مدرسه قباد بازار کار برنامه نویسی پایتون – بررسی درآمد برنامه نویس زبان Python - مدرسه قباد

یکی از حوزه‌هایی که همیشه با دنیای تکنولوژی و کامپیوترها همراه بوده است، زبان‌های برنامه نویسی است. تا به حال زبان‌های برنامه نویسی زیادی به وجود آمدند و از بین رفتند (منسوخ شده‌اند).زبان‌های برنامه نویسی با توجه به میزان کاربرد و سادگی‌شان مورد محبوبیت کاربران قرار می‌گیرند.

زبان پایتون یکی از این زبان‌های کاربردی و همچنین پرطرفدار است که در کشور خودمان نیز افراد زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند. در این مقاله بازار کار برنامه نویسی پایتون در ایران و خارج از کشور را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

زبان پایتون چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم بازار کار برنامه نویسی پایتون در ایران را بررسی کنیم، بد نیست که اطلاعات خود درباره این زبان قدرتمند را افزایش دهیم. زبان پایتون یکی از زبان‌های تازه متولد شده در دنیا برنامه نویسی است. این زبان در سال ۱۹۹۱ توسط شخصی به نام خیدو فان روسوم طراحی شده است. ورژن اولیه پایتون، پایتون ۰٫۹ نام داشت که به احتمال بیشتر شما این نام را نشیده اید.

بازار کار برنامه نویسی پایتون - بررسی درآمد برنامه نویس زبان Python

 اولین نکته‌ای که باید آن را مورد بررسی قرار دهیم، نام زبان برنامه نویسی پایتون است. پایتون (Python) در واقع یکی از گونه‌های مار است. پایتون ها (که به صورت پیتون نیز نوشته می‌شوند)، این قابلیت را دارند که طعمه خود را به صورت کامل بلعند و آن را هضم کنند. دلیل انتخاب این اسم، شباهت مار پایتون و این زبان برنامه نویسی است!

زیرا این زبان در تمامی بخش‌های علوم کامپیوتر کاربرد دارد و تمامی بخش‌ها را در دل خود جا داده است. در لینک زیر از مدرسه قباد که یک منبع آموزشی جامع برای دروس دانشگاهی و آموزش‌های کامپیوتری در ایران است، می‌توانید مجموعه آموزش‌های مربوط به برنامه نویسی پایتون را از سطح مقدماتی تا پیشرفته مشاهده کنید:

ویژگی های زبان برنامه نویسی پایتون

پایتون مانند بیشتر زبان‌های برنامه نویسی، زبانی شی گرایی است. دقت داشته باشید که شی گرایی در هر زبان متفاوت است و شما باید برای تسلط به محبث شی گرایی در پایتون، آموزش شی گرایی در پایتون را پشت سر بگذرانید. ویژگی بعدی زبان پایتون این است که سطح بالا است.

زبان‌های سطح بالا به زبان‌های برنامه نویسی گفته می‌شود که انتزاع بیشتری دارند و درک آن‌ها برای انسان‌ها ساده‌تر است. به علاوه زبان پایتون مفسری یا Interpreted است. زبان‌های مفسری زبان‌های هستند که به کامپایلر نیازی ندارند و توسط مفسر تبدیل به کدهای ماشین می‌شوند.

 اما ویژگی مهمی که پایتون را این همه محبوب کرده است، سادگی در نوشتن کدهای آن است. این زبان به کلی از نظر syntax (قواعد نگارشی زبان) با زبان‌های دیگر متفاوت است. یکی از تفاوت‌های مهم در این است که برخلاف بیشتر زبان‌ها، برای اینکه قسمتی را مشخص کنید نیازی به استفاده از {} ندارید. همچنین در زبان پایتون، فاصله‌های خالی از اهیمت زیادی برخودار هستند.

ارزش بازار کار برنامه نویسی پایتون در جهان چقدر است؟

گزارش‌های مختلف زیادی وجود دارد که می‌توانیم با استفاده از آمار آنها، ایده خوبی از ارزش جهانی زبان برنامه نویسی پایتون بدست آوریم. طبق آمار Statista، پایتون در اوایل مارس سال ۲۰۲۰ میلادی محبوب ترین زبان برنامه نویسی در جهان بوده است. علاوه بر این، سازمان رسمی رتبه بندی زبان‌های برنامه‌نویسی، پایتون را به عنوان محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی معرفی کرده است. این محبوبیت بر اساس شاخص خاصی به نام PYPL حاصل شده است که پایتون آنرا بالاتر از زبان های برنامه نویسی آشناتری مانند جاوا قرار می‌دهد.

