM ها می توان بیان کرد شامل :

  • سادگی و آسان بودن
  • میزان کدنویسی کوتاه تر و کمتر
  • نیازی به فراگیری کدهای SQL نیست
  • اکثر فرآیندها به صورت خودکار انجام می شوند
  • اجبار به برنامه نویسی تحت MVC برای کارآمدتر بودن
  • اجرای کوئری ها با یک متد قابل انجام است

معایب استفاده از ORM

آیا می توان برای همیشه از ORM استفاده کرد؟ در پاسخ میشه گفت که در کنار قابلیت های خوبی که آنها دارند اما در بخش اطلاعات کلان یا Big Data نمی توانیم از آنها استفاده کنیم بخاطر اینکه برای این نوع از اطلاعات معرفی نشده و بخاطر میزان ارتباط زیاد قابل استفاده نیستند.

برخی از معایب هنگام کار و استفاده از ORM هم شامل موارد زیر هستند :

  • استفاده زیاد از منابع سیستمی
  • زمانبر بودن اجرای کوئری ها در برخی مواقع
  • غیرقابل استفاده در بخش کلان داده ها
  • عدم درک بالا از دیتابیس
  • دارای اشکال در تنظیمات و پیکربندی ابتدایی

نحوه استفاده و کاربرد انواع ORM

آموزش Dapper | مقایسه Dapper با انواع ORM در زبان سی شارپ

اگر شما هم تازه به سراغ برنامه نویسی آمده اید شاید شنیدن اصطلاحاتی مانند ORM و از این دست برایتان گیج کننده و سخت به نظر برسد ولی در اصل اینطور نیست.

در واقع باید گفت که حداقل در مورد ORM روشی برای کدنویسی ساده تر و کوتاه تر است که به شما کمک می کند بدون مراجعه به بخش پایگاه داده بتوانید با آن ارتباط برقرار کنید و این روش توانسته است عیوب روش های قبل را از بین ببرد و زمان کمتری را از برنامه نویس بگیرد.

ORM توانسته است با یک روش ساده توانایی اجرای پرس و جوها و کوئری هایی را هنگام کار با بانک های اطلاعاتی برای ما ساده تر کند و از فرآیند پیچیده کدنویسی به زبان SQL خبری نیست.

همانطور که از نام ORM مشخص است می توان با استفاده از پارادایم های شی گرا در زبان برنامه نویسی مورد نظر مانند زبان سی شارپ ارتباطات با دیتابیس را با سهولت و آسانی بیشتری ایجاد کرد.

از مهمترین دلایل استفاده از ORM می توان به محبوبیت آن از ابتدای شروع به کار آن اشاره کرد. تنها کافی است جستجویی در زمینه انواع ORM داشته باشید تا با لیست کامل از آنها برخورد کنید.

با هر نوع از زبان برنامه نویسی می توانید به سادگی با استفاده از ORM با دیتابیس، اطلاعات را مدیریت کنید.

از جمله روش هایی که می توانیم با کاربرد و استفاده از ORM بیشتر آشنا شویم شروع یادگیری با زبان های برنامه نویسی است. زبان هایی که ما می توانیم برای تولید و انتشار انواع نرم افزارهای بکار بگیریم تا بتوان برنامه های جامع همراه با انواع بانک اطلاعاتی بسازیم و برای اهداف شخصی و شرکتی اجرا کنیم.

برای اینکه بتوانید دوره های آموزشی معتبر همراه با فیلم های پروژه محور و تدریس توسط اساتید با تجربه را طی کنید، می توانید به مجموعه مدرسه قباد مراجعه کنید و کلیه ی دوره های آموزش برنامه نویسی را هم اکنون شروع کنید.

معرفی زبان برنامه نویسی سی شارپ #C

آموزش Dapper | مقایسه Dapper با انواع ORM در زبان سی شارپ

یکی از محبوبترین و پر کاربردترین زبان هایی که می شناسیم، زبان برنامه نویسی سی شارپ #C است که به صورت کامل از مبحث شی گرایی پشتیبانی می کند و دارای ویژگی های ممتاز و برجسته برای کار با بانک های اطلاعاتی مختلف است. از جمله بانک  SQL Server و Access.

زبان سی شارپ به عنوان یک زبان متن باز، مدرن، منعطف، ساده و قابل تعامل با زبان ها و ابزارهای دیگر می تواند به عنوان اولین گزینه برای کار با بانک های اطلاعاتی در ساخت یک نرم افزار جامع باشد.

زبان سی شارپ که در سال ۲۰۰۱ منتشر شده است به عنوان یک زبان جدید و مدرن، دارای ویژگی های متنوع و ممتازی است که از بدیهی ترین آنها پشتیبانی از آن توسط غول نرم افزاری مایکروسافت است و هر ساله بروزرسانی و آپدیت های مختلفی برای آن عرضه شده است.

از مزیت مهم دیگر زبان سی شارپ می توان به همه کاره بودن آن اشاره کرد که در خیلی از زمینه های نرم افزاری و برنامه نویسی قابل استفاده و دارای کاربرد است. از این زبان می توان برای تولید و ساخت اپلیکیشن های اندرویدی و iOS نیز استفاده کرد.

برای کسانی که علاقمند به یادگیری زبان برنامه نویسی سی شارپ #C هستند وجود منابع مناسب و معتبر برای یادگیری آن حائز اهمیت است. برای کسب آموزش زبان برنامه نویسی سی شارپ #C می توان به لینک زیر مراجعه فرمایید.

مزایای انتخاب زبان سی شارپ جهت کار با ORM چیست؟

از جمله بیشترین مواردی که می توان از زبان سی شارپ برای تولید برنامه استفاده کرد برای تولید و طراحی نرم افزارهای تحت دسکتاپ و کامپیوترهای رومیزی است.

آموزش Dapper | مقایسه Dapper با انواع ORM در زبان سی شارپ

از آنجایی که سهم قابل توجهی از کامپیوتر های رومیزی مجهز به سیستم عامل ویندوز هستند، در واقع می توان گفت مهمترین کاربرد این زبان جهت ساخت و ایجاد برنامه های تحت ویندوز است، که این مورد می تواند بخاطر انتشار سیستم عامل ویندوز توسط شرکت مایکروسافت باشد.

البته از زبان سی شارپ همانطور که گفته شد به علت ویژگی همه کاره بودن می توان برای طراحی اپلیکیشن و وب سایت های اینترنتی نیز استفاده کرد.

جهت کار بر روی هر بستر و زمینه کاری ابزارها و فریمورک های متنوعی درنظر گرفته شده است که هر کدام کار را برای تولید نرم افزار و برنامه های مناسب مان راحتتر می کند.

در حقیقت اگر بتوانیم با استفاده از زبان سی شارپ و بدون اینکه نیازی به دستورات SQL داشتیم و با پایگاه داده مستقیما ارتباط برقرار کنیم می توان با ORM هرگونه نرم افزاری را کدنویسی و اجرایی کنیم.

از جمله دیگر مزایای زبان برنامه نویسی سی شارپ می توان به موارد زیر اشاره کرد :

چند سکویی : از زبان سی شارپ می توان بر روی کلیه ی پلتفرم ها و سیستم عامل های رایج مانند ویندوز، لینوکس و مک استفاده کرد که باعث جذب حداکثری انواع کاربران و سلایق مختلف خواهد شد.

چند کاره بودن : همانطور که گفتیم از قابلیت های اساسی زبان سی شارپ تولید برنامه، نرم افزار و اپلیکیشن در زمینه های مختلف حال حاضر مانند دسکتاپ، وب و موبایل است که نقش پر رنگی در تولید انواع برنامه های پر کاربرد امروزی دارد.

سرعت بالا : از جمله زبان های برنامه نویسی که سرعت کدنویسی و اجرا در آن بسیار خوب است، زبان سی شارپ بوده که با در اختیار داشتن کامپایلر بسیار پیشرفته و مجهز می تواند کدها براحتی و سریع ترجمه و اجرا کند.

مکمل زبان های دیگر : ویژگی مهمی که باعث شده است از زبان سی شارپ به عنوان پرکاربردترین زبان نام ببریم مربوط به ایجاد فضای مناسب برای کار با زبان های برنامه نویسی دیگر است به گونه ای که می توان با انواع کدهای مورد نیاز برای زبان هایی مانند پایتون، جاوا و … برنامه های مورد نیاز را طراحی و تولید کرد.

مدرن بودن : همانطور که اشاره شد زبان سی شارپ در سال ۲۰۰۱ منتشر شده است که تنها ۱۹ سال از انتشار آن می گذرد و می توان به عنوان یک زبان نوین و مدرن نام برد که توانسته با بروزرسانی ها متعدد و محیط کاربر پسند، برنامه نویسان زیادی را مجذوب خود کند.

Dapper چیست؟

همه ی موارد فوق از جمله مبحث ORM، کار با پایگاه داده و زبان برنامه نویسی سی شارپ عملا مقدمه ای کوتاه برای پرداختن به بحث آموزش Dapper است.

آموزش Dapper | مقایسه Dapper با انواع ORM در زبان سی شارپ

Dapper یک ابزار اوپن سورس از ORM است که توسط تیم برنامه نویسی سایت Stack Overflow طراحی و ساخته شده است.

البته که برای شناخت و شروع یادگیری مبحث آموزش ابزار Dapper باید با طور کامل با مفاهیم زبان سی شارپ آشنایی ابتدایی داشته باشیم چون برای کار با آن باید کدنویسی این زبان را بدانیم.

تعریف : ابزار Dapper در اصل یک نوع  Micro ORM است که برای در مبحث شی گرایی جهت تعامل با یک شی یا خروجی کوئری با یک کلاس در زبان سی شارپ است که بخاطر وزن سبک آن بسیار سریع است.

مهمترین ویژگی های Dapper

از Dapper به عنوان یک ORM سبک نام برده می شود که هنگام استفاده هیچ گونه نیازی به ساخت یک کلاس Content مشابه Entity Framework نیست.

همچنین Dapper تنها از کدها و دستورهای خام موجود در SQL برای برقراری ارتباط و اجرای کوئری ها و بروزرسانی آنها استفاده می کند و نیازی به ایجاد کلاس هایی جهت کار با جدول های بانک اطلاعاتی نیست.

وظیفه اصلی Dapper مدیریت ارتباط مابین بانک اطلاعات و محیط برنامه نویسی مانند زبان سی شارپ است.

که با کمک آن می توان براحتی کلیه ی دستورات SQL را در ساختار پروسیژرهای ذخیره شده Stored Procedure ها و دستورات TSQL اجرا کنید.

پس با کسب آموزش Dapper و استفاده از آن هم می توانید استفاده از مبحث شی گرایی به اطلاعات دیتابیس دسترسی و اتصال داشته باشید و هم اینکه سرعت به مراتب بیشتری هنگام کار با داده ها خواهد داشت.

به کمک Dapper می توانید مدیریت کانکشن ها Connection، اجرای دستورات SQL و تبدیل نتیجه های درخواست شده به ViewModel را خیلی سریع و آسان انجام داد.

مقایسه Dapper با Entity Framework و ADO.NET در سی شارپ

آموزش Dapper | مقایسه Dapper با انواع ORM در زبان سی شارپ

Dapper یک نوع ORM است که تمامی خصوصیات و ویژگی آن را دارد ولی چرا به آن میکرو ORM می گویند؟

چون نسبت به سایر ORM ها که با زبان سی شارپ تا قبل از این کار کرده اند، مانند Entity Framework قابلیت های به مراتب کمتری دارد اما با این حال همانند Entity Framework ها می تواند اطلاعات دیتابیس رابطه ای را بازیابی کند.

البته که استفاده و کار با Entity Framework و LINQ در برنامه نویسی سی شارپ می تواند بسیار جالب باشد ولی خالی از عیب نیست، چون کار با این ابزارها دارای هزینه و زمان است.

اگر مقایسه ای بین Entity Framework و Dapper و همینطور تکنولوژی ADO.NET داشته باشیم متوجه خواهید شد که هنگام استفاده از Entity Framework در مقایسه با ADO.NET و کلاس های SQL زمان سربار داده بیشتری وجود خواهد داشت که مقدار آن نسبت به Dapper چند برابر است.

ولی اگر شما برای پروژه برنامه نویسی تان از ابزار Dapper به جای Entity Framework استفاده کنید، سرعت بیشتری را در اختیار خواهید داشت ولی سرعت دسترسی به اطلاعات هنگام استفاده از Dapper برابر با ADO.NET خواهد بود.

طبق اندازه گیری های صورت گرفته Entity Framework خیلی کندتر از Dapper و ADO.NET است. و از نظر برتری آموزش Dapper نسبت به ADO.NET می توان گفت که برای اجرای کوئری های پیچیده و سختتر باز هم Dapper بالاتر و بهتر عمل می کند.

نتیجه : پس می توان نتیجه گرفت از بین سه ORM فوق، Entity Framework کندترین و Dapper سریعترین مورد هستند.

با کدام ORM پروژه نرم افزاری را شروع کنیم؟

در ابتدا با توجه به نتیجه گیری که در بخش قبلی در مورد مقایسه سه ORM بدست آمد ما هم می خواهیم در پروژه نرم افزاری خودمان جهت ارتباط و تعامل با بانک اطلاعاتی از Dapper استفاده کنیم ولی ذکر یک نکته حائز اهمیت است!!

آموزش Dapper | مقایسه Dapper با انواع ORM در زبان سی شارپ

جهت شروع یک پروژه ما از Dapper استفاده نخواهیم کرد و می توان با Entity Framework یک پروژه را استارت بزنیم تا اصول و قواعد یک ORM استاندارد را رعایت کرده باشیم چون در بخش های قبلی اشاره کردیم که Dapper یک میکرو ORM هست که بهینه سازی هایی روی آن برای افزایش کارایی و سرعت انجام شده است.

ما هم بعد از اینکه پروژه را شروع کردیم حال می توان با استفاده از Dapper به بهینه سازی دستورات و افزایش کارایی نرم افزار پرداخته و سرعت اجرای آن را ارتقا دهیم.

سوال : چرا بهتر است پروژه را با Entity Framework که کندتر است شروع کنیم؟

در پاسخ باید گفت دلیل اول یکی از مشکلات استفاده از Dapper این بوده که کدنویسی های ما کوئری های SQL وجود دارد و اگر اشتباهی مانند اشتباه تایپی صورت گیرد تا وقتی که آنها را اجرا نکنیم نمی توان از وجود اشکال در آنها مطلع شد.

و دلیل دوم اینکه معمولا تیم برنامه نویسی با Entity Framework آشنایی بیشتری دارند و همین مورد باعث خواهد شد که زمان تولید نرم افزار کاهش یابد.

از جمله زبان های برنامه نویسی که به عنوان هسته شکل دهنده خیلی از زبان های دیگر شناخته می شود زبان برنامه نویسی ++C است. این زبان کاربردهای مختلفی در علوم مهندسی و مشاغل مختلف دارد. شما هم می توانید برای شروع فراگیری این زبان به لینک زیر مراجعه کنید.

جمع بندی درباره آموزش Dapper

در این مقاله در مورد اصطلاحات و تعاریفی که شاید با آنها آشنا نبودیم صحبت کردیم و دید بهتری نسبت به طرز استفاده از انواع ORM و ارتباط با بانک اطلاعاتی و دیتابیس بدست آوردیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و یادگیری انواع زبان های برنامه نویسی و آموزش Dapper پیشنهاد می کنیم به منبع آموزشی مدرسه قباد مراجعه کنید تا بتوانید با در اختیار داشتن فیلم های پروژه محور و تدریس آنلاین توسط اساتید برجسته به مهارت کامل در زمینه آموزش زبان های برنامه نویسی دست یابید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 489 views بار دسته بندی : آموزش برنامه نویسی تاريخ : 14 اکتبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها