مدرسه قباد دانلود آموزش SQL – معرفی دستورات زبان SQL همراه با مثال های کاربردی - مدرسه قباد

برای اینکه به مفهوم آموزش SQL تسلط بیشتری پیدا کنیم در ابتدا می بایست با موضوعاتی مانند دیتابیس یا پایگاه داده آشنا شویم و در مورد لزوم نگهداری درست و بهینه اطلاعات با استفاده از نرم افزارهای تخصصی در این حوزه بحث کنیم و همچنین در ادامه با دانلود آموزش SQL به مباحث تکمیلی در این زمینه کاملا احاطه پیدا کنیم.

در ادامه با مبانی پایگاه داده که شامل جداول، فیلدها، رکوردها در SQL Server است آشنا می شویم و همچنین به سراغ آموزش SQL که در زمینه پیکربندی بانک های اطلاعاتی مورد استفاده است می رویم.

دیتابیس یا پایگاه داده چیست؟

دانلود آموزش SQL - معرفی دستورات زبان SQL همراه با مثال های کاربردی

تعاریف متعددی را می توانیم برای یک بانک اطلاعاتی که محلی برای ذخیره سازی اطلاعات است بیان کنیم و در ادامه به شرح و بسط این تعریف می پردازیم.

تعریف : بانک اطلاعاتی یا دیتابیس (Data Base)  شامل مجموعه ای از داده هایی است که با یک ساختار منظم در کنار هم جمع آوری شده اند.

بانک های اطلاعاتی غالبا به صورتی که بتوانند داده ها را در انواع دستگاه های رایانه ای که به راحتی قابل خواندن و در دسترس باشند ذخیره خواهند کرد. این دستگاه های رایانه ای هوشمند شامل کامپیوتر رومیزی، سرورهای بزرگ،وبسایت های اینترنتی، گوشی های موبایل و … هستند.

یک پایگاه داده در اصل یک مجموعه از اطلاعات است که به صورت سازمان یافته و منسجم ایجاد شده است.

با یک عنوان تعریف دیگر می توان یک بانک اطلاعاتی را مجموعه ای از رکودها و فیلدهایی که در یک فضا در کنار هم ذخیره شده اند نام برد.

در حال حاضر پایگاه داده های برجسته و شناخته شده ای طراحی و ساخته شده اند که مهمترین آنها شامل : SQL Server , MySQL , Access , Oracle , MongoDB و … می باشد.

در این مقاله می خواهیم در مورد موضوع نرم افزار اس کیو ال سرور و دانلود آموزش SQL صحبت کنیم.

آشنایی با پایگاه داده SQL

تعریف : عنوان SQL را مخفف عبارت Structured Query Language می دانیم که به معنی یک زبان ساختار یافته پرسش ها است.

دانلود آموزش SQL - معرفی دستورات زبان SQL همراه با مثال های کاربردی

در اینجا منظور از کوئری، پرس و جو هایی است که هنگام کار با SQL از پایگاه داده می پرسیم و نرم افزار SQL هم پاسخ سوال های ما را با ارائه اطلاعات متناظر با سوال خواهد داد.

ولی در اصل کار دیتابیس SQL این است که با استفاده از زبان استاندارد و ساختار یافته، عمل ذخیره سازی، ورود اطلاعات، و انجام تغییرات بر روی داده ها را در یک محیط ایمن انجام خواهد داد.

البته وظیفه اصلی که در بالا در مورد SQL بیان کردیم شامل بانک های اطلاعاتی دیگر هم خواهد شد و تمامی این نرم افزارها برای همین امر طراحی و برنامه نویسی شده اند.

اجزای اصلی بانک اطلاعاتی SQL کدامند؟

در هر پایگاه داده برای اینکه بتوانیم اطلاعات و داده را به صورت اصولی و با انواع مختلف ذخیره سازی کنیم باید با ساختار آن آشنا باشیم و اینکه اجزای اصلی تشکیل دهنده یک پایگاه داده که با آن سروکار خواهیم داشت چیست؟

هر بانک اطلاعاتی شامل اجزای مهمی است که این اجزا شامل :

  • جدول (Table)
  • ویو (View)
  • استور پروسیژر (Store Procedure)
  • فانکشن (Function)
  • و …

هر کدام از اجزای بانک اطلاعاتی وظایف و کاربرد خاص خود را دارا هستند. که در ادامه به معرفی هر کدام از آن خواهیم پرداخت.

معرفی وظایف مهم پایگاه داده SQL

وظایف یک پایگاه داده SQL متفاوت و گسترده است که البته برای اینکه به جزئیات یک بانک SQL به خوبی مسلط شویم باید با وظیفه هر کدام از بخش های آن کاملا آشنا شویم.

برخی از مهمترین وظایف SQL عبارتند از :

  • داده ها را در یک بانک اطلاعاتی ثبت می کند.
  • داده ها را در بانک اطلاعاتی تغییر داده و بروز رسانی می کند.
  • داده ها را می تواند از یک پایگاه داده حذف کند.
  • اطلاعات را از یک پایگاه داده دریافت خواهد کرد.
  • داده ها و اطلاعات موجود در یک پایگاه داده را اجرا خواهد کرد.
  • با استفاده از SQL یک پایگاه داده جدید می توانیم بسازیم.
  • در یک پایگاه داده با زبان SQL می توان جداول جدید را بسازیم.
  • با استفاده از دستورات زبان SQL می توان Store Procedure بسازیم.
  • با بهره بردن از نما های موجود در SQL می توانیم در پایگاه داده View ایجاد کنیم.

تمامی وظایف فوق در SQL با بهره بردن از زبان تعریف شده و مخصوصی به نام TSQL قابل انجام خواهد بود. البته اگر بخواهید می توانید با استفاده از منوهای کاربردی به شکل Wizard و ویژوال اعمال فوق را انجام دهید ولی برای حرفه ای تر شدن لازم است تا دستورات زبان TSQL آشنایی کامل پیدا کنید.

برخی از این دستورات اصلی که در تمامی پایگاه های داده با آنها سروکار داریم شامل دستور انتخاب یا SELECT، دستور ایجاد یا INSERT، دستور بروز رسانی یا UPDATE، دستور حذف یا DELETE می باشد.

دانلود آموزش SQL - معرفی دستورات زبان SQL همراه با مثال های کاربردی

بررسی مفاهیم جدول، رکورد و فیلد در SQL

در این قسمت از مبحث دانلود آموزش SQL با مفاهیم مهم از یک بانک اطلاعاتی که تشکیل دهنده محتوای یک پایگاه داده است آشنا خواهیم شد.

هر بانک اطلاعاتی دارای حداقل یک تا چند جدول (Table) است که هر جدول نام مخصوص به خود را دارد.یک جدول به مجموعه ای اطلاعات و داده های مرتبط و وابسته به هم گفته می شود که در ردیف و ستون های مشخصی ذخیره شده است.

به عبارتی دیگر جدول ها بخش مهمی از یک پایگاه داده هستند و به همین صورت هم یک بانک اطلاعاتی، مجموعه ای از جدول های مختلفی است که در کنار هم قرار گرفته اند.

  • رکورد (Record) در جدول های SQL

هر جدول از تعدادی رکورد تشکیل شده است که شامل ردیف (Row) و ستون (Column) می باشد.

ساختار جداول در بانک های اطلاعاتی دیگر مانند MySQL هم وجود دارد که مشابه با کلیه پایگاه های دیگر است. برای کسب آموزش و یادگیری بانک MySQL می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

منظور از ردیف (Row) این است که هر مقدار ورودی که در یک جدول قرار داده می شود عملا یک ردیف به حساب می آید. پس اگر بخواهیم مقادیر داده های جدید را در یک بانک اطلاعاتی و پس از آن در یک جدول وارد کنیم باید در یک ردیف