پایتون یک زبان متن باز است، به این معنی که همه می‌توانند از آن استفاده کنند. این امر محاسبه ارزش کلی بازار کار برنامه نویسی پایتون در جهان را بسیار دشوار می‌کند. با این حال، اگر به بازار کار شغلی مانند تجزیه و تحلیل داده‌ها (که می‌توان در آن از پایتون استفاده کرد) نگاه کنید، می‌بینید که ارزش آن بیش از ۱۰ میلیارد دلار است.

بازار کار برنامه نویسی پایتون به صورت جهانی

عموماً تعداد آگهی‌های شغلی بهترین شاخص تقاضا برای یک زبان برنامه نویسی است. از آنجایی که پایتون محبوب ترین زبان برنامه نویسی در جهان است و شرکت های زیادی در سراسر ایران و جهان از آن استفاده می‌کنند، بازار کار آن بسیار قدرتمند است. پایتون همچنین در صدر فهرست‌های پرتقاضاترین مهارت‌های فنی که کارفرمایان به دنبال آن بودند نیز قرار دارد.

بازار کار برنامه نویسی پایتون - بررسی درآمد برنامه نویس زبان Python

در سال‌های اخیر، زبان برنامه نویسی پایتون تقاضای زیادی در بین مشاغل داشته است. در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰۰ آگهی شغلی در سراسر جهان در سایت جهانی کاریابی Glassdoor و حدود ۱۴۰۰۰ آگهی شغلی مرتبط با پایتون نیز در سایت کاریابی Indeed وجود دارد. همانطور که شرکت‌های بزرگ بیشتری از زبان پایتون استفاده می‌کنند یا همچنان به استفاده از آن ادامه می‌دهند، تعداد موقعیت‌های شغلی مرتبط با آن نیز افزایش می یابد.

در حال حاضر تقاضا برای توسعه دهندگان پایتون به حدی افزایش یافته است که وب سایتی به نام PythonJobs تاسیس شده است که تنها هدف آن تبلیغ مشاغل مرتبط با پایتون در سراسر جهان است. بنابراین اگر قصد دارید به عنوان برنامه نویس پایتون در خارج از ایران فعالیت کنید، می‌توانید رزومه خود را به هر یک از این سایت‌های کاریابی ارسال کنید.

بازار کار برنامه نویسی پایتون در ایران به چه صورت است؟

در ابتدای مقاله اشاره کردیم که این زبان چه در جهان و چه در ایران، از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است.  ما در ادامه به صورت تخصصی بازار کار زبان پایتون را در ایران بررسی می‌کنیم و فرصت‌های شغلی زیادی را به شما معرفی می‌کنیم. البته دقت داشته باشید که قبل از اینکه بخواهید در هرکدام از زمینه‌های زیر فعالیت داشته باشید، باید خود زبان پایتون را به خوبی بیاموزید.

۱٫ برنامه نویسی دسکتاپ

با اینکه زبان های بسیار بهتری برای برنامه نویسی دسکتاپ وجود دارد، ولی بازهم نباید از پایتون چشم پوشی کرد. پایتون کتابخانه ای است برای ساخت نرم افزاری های ویندوزی که شما با استفاده از آن می توانید رابط کاربری برنامه خود را به صورت گرافیکی طراحی کنید. با این حال پیشنهاد ما این است که از پایتون استفاده کنید و ربات های کابردی برای زمینه های مختلف بسازید. یکی از محبوب ترین زمینه های ساخت ربات، ربات های تلگرامی است.

همچنین شما می توانید با از پایتون در سایر زبان های برنامه نویسی استفاده کنید و نرم افزار خود را ارتقا دهید. برای استفاده از پایتون در بهینه کردن نرم افزارها ابتدا باید دوره‌های آموزش برنامه نویسی را پشت سر بگذارید و به یکی زبان های برنامه نویسی مسلط شوید. سپس کافی است که با استفاده از ویدیو های آموزشی بخش هایی که به زبان شما مربوط می شوند را از زبان پایتون بیاموزید و از آن ها استفاده کنید. برای این کار می توانید از فریمورک کیوی استفاده کنید.

۲٫ برنامه نویسی در زمینه وب

یکی از زمینه‌های برنامه نویسی محبوب در ایران، زمینه برنامه نویسی وب است. این زمینه از دو بخش بک‌اند (سمت سرور) و فرانت‌اند (سمت کاربر) تشکیل شده است. با اینکه زبان‌های سمت کاربر زیاد نیستند، ولی در مقابل زبان‌های سمت سرور بسیار زیادند و هرکدام در زمینه خاصی نقش ایفا می‌کنند.

زبان پایتون نیز در بخش بک‌اند وبسایت نقش کلیدی دارد و در صورتی که بدانید چگونه از آن استفاده کنید، پول خوبی به جیب می‌زنید! البته دقت داشته باشید که خود زبان پایتون برای استفاده در وب مناسب نیست و باید یکی از فریمورک های پایتون برای این کار تهیه شده است را بیاموزید.

این فریمورک جنگو نام دارد و به صورت Django نوشته می‌شود، برای ساخت سایت‌های پیچیده‌ای که می‌خواهند با یکدیگر ارتباط داشته باشند، مناسب است. با این حال یادگیری فریمورک جنگو راحت است. شما می‌توانید با پشت سر گذاشتن دوره آموزش فریم ورک جنگو در مدرسه قباد، این فریمورک را به خوبی بیاموزید:

۳٫ فعالیت در حوزه هوش مصنوعی

زبان پایتون یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی در حوزه هوش مصنوعی است. اگر بتوانید این زبان را به خوبی بیاموزید و وارد دنیای هوش مصنوعی شوید، بسیار موفق خواهید شد. چرا که هوش مصنوعی جهانی گسترده از جدیدترین تکنولوژی‌ها را شامل می‌شود که می‌تواند علاوه بر کمک به پیشرفت بشریت درآمدهای زیادی را به ارمغان بیاورد.

بازار کار برنامه نویسی پایتون - بررسی درآمد برنامه نویس زبان Python

یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در این است که با استفاده از آن سیستمی تهیه کنید که بتواند کامنت های منفی و نامناسب سایت شما را از بین ببرد. البته این مثال، مثالی بسیار ساده و پیش پا افتاده است. بررسی الگوریتم‌های بسیار پیچیده، شبیه سازی برنامه‌های مختلف و حتی فعالیت در صنعت نفت از جمله زمینه‌هایی هستند که با فراگیری و تسلط بر هوش مصنوعی می‌توانید در آنها فعالیت کنید.

همچنین شما با استفاده از این علم می‌توانید عکس را به صدا، تصویر را به نقاشی تبدیل کنید و حتی برنامه‌ای بنوسید که خود بتواند برنامه نویسی کند!باید به این نکته مهم اشاره کنیم شرکت‌های زیادی به کسانی که در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند، نیاز دارند. پس هرچه زودتر این زمینه را بیاموزید و با استفاده از آن پول پارو کنید.

۴٫ فعالیت در زمینه اندروید

اسم پایتون، بی دلیل پایتون گذاشته نشده است! واقعاً این زبان برنامه نویسی تمامی بخش های موردنیاز علوم کامپیوتر را در دل خود جای داده است. یکی از زمینه های پرکاربرد برنامه نویسی که در ایران نسبت به سایر کشور از طرفداران زیادی برخوردار است، زمینه برنامه نویسی اندروید می باشد.

البته این محبوبیت بی دلیل نیست.چرا که امروزه دیگر همه افراد از گوشی های هوشمند استفاده می کنند. فریمورک کیوی برای برنامه نویسان پایتونی طراحی شده است که می خواهند در زمینه اندروید فعالیت کنند. خوبی این فریمورک در این است که با استفاده از آن می توانید به پایگاه داده نیز متصل شوید و برنامه های کاربردی بسیار زیادی درست کنید. از آنجا که این زبان براساس پایتون طراحی شده است، سینتکس بسیار ساده ای دارد و یادگیری آن بسیار ساده می باشد.

دقت داشته باشید که برای یادگیری این فریمورک نیاز دارید که با ویژگی های پلتفرم اندروید نیز کمی آشنا باشید تا برنامه هایی که درست می کنید، برای کاربران این پلتفرم مناسب باشد. به این موضوع نیز دقت کنید که با استفاده از فریمورک کیوی می توانید یکبار کدنویسی کنید و خروجی را برای پلتفرم های مختلف استفاده کنید.

میانگین درآمد برنامه نویس پایتون

مانند هر صنعت دیگری، میانگین درآمد برای موقعیت‌های شغلی مرتبط با پایتون بستگی به نقش، بخشی که در آن کار می‌کنید و میزان ارشدیت یا تجربه‌ای که با پایتون دارید متفاوت است. IT Jobs Watch، وب‌سایتی که در جمع‌آوری داده‌های حقوق و دستمزد در صنعت فناوری اطلاعات تخصص دارد، بیان می‌کند که میانگین حقوق سالانه در بریتانیا برای موقعیت شغلی که به مهارت‌های پایتون نیاز دارد حدود ۶۵,۰۰۰ پوند است.

همچنین طبق گزارش دیگری از اداره آمار کار آمریکا، تقاضای شغل‌های مرتبط با پایتون در بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۹ میلادی با رشد ۲۲ درصدی مواجه خواهد شد و میانگین دستمزد سالانه آن نیز حدود ۱۱۰,۱۴۰ دلار خواهد بود.

بازار کار برنامه نویسی پایتون - بررسی درآمد برنامه نویس زبان Python

با بررسی آماری که از سایت‌های معتبر کاریابی جهانی مثل Indeed به دست آوردیم، بازار کار پایتون در کشورهای بزرگ کانادا، آلمان و آمریکا به شرح زیر است:

بازار کار پایتون در خارج از کشور میانگین حقوق سالانه
میانگین حقوق برنامه نویس پایتون در کانادا ۸۷,۸۰۲ $
حقوق برنامه نویس پایتون در آمریکا ۱۱۷,۰۰۴ $
حقوق برنامه نویس پایتون در آلمان ۸۳,۳۷۱ €

همچنین طبق گزارشی که سایت کاریابی جاب ویژن در ایران تهیه کرده است، حقوق و دستمزد برنامه نویس پایتون بسته به ارشدیت او در سال ۱۴۰۰ طبق جدول زیر است:

سطح ارشدیت جونیور میان‌رده سنیور
میانگین درآمد برنامه نویس پایتون ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان

چگونه وارد بازار کار برنامه نویسی پایتون شویم و از کجا شروع کنیم؟

با این همه توضیح و تفسیر برای اینکه در یکی از این زمینه‌ها فعالیت کنیم، باید از کجا شروع کنیم؟ خوب قدمی که باید بردارید، یادگیری کلیت زبان پایتون است. در صورتی که کلیت زبان پایتون را بیاموزید، کار کردن با فریمورک ها کار ساده‌ای خواهد بود و فقط کافی است که سینتکس آن‌ها را یاد بگیرید.

برای اینکار می‌توانید از مراجع آموزشی زیادی استفاده کنید، ولی پیشنهاد ما به شما این است که به مدرسه قباد مراجعه کنید و پایتون را با استفاده از آموزش‌های آن فرا بگیرید؛ چراکه مدرسه قباد فیلم های آموزشی زیادی را برای دوستداران زبان پایتون قرار داده است که شما می‌توانید با استفاده از آنها، دانش برنامه نویسی خود را در این زمینه به خوبی تکمیل کنید.

البته دقت داشته باشید که مدرسه قباد آموزش آنلاین بیشتر زبان‌های برنامه نویسی و حتی دروس دانشگاهی را برای کاربران خود قرار داده است. برای این منظور، شما می‌توانید وارد لینک زیر شوید و با توجه به نیازی که دارید، یکی از مجموعه‌های آموزشی مدرسه قباد را تهیه کنید.

۰
۰
رای ها

امتیازدهی به مقاله

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 354 views بار دسته بندی : آموزش برنامه نویسی تاريخ : 17 نوامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.