مدرسه قباد اموزش برنامه نویسی بلاکچین — هر آنچه که باید در مورد زبان های برنامه نویسی Blockchain بدانید - مدرسه قباد

دنیای رمز ارزها چند سالی است که به صورت کاملا پیشرفته و حرفه ای در زندگی ما جا افتاده است و کمتر کسی است که در مورد بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتال اطلاع نداشته باشد. با استفاده از اموزش برنامه نویسی بلاکچین می توانید نحوه عملکرد پردازش ها و تراکنش های یک رمز ارز را بررسی کنیم.

کسانی که به زمینه جدید و نوین دنیای ارز دیجیتال علاقمند هستند باید بتوانند توانایی های شناخت و یادگیری خود را در مورد کارکرد رمز ارزها ارتقا دهند، در ادامه این مقاله می خواهیم آموزش بلاکچین و زبان های برنامه نویسی که می توانید با آنها کار کدنویسی ارز دیجیتال را انجام دهیم معرفی کنیم.

بلاکچین Blockchain چیست؟

وقتی بخواهیم ردیابی و گزارش گیری به صورت کاملا امن از یک سری رکورد که به هم متصل هستند را انجام دهیم باید به سراغ فناوری برویم که برای همین منظور ایجاد شده است.

آموزش برنامه نویسی بلاکچین Blockchain - معرفی زبانهای برنامه نویسی ارز دیجیتال

تعریف : در واقع مفهوم بلاکچین به این معنی است که می توان ثبت داده ها و گزارش گرفتن از اطلاعات را بدون تغییر و به صورت امن و دائمی انجام دهیم به این شکل که رکوردهای اطلاعات که به صورت زنجیر مانند به هم متصل هستند را یک بلاک می نامیم.

این شبکه ی ایجاد شده که به صورت یک سیستم کامپیوتری متصل به هم هست باید با استفاده از یک روش رمزنگاری ایمن شود. نحوه اتصال هر یک از بلوک های موجود در شبکه با روش هشینگ یا رمزگذاری خاصی صورت می گیرد که هدف آن افزایش امنیت شبکه ی بلاکچین است.

در این صورت ما یک شبکه بهم تنیده شده و با ردیابی کلیه ی فعالیت ها و تراکنش را خواهیم داشت که آن را با به یک سرور و پایگاه داده ی قدرتمند مبدل خواهد کرد.

حال که با مفهوم بلاکچین آشنا شدیم در ادامه می خواهیم در مورد کاربرد آن در زندگی و عصر دیجیتال صحبت کنیم.

معرفی انواع کاربردهای فناوری بلاکچین

همراه با توسعه ی زیر ساخت های مورد نیاز برای پیشرفت فناوری های جدید در حوزه ی اینترنت اشیا و هوش مصنوعی، استفاده از موضوع بلاکچین و نقش آن در تکنولوژی های جدید بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

در ادامه به بررسی برخی از کاربردهای بلاکچین در جامعه و خدمات آن اشاره خواهیم کرد :

استفاده در سیستم های انتقال و حمل و نقل

با استفاده از فناوری بلاکچین می توانیم در صنایع و شرکت های اصلی با توجه به اهمیت کنترل کیفیت کالا و تضمین اصالت کالا، فرآیند ثبت اطلاعات تولید کالا و تحویل آن را به صورت مرحله ای انجام دهیم.

این اقدام می تواند با افزایش بهره وری در زمینه ارتقاء تولید، افزایش راندمان و بازده منجر به افزایش تقاضا توسط مشتریان خواهد شد.

استفاده در فناوری پولی و مالی و ارز دیجیتال

بدون اینکه هیچ محل فیزیکی برای ایجاد یک شعبه بانکی داشته باشیم می توانیم از فناوری بلاکچین برای استفاده از ارز و کیف پول به صورت دیجیتال استفاده کنیم. البته این مورد یکی از مهمترین و شناخته شده ترین کاربردهای ارز دیجیتال است.

آموزش برنامه نویسی بلاکچین Blockchain - معرفی زبانهای برنامه نویسی ارز دیجیتال

چون در زمینه ی امنیت مالی باید خیالمان بابت سطح ایمن بودن تراکنش ها بالا باشد و از طرفی سرعت انجام انتقال و پرداخت مالی هم باید به شکل قابل لمس سریع باشد.

در این کاربرد می توان مدیریت هوشمند تراکنش های بانکی و سیستم متمرکز و بدون بازگشت تراکنش را مشاهده کنیم. در این زمینه شاهد ایجاد ارز های دیجیتال محبوب مانند بیت کوین، اتریوم، دوج کوین، شیبا اینو و … هستیم.

استفاده در زمینه رای گیری به صورت الکترونیکی

همانطور که از ویژگی های مهم بلاکچین گفته شد بحث امنیت آن است که می توان با توجه به همه گیری کرونا رای گیری فیزیکی را به حداقل رساند و با استفاده از این فناوری رای گیری را به صورت الکترونیکی انجام داد.

بهره بردن از تکنولوژی بلاکچین می تواند بدون اینکه تقلبی در حوزه های رای گیری صورت گیرد فرآیند رای گیری به صورت ایمن و سریع انجام شود که این مورد باعث کاهش هدر رفتن منابع و هزینه ها خواهد شد.

از جمله زبان هایی که می توانیم در زمینه بلاکچین از آن استفاده کنیم زبان برنامه نویسی PHP است که برای یادگیری آن می توانید به آموزش زیر مراجعه کنید.

آشنایی با مفاهیم برنامه نویسی بلاکچین

خب برای اینکه بتوانیم کاربردهای گفته شده در مورد تکنولوژی بلاکچین را پیاده سازی کنیم ابتدا باید با موضوع برنامه نویسی بلاکچین شروع به کار کنیم.

برنامه نویسی بلاکچین به نوبه خود یک زبان منحصر به فرد مجزایی برای انجام کدنویسی ندارد و می توان با زبان های برنامه نویسی متعددی شروع به انجام پروژه های مختلف کرد.

آموزش برنامه نویسی بلاکچین Blockchain - معرفی زبانهای برنامه نویسی ارز دیجیتال

در ابتدا شما به عنوان برنامه نویسی حوزه بلاکچین باید با تحلیل های مربوط در زمینه پروتکل HTTP آشنایی داشته باشید که شامل داشتن اطلاعات کافی در مورد نحوه عملکرد درخواست های HTTP است.

در کنار آن باید با زبان های برنامه نویسی که در ادامه معرفی خواهند شد آشنایی لازم و تا حدی تسلط کامل داشته باشید تا بتوانید کدنویسی های مربوط به نحوه کارکرد مفهوم بلاک ها را به خبوی بدانید.

بنا به سلیقه و تخصصی که هر برنامه نویس با زبان مورد نظر خود دارد می توان یکی از این زبان ها را انتخاب کند، شاید شخصی با زبان برنامه نویسی سی شارپ راحتتر می تواند کار کند و توسعه دهنده ی دیگری زبان پایتون را بهتر ترجیح می دهد.

در هر صورت به نظر شما بستگی دارد که کدام زبان برنامه نویسی احتیاجات شما را بهتر پاسخ خواهد داد.

به صورت کلی موضوع برنامه نویسی بلاکچین ۴ حوزه مختلف را پوشش می دهد که شامل :

  • ایجاد قرارداد هوشمند و برنامه ی غیر متمرکز (Dapp)
  • ایجاد یک ICO
  • ایجاد یک بلاکچین جدید و یا ارتقاء بلاکچین موجود
  • ایجاد دفتر کل غیر متمرکز مانند فابریک (fabric)

طبیعتا اگر در هر کدام از حوزه های اصلی فوق شروع به برنامه نویسی کنید باید با مفهوم اولین تکنولوژی بلاکچین آشنایی داشته باشید. شما می توانید به منابع و مطالب مختلفی از این فرآیند در سطوح مختلف در اینترنت دست پیدا کنید.

یکی از بهترین منابع برای کسب اموزش برنامه نویسی بلاکچین ، مدرسه قباد است که می توان با بهره بردن از ساعت ها آموزش تخصصی که توسط اساتید باتجربه تالیف شده است شروع به یادگیری آنها کنید.

معیارهای مهم برای انتخاب زبان برنامه نویسی بلاکچین

مطمنئا چون حوزه ی بلاکچین کاملا جدید و از شاخه های نوین تکنولوژی حال حاضر است برای اینکه بتوانیم با برنامه نویسی بلاکچین بیشتر ارتباط برقرار کنیم، ابتدا باید زبان برنامه نویسی مورد نظر را با اطمینان از عملکرد خوب آن در این حوزه انتخاب کنیم.

معیارهای انتخاب ما می تواند متفاوت و همسو با فاکتورهای مهم حوزه بلاکچین باشد، که برخی از این موارد عبارتند از :

سطح ایمنی و امنیت

از مهمترین مولفه ها و خواصی که برای بلاکچین برشمردیم مربوط به افزایش امنیت ارتباط ها و تراکنش های بین بلاک ها بود و یک بلک باید دارای رمزنگاری و سطح متعارفی از سختی رمز داشته باشد که باعث ایجاد یک فضای امن و غیر قابل نفوذ باشد.

آموزش برنامه نویسی بلاکچین Blockchain - معرفی زبانهای برنامه نویسی ارز دیجیتال

طبق رمزنگاری کلید عمومی یا RSA کدهای مربوط به بلاک ها به صورت عمومی هستند و تمامی افراد می توانند آنها را مشاهده کنند ولی برای اینکه رمزنگاری انجام شود یک کلید خصوصی مورد نیاز است که آن کلید به صورت کاملا محرمانه و با امنیت بالا نگه داری می شود و این کلید برای هیچ کسی جز رمزگشایی قابل دیدن نخواهد بود.

اگر به مقوله ی امنیت در انتخاب زبان برنامه نویسی که جهت کدنویسی برای بلاکچین استفاده می کنیم دقت لازم نشود این موضوع می تواند در ایمن سازی بلاک ها مشکل ایجاد کند و منجر به نفوذ به سیستم و هک منابع اطلاعاتی شود.

پس باید به امنیت برای انتخاب زبان برنامه نویسی مورد نظر توجه کافی شود.

مدیریت منابع سیستم

برای اینکه بتوانیم یک سیستم پایدار و دارای بازدهی مناسب از کارکرد داشته باشیم باید سطح مدیریت خوبی بر منابع مورد استفاده پیدا کنیم. برحسب شرایط مختلف باید نگاه خود را به آینده ببریم و کلیه ی نیازهایی که یک سیستم با فناوری بلاکچین دارد را جوابگو باشیم.

که این مورد با استفاده از انتخاب یک زبان برنامه نویسی مناسب برای مدیریت کامل منابع سیستم همراه خواهد بود.

بهره وری و کارایی 

 اگر بخواهیم به تکنولوژی بلاکچین به عنوان یک فرآیند آینده کامل نگاه کنیم همیشه باید انتظار بهترین عملکرد و کارایی را از آن داشته باشیم. در این زمینه باید زبان برنامه نویسی مناسبی انتخاب شود تا بتواند کاملا به ما در افزایش کارایی و بازدهی استفاده از فناوری بلاکچین کمک کند.

از جمله مواردی که در بلاکچین وجود دارد ایجاد یک سطح از موازی سازی است که در برخی از دستورات باید اجرای بلاک ها به صورت موازی باشد. در این زمینه برخی از زبان های برنامه نویسی برای موازی سازی کارایی بهتری دارند.

ایزوله کردن و جدا سازی

منطق ریاضی مشخصی در زمینه بلاک ها و تراکنش هایی که با آنها صورت می گیرد وجود دارد که به عنوان مثال جمع دو متغیر X+Y که به یک متغیر جدید مانند Z داده می شود همیشه با هم برابر هستند. (Z=X+Y)

این برابر باید به صورت هوشمند طبق یک قراردادی که تنظیم می شود تایید شود و این رابطه نمی تواند نتایج متفاوتی در ماشین های دیگر داشته باشد.

برای انجام این تایید نیاز است تا فرآیند کار بلاک ها همراه با ایزوله و جدا سازی باشد که باید در انتخاب یک زبان برنامه نویسی مورد نظر برای بلاکچین به این ویژگی دقت کنیم.

زبان های برنامه نویسی مناسب برای بلاکچین

بعد از اینکه در مورد ویژگی ها و قابلیت های کاربردی تکنولوژی بلاکچین صحبت کردیم نوبت به شروع اموزش برنامه نویسی بلاکچین است که در این بخش شما را با بهترین زبان های برنامه نویسی مناسب با فناوری بلاکچین آشنا خواهیم کرد.

برحسب سلیقه و علاقه و البته تخصص می توانید یکی از زبان های زیر را برا شروع کدنویسی انتخاب کنید.

زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس (++C)

آموزش برنامه نویسی بلاکچین Blockchain - معرفی زبانهای برنامه نویسی ارز دیجیتال

زبان برنامه نویسی ++C به عنوان یک زبان قدیمی، چند منظوره و قدرتمند است که می توان از این زبان برای کدنویسی هسته ی تکنولوژی بلاکچین استفاده کرد.

زبان ++C به عنوان یک نسخه کامل و شی گرا از زبان C شناخته می شود که توانسته است با حفظ ویژگی های زبان C قابلیت مهم شی گرایی را به آن اضافه کند.

اگر در ابتدا آموزش و یادگیری زبان ++C با کمی سختی همراه باشد ولی با استفاده از این زبان می توانید درک بالایی از برنامه نویسی را داشته باشید که با کمتر زبان دیگری این مورد قابل انجام است.

فناوری بلاکچین به نوعی به زبان سی پلاس پلاس وابسته است که منابع مهم و ارزشمندی از این زبان برای کار با بلاکچین موجود است. از جمله ارزهای دیجیتالی که با زبان سی پلاس پلاس ایجاد شده اند می توان به رمز ارز ریپل Ripple اشاره کرد.

زبان برنامه نویسی جاوا (Java)

زبان جاوا را می توان از جمله زبان های برنامه نویسی برشمرد که توسعه دهندگان زیادی از سراسر جهان با این زبان برای بهینه سازی قابلیت های مورد نیازشان در پروژه های برنامه نویسی استفاده می کنند.

از زبان جاوا به عنوان محیط برنامه نویسی مناسب برای محیط های سیستم عامل ویندوز، لینوکس، اندروید و محیط وب استفاده می شود که می توان از آن برای کار بر روی وب ۳ و مفهوم بلاکچین کمک گرفت.

زبان جاوا برای ایجاد بلاکچین با قابلیت امنیت و محرمانه بودن بسیار سودمند است.

زبان جاوا اسکریپت (JavaScript)

از دیگر زبان های برنامه نویسی که می توان برای شروع اموزش برنامه نویسی بلاکچین از آن استفاده کرد زبان جاوا اسکریپت است.

زبان جاوا اسکریپت دارای وابستگی کم به نوع است که در اکثر مرورگرهای وب ساپورت می شود. این زبان را می توان اولین قابلیت برای افزایش کارایی صفحات استاتیک وب برشمرد که با ترکیب زبان های HTML و CSS توانسته است فرم کامل بهتری را به صفحات وب بدهد.

با استفاده از این زبان صفحات وب دارای پویایی بیشتری هستند که می توان به اضافه کردن انیمیشن، گفتگو ها، منوهای کاربردی و … به سایت ها تجربه ی کاربری بهتری را ایجاد کرد.

آموزش برنامه نویسی بلاکچین Blockchain - معرفی زبانهای برنامه نویسی ارز دیجیتال

زبان جاوا اسکریپت دارای ابزارهای تکاملی یا فریمورک های خوب و کاربردی است که می توانید از آنها برای کار با کدهای آن استفاده کنید. این زبان سطح آموزشی خوبی دارد و برای افراد مبتدی مناسب است.

با استفاده از پروژه ی مبتی بر بلاکچین که در زبان جاوا اسکریپت موجود است می توان فناوری بلاکچین را پیاده سازی کرد. این پروژه با نام لیسک (Lisk) شناخته می شود.

زبان برنامه نویسی پایتون (Python)

زبان پایتون زبان جدید و نوینی است که به افراد مبتدی برای کار با آن و شروع برنامه نویسی پیشنهاد می شود. یادگیری و آموزش زبان پایتون آسان است و کار توسعه پروژه های برنامه نویسی را راحتتر می توان با آن انجام داد.

جامعه کاربری زبان پایتون بسیار گسترده است و منابع آموزشی مورد نیاز برای یادگیری این زبان بسیار فراگیر و فراوان است که می توانید به سادگی فراگیری آن را شروع کنید.

در اکثر بلاکچین هایی که می توانید با زبان های برنامه نویسی بسازیم چند ابزار عمومی وجود دارد که می توانیم با زبان پایتون کدنویسی کنیم.

از جمله زبان های دیگر که می توانیم برای اموزش برنامه نویسی بلاک چین از آنها استفاده کنیم شامل زبان برنامه نویسی گو (Go)، زبان برنامه نویسی سالیدیتی (Solidity)، زبان برنامه نویسی سیمپیلیسیتی (Simplicity) می باشد.

جمع بندی نهایی درباره اموزش برنامه نویسی بلاکچین

همانطور که در این مقاله مشاهده کردید با مفهوم بلاکچین به خوبی آشنا شدیم و از قابلیت های کاربردی و اساسی که می تواند برای استفاده در جامعه و صنایع داشته باشد بحث کردیم.

برای اینکه بتوانیم با اصول مهم و اساسی اموزش برنامه نویسی بلاکچین به طور کامل آشنا بشیم نیاز است تا با استفاده از آموزش آنلاین  مدرسه قباد، یادگیری آن را شروع کنیم و به مفاهیم مهم آن به صورت تخصصی مسلط شویم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 342 views بار دسته بندی : آموزش برنامه نویسی تاريخ : 22 اکتبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها