مدرسه قباد بازاریابی موتورهای جستجو SEM و تفاوت آن با SEO - مدرسه قباد

مفهوم SEM که مخفف Search Engine Marketing میباشد، به معنی بازاریابی موتورهای جستجو است. تمام فعالیت‌ هایی که در راستای استفاده از تکنولوژی موتور های جستجو جهت افزایش بازدید یک سایت، جذابیت و درآمد انجام می‌گیرد، بخشی از بازاریابی موتورهای جستجو هستند.

پس میتوان گفت که بازاریابی موتورهای جستجو SEO را SEM می گویند. در این مطلب می خواهیم درباره همین مفهوم جدید بازاریابی موتورهای جستجو صحبت کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

آشنایی با بازاریابی موتورهای جستجو

یکی از استدلال‌هایی که بعضی‌ها برای مخالفت با سئو می‌گویند، این است که:

هیچ مهندس نر‌م‌افزار با تجربه‌ای، موتور جستجوگری تولید نمی‌کند که وب سایت‌ها را مجبور کند برای بهتر دیده شدن و به دست آوردن رتبه بهتر در لیست نتایج جستجو، بخواهند از قوانین خاصی پیروی کنند.

هر فرد نسبتا باهوشی، به دنبال موتور جستجویی می‌گردد که بتواند در هر وب سایتی با هر نوع ساختاری بخزد (Crawling)، بتواند کدهای پیچیده را تجزیه و تحلیل کند و به‌راحتی نتایج مرتبط را برای جستجو کننده پیدا کند. هیچ‌کس دلش نمی‌خواهد با موتور جستجویی کار کند که فقط وب سایت‌هایی را بشناسد که کارشناسان بازاریابی آنلاین آن را بهبود داده‌اند.

برای قضاوت کمی زود است. فرض کنید که شما، عکس سگ خانگی خود را در وب منتشر کرده‌اید. توصیف انسان‌ها درباره این عکس چیزی شبیه این است که «این یک سگ مشکی با اندازه متوسط است که به نظر می‌رسد در پارک مشغول بازی باشد.» با این حال، همچین درک پیچیده‌ای از یک تصویر، برای قوی‌ترین موتورهای جستجوی دنیا هم کار بسیار سختی خواهد بود.

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چگونه می‌توانیم به موتور جستجو کمک کنیم که یک تصویر را درک کند؟ خوشبختانه، اصول سئو به مدیران وب سایت ها کمک می‌کند تا برای درک بهتر یک محتوا، سرنخ‌های خوبی را به موتورهای جستجو بدهند. در حقیقت، اضافه کردن ساختار مناسب به محتوای وب سایت، برای سئو یک امرو ضروری است.

وقتی به خوبی درک کنید که موتورهای جستجو چه توانایی‌ها و محدودیت‌هایی دارند، می‌توانید وب سایت‌ تان را با ساختاری مناسب درست کنید و محتوای آن را، طوری آماده کنید که برای موتورهای جستجو قابل درک باشد. باور کنید که اغراق نیست اگر بگوییم، بدون سئو، وب سایت شما برای موتورهای جستجو، یک چیز نامرئی است.

محدودیت‌ های تکنولوژی موتورهای جستجو

بازاریابی موتورهای جستجو SEM تفاوت آن با SEO

در درس اول اصول مقدماتی سئو درباره اینکه موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند مفصلا توضیح دادیم. می‌دانید که همه موتورهای جستجو بر اساس قوانین و اصول یکسانی کار می‌کنند، ربات‌های خودکار دررون وب سایت‌های می‌خزند، لینک‌ها را دنبال می‌کنند و محتوا را درون پایگاه‌ داده‌های عظیم، ذخیره و در زمان مناسب بازآوری (ایندکس) می‌کنند. این کار مهم را به وسیله تکنولوژی‌های هوش مصنوعی انجام می‌دهند، اما این تکنولوژی آنقدر که ما فکر می‌کنیم قدرتمند نیست.

هنوز هم محدودیت‌های فنی زیادی وجود دارد که باعث مشکلاتی در رتبه‌بندی و آماده کردن نتایج جستجو می‌شود. بعضی از این محدودیت‌های رایج را در ادامه توضیح داده ایم.

محدودیت‌های خزیدن و ایندکس کردن

فرم‌های آنلاین : موتورهای جستجو در زمینه شناسایی محتوایی که همراه با فرم‌های آنلاین مثل صفحه ورود یا دیگر فرم‌های وب سایت می‌آیند، خوب عمل نمی‌کنند. یعنی محتوا، از دید موتورهای جستجو مخفی می‌ماند.

صفحات تکراری : وب سایت‌هایی که از سیستم مدیریت محتوا (CMS) استفاده می‌کنند، معمولا نسخه‌های تکراری از یک صفحه را می‌سازند. این‌ که موتورهای جستجو، به صفحات تکراری اهمیت نمی‌دهند و دبه دنبال مطالب غیرتکراری در سایت می‌گردند، یکی دیگر از محدودیت های موتورهای جستجو است.

مسدود شدن کدهای موتورهای جستجو : موتورهای جستجو برای خزیدن در وب سایت از ربات‌های crawling استفاده می‌کنند. حالا اگر به هر دلیلی در کد این ربات ها خطایی رخ بدهد و فایل robot.txt از کار بیوفتد، ممکن است موتور جستجو کلا در بررسی این وب سایت از کار بیفتد.

لینک‌های ضعیف در ساختار : اگر ساختار لینک در وب سایت، به درستی ایجاد نشود و برای موتورهای جستجو قابل درک نباشد، ممکن است موتورهای جستجو کلا محتوای آن وب سایت را درک نکنند و از دیدشان مخفی بماند.

حتی ممکن است ربات‌ها، مرحله خزیدن را هم به خوبی انجام دهند اما چون لینک‌ها ضعیف هستند، موتورهای جستجو به محتوای وب سایت اهمیتی نمی‌دهند و آن را به خوبی ایندکس نمی‌کنند.

محتوای غیر متنی : گرچه موتورهای جستجو، در زمینه درک محتوای غیر متنی (به جز HTML) روز به روز قوی‌تر عمل می‌کنند اما هنوز هم درک محتوای غیر متنی برای موتورهای جستجو کار سختی است. مثل مطالبی که در فایل‌های فلش، عکس‌ها، فیلم‌ها و فایل‌های صوتی استفاده می‌شود، که به راحتی از دید موتورهای جستجو مخفی می‌ماند.

مشکلات موجود در منطبق کردن درخواست با محتوای سایت

بازاریابی موتورهای جستجو SEM تفاوت آن با SEO

کلمه‌های غیر عادی : استفاده از کلماتی که برای درک مفهوم یک عبرت رایج نیست، کار موتورهای جستجو را خیلی سخت می‌کند. مثلا اگر کاربری برای جستجو درباره لامپ، به جای نوشتن کلمه «لامپ» بنویسد «وسیله ای که فضا را روشن می‌کند»، موتورهای جستجو نمی‌توانند این درخواست (Query) را به نتیجه‌های مرتبط و صحیح برسانند.

زبان و پیچیدگی‌های کلامی : بعضی کلمات هستند که به روش‌های مختلف نوشته می‌شوند، مثل بلیط و بلیت. موتورهای جستجو تشخیص نمی‌دهند این دو کلمه معنای یکسانی دارند و برای هر کدام، نتایج جستجو را متفاوت ارائه می‌کنند.

یکی از راه‌های غلبه بر این محدودیت، این است که وقتی می‌خواهید از چنین کلماتی در محتوای وب سایت‌تان استفاده کنید، آن را در ابزارهایی مثل Google Trends وارد کنید و ببینید کدام نوع نوشتار آن کلمه بیشتر توسط کاربران جستجو می‌شود و از همان کلمه استفاده کنید.

این تکنیک، در مورد استفاده از کلمه‌های هم‌معنی هم خیلی کاربرد دارد و به موتورهای جستجو کمک می‌کند نتایج مرتبط را، بهتر و بیشتر به وب سایت شما هدایت کنند.

هدف گیری جغرافیایی نادرست : اگر وب سایت شما برای معرفی خدمات و محصولاتی در ایران راه اندازی شده است، کاربران هدف شما فارسی زبان هستند. پس اگر بیایید به هر دلیلی متن‌های انگلیسی در وب سایت‌ تان قرار دهید، موتورهای جستجو را در هدایت کردن کاربر درست، در جای درست، به مشکل می‌اندازید.

بعضی وب سایت‌ها از ابتدا دو زبانه یا چند زبانه طراحی می‌شوند، اما مهم این است که برای هر زبان، محتوای اصلی و هدف مهم وب سایت را با استفاده از کلمات کلیدی مناسب آماده کنید، که هم موتورهای جستجو و هم کاربران‌تان را به دردسر نیندازید.

پیام‌های متنی غیر مرتبط : موتورهای جستجو، آنقدر که از آن‌ها تعریف می‌کنیم هم هوشمند نیستند. مثلا اگر شما بخواهید مطلبی درباره کپی رایتینگ حرفه ای بنویسید و همین عنوان را بالای متن‌تان قرار دهید، قاعدتا باید در رابطه با همین موضوع صحبت کنید و از کلمات کلیدی مناسب برای درک بهتر موضوع استفاده کنید.

حالا اگر بیایید در همین صفحه و زیر همین عنوان درباره قدرت دامنه وب سایت صحبت کنید، هم کاربر و هم موتورهای جستجو را نسبت به محتوای خود سردرگم می‌کنید. پس خیلی مهم است که دقیقا همان پیامی را که می‌خواهید به کاربرتان منتقل کنید در محتوای‌ وب سایت قرار دهید.

دیده شدن محتوای وب سایت

استفاده از اصول و جزئیات درست برای توسعه وب سایت و تطابق آن با موتورهای جستجو، موضوع بسیار مهمی است؛ اما بعد از اینکه این اصول را رعایت کردید، مرحله مهم‌تری پیش رو دارید. شما باید بتوانید محتوای خود را بازاریابی کنید. تخصص یک بازاریاب محتوا این است که اولا مراقب باشد محتوای سایت، طبق اصول سئو آماده و ارائه شوند، سپس، برای دیده شدن محتوای وبسایت توسط موتورهای جستجو و کاربران هدف آن سایت تلاش می‌کنند.

موتورهای جستجو، برای سنجش کیفیت محتوای وب سایت شما، فرمول خاصی ندارند که شما طبق آن پیش بروید و موفق شوید. بلکه باید این موضوع را به خوبی درک کنید که آگاهی درباره رفتار مردم در موتورهای جستجو و استفاده از دو معیار مهم موتورهای جستجو یعنی مرتبط بودن و مهم بودن محتوا به شما کمک می‌کند بهتر دیده شوید. موتورهای جستجو غیر از این دو معیار، به برخورد کاربران با وب سایت شما هم توجه می‌کنند.

مثلا برای موتورهای جستجو، مهم است که چند نفر در وب سایت شما ثبت‌نام می‌کنند، مطالب را می‌پسندند، کامنت می‌گذارند و به مطالب شما در وبسایت‌ها یا پست‌های شبکه‌های مجازی لینک می‌دهند.

تولید محتوای مناسب مهم است، اما باید بدانید که برای بهتر و بیشتر دیده شدن این محتوا، به تجربه و پشتکار نیاز دارید. باید کاری کنید که کاربران، پست‌های شما را بیشتر و بیشتر به اشتراک بگذارند و درباره محتوا و خدمات شما با هم گفتگو کنند. گرچه به نظر می‌رسد در ابتدای شروع این کار، استخدام یک بازاریاب محتوای حرفه‌ای، راه خوب و منطقی باشد.

در این مطلب با بازاریابی موتورهای جستجو آشنا شدید، امیدواریم از این مقاله استفاده لازم را برده باشید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 169 views بار دسته بندی : سئو تاريخ : 26 جولای 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.