مدرسه قباد انتخاب موضوع پاورپوینت برای ارائه کلاسی - مدرسه قباد

اگر به دنبال یک ارائه تاثیر گذار هستید اما در انتخاب موضوع ارائه سردرگم هستید! نگران نباشید و بدانید که شک و تردید اولین قدم برای رسیدن به مقصود است. در این مطلب با شما خواهیم بود تا با انتخاب مناسب، موضوع پاورپوینت، ارائه ای درخور و مناسب داشته باشید.

مقدمه

موضوع ارائه کلاسی یکی از دغدغه های اصلی اکثر دانش آموزان و دانشجویان است. چرا که در وهله نخست، انتخاب موضوع مناسب برای ارائه، تأثیر مستقیمی بر روی کیفیت ارائه دارد. پس برای انتخاب موضوع عجله نکیند و با دید باز، یک موضوع مناسب را انتخاب کنید. منظور از دید باز یعنی انتخاب شما بایستی از روی آگاهی باشد و آگاهی نیز از تجربه حاصل می شود.

برای داشتن تجربه لازم نیست زیاد به خودتان زحمت دهید فقط کافیست از تجربه دیگران استفاده کنید تا بتوانید بایدها و نبایدها را انجام دهید. برای شروع، انتخاب موضوع پاورپوینت برای ارائه کلاسی از منابع معتبر آموزشی می تواند، روند ارائه شما در کلاس را دگرگون سازد.

به عنوان نمونه مجموعه آموزشی پی استور می تواند محلی برای استفاده از تجربه دیگران در ارائه هایشان را در اختیار شما قرار دهد. در این مقاله سعی خواهیم کرد نکات لازم برای یک ارائه خوب را به شما معرفی کنیم و یک مجموعه مهم از منابع و موضوعات آماده را به شما معرفی کنیم.

انتخاب موضوع پاورپوینت برای ارائه کلاسی

نکات کلیدی برای ارائه خوب

برای داشتن یک ارائه خوب نکاتی لازم است که بایستی از آنها استفاده کنید. در ادامه این نکات کلیدی را به شما عزیزان خواهیم گفت پس با ادامه مطلب “انتخاب موضوع پاورپوینت برای ارائه کلاسی” با ما همراه باشید.

۱- تحقیق در مورد موضوع

در ابتدا بایستی به یک سوال جواب دهید و آن اینکه آیا در انتخاب موضوع پاورپوینت ارائه آزاد هستید یا خیر؟ اگر در انتخاب موضوع پاورپوینت آزاد نیستید و بایستی روی یک موضوع خاص کار کنید، ابتدا باید از آن موضوع اطلاعات کسب کنید. گوگل کردن موضوع و پرس و جو کردن از اطرفیان می تواند به شما دید دهد.

پس، از موضوع خود اطلاعات بدست بیاورید و خودتان را برای مرحله بعد آماده کنید. احتمالاً موضوع پیشنهاد شده برای شما کلی است، می توانید بعد از مطالعه کلیات، دنبال جزئیات جذاب در حیطه همان موضوع باشید. سعی کنید بیشتر بر روی جزئیاتی که عموم از آن بی خبرند تمرکز کنید.

بیشترین سردرگمی زمانی است که موضوعی را برای شما مشخص نکرده اند. البته باید توجه داشت خود کلاس درسی و عنوان درسی شما کلیات موضوع است و باز هم مانند روش قبلی می توانید جزئیات کمتر دیده شده در حیطه درس خود را پیدا کنید. پس در هر صورت وارد مرحله بعدی یعنی انتخاب موضوع پاورپوینت می شویم.

۲- انتخاب موضوع پاورپوینت

پس از جمع آوری اطلاعات در مورد موضوع می توانید موضوع خود را برای ارائه کلاسی انتخاب کنید. توجه داشته باشید که نظر خودتان برای انتخاب موضوع پاورپوینت در اولویت اول است. چرا که ارائه دهنده شما هستید و موضوع ارائه باید در وهله نخست برای خود شما جذابیت داشته باشد یعنی به نوعی خود شما نیز اطلاعات کمی در مورد موضوع می دانید و دوست دارید پس از یادگیری آن، در مورد چیزی که تازه آموخته اید به دیگران اطلاعات دهید. برای شروع می توانید از موضوعات و پاورپوینت های آماده برای ارائه کلاسی پی استور استفاده کنید.

۳- آماده سازی پاورپوینت برای ارائه

توجه داشته باشید پاورپوینت تنها یک ابزار برای نمایش کلیات یک ارائه است. بدین صورت که در تنظیم پاورپوینت خود شما باید کلیات یک مسئله را بیاورید و از پر کردن اسلاید خود با جملات طولانی اجتناب کنید. به جای جملات، بیشتر سعی کنید با تصاویر مفاهیم لازم را در ارائه انتقال دهید. ثابت شده که ۹۸ درصد از ارائه های تأثیر گذار دارای تصاویر گویا و مرتبط با موضوع ارائه بوده اند.

انتخاب موضوع پاورپوینت برای ارائه کلاسیسعی کنید در اسلایدهای خودتان از یک نوع رنگ بندی و طرح بندی جذاب استفاده کنید که در تمامی اسلایدها تکرار می شوند. حتماً از فونت مناسب و جذاب استفاده کنید. به جای نوشتن جملات طولانی سعی کنید از جملات مصدری حداقل در ۵ بند تا حداکثر ۱۰ بند استفاده کنید. تصاویر مرتبط با موضوع را نیز فراموش نکنید.

اگر فکر می کنید در توضیح دادن بخشی از مطلب به مشکل بر خواهید خورد! ساده ترین راه، حذف آن مطلب از اسلاید و جایگزین کردن مطلب قابل درک می باشد. یعنی لازم است ابتدا تمامی مطلب یک اسلاید برای شما قابل درک باشد تا بعداً بتوانبد آن مطلب را به دیگران نیز توضیح و انتقال دهید.

۴- تمرین و تکرار برای ارائه

تمرین تکرار پس از انتخاب موضوع پاورپوینت، مهترین رکن یک ارائه تأثیر گذار است. در ابتدا تصور کنید تمامی افراد حاضر در جلسه، اکنون حاضر و نظاره گر شما هستند. پس با معرفی خودتان و موضوع ارائه تان با آن ها ارتباط برقرار کنید. سعی کنید چندین بار این کار را انجام دهید چرا که ابتدای یک ارائه و گرم گرفتن شما با افراد حاضر در جلسه، می تواند روند پیشرفت ارائه را تاثیر گذار تر کند.

پیشنهاد می کنیم ارتباط چشمی با تمامی افراد حاضر در جلسه برقرار کنید. برای این منظور می توانید روبروی خود را که مخاطبین هستند به سه بخش تقسیم بندی کنید و سعی کنید در صحبت کردن به طرف هر سه بخش با نوبت بندی و زمانبندی نگاه کنید. نگاه کردن به یک نقطه یا صورت معلم و استاد اثر سوئی بر روی ارائه شما خواهد گذاشت. پس زمانی که تنها هستید اتاق خود را به سه بخش تقسیم کنید و به صورت متوالی برای هر بخش سخنرانی کنید.

اگر نخ کار مدام از دستتان در می رود می توانید در یک کاغذ کوچک نوت برداری یا یاداشت برداری کنید و از روی آن، تمرین و تکرار کنید. پس از تمرین تکرار اولیه، به جلوی آینه بروید و خودتان برای خودتان ارائه و سخنرانی کنید. این روش تأثیر بسیار شگرفی در تمرکز شما روی مسئله خواهد گذاشت. پس کنار گذاشتن خجالت را از خودتان شروع کنید و برای خودتان صحبت کنید شاید در ابتدا کمی خنده دار باشد ولی مسئله، تمرکز شماست که باید بر روی مسئله باشد نه افراد.

در مرحله بعدی تمرین و تکرار می توانید از اعضای خانواده یا دوستان برای شبیه سازی محیط ارائه، استفاده کنید و آنها را مجاب کنید تا به ارائه شما گوش کنند. این روش بسیار مفید خواهد بود. پس برای تکمیل شدن تمرین و تکرار از افراد و اشخاص واقعی استفاده کنید و با صدای بلند و رسا برای آن ها سخنرانی کنید.

۵- غلبه بر هیجان و استرس قبل ارائه

بدیهی است قبل از ارائه هیجان و استرس داشته باشید. نگران نباشید استرس و هیجان جزء جدایی ناپذیر در هر ارائه است. اگر موارد اشاره شده را تا قبل از جلسه ارائه انجام داده اید ۹۰ درصد راه را پیموده اید. قبل از ارائه حتماً خواب کافی داشته باشید تا تمرکزتان بالا باشد.

تجربه نشان داده اکثر ارائه دهندگان نگرانی اصلی شان پس از پایان ارائه و در بخش پرسش و پاسخ است. نگران این بخش نباشید و مطمئن باشید پس از ارائه خوب و جذاب و دیدن مخاطبان در تسلط شما بر موضوع، افراد کمی وجود خواهند داشت که قدرت رویارویی با دانسته های شما را داشته باشند.

انتخاب موضوع پاورپوینت برای ارائه کلاسیاز استاد، داور یا معلم خود نگرانی نداشته باشید چون وظیفه آن ها پس از اتمام ارائه، پرسیدن سوال است. سعی کنید با روی گشاده به سوالات آن ها گوش کنید و جواب مناسب را به آنها بگویید. اگر در مورد سوال پرسیده شده اطلاعاتی ندارید می توانید بگویید اطلاعات کمی در مورد این سوال دارم. به هیچ وجه در مقابل انتقادات داوران و اساتید تان ایستادگی نکنید و با تکان دادن سر به انتقادات آنها مهر تایید بزنید.

نتیجه گیری

با نکاتی که گفتیم اکنون برای یک ارائه تأثیر گذار آماده هستید. این نکته را همیشه به خاطر بسپارید که انتخاب موضوع پاورپوینت دغدغه اصلی نیست و ارائه از دو بخش کلی تشکیل می شود که قسمت اول مربوط به آگاهی از موضوع ارائه است و قسمت دوم داشتن اعتماد به نفس در جلسه ارائه می باشد.

با منابع ارائه شده از مجموعه آموزشی پی استور براحتی می توانید برای ارائه خودتان موضوعی را انتخاب کنید ولی در قسمت دوم باید تمرین تکرار کنید تا برای جلسه ارائه، اعتماد به نفس داشته باشید. امیدواریم توانسته باشیم نکات لازم را برای داشتن یک ارائه تاثیر گذار به شما سروران گرامی رسانیده باشیم.

این مطلب به صورت ریپورتاژ آگهی معرفی شده است، برای انتشار مطالب به صورت دائمی در سایت Youcode.ir میتوانید از طریق تماس با ما، نسبت به انتشار ریپورتاژ آگهی خود اقدام کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 185 views بار دسته بندی : آموزش پاورپوینت PowerPoint تاريخ : 8 جولای 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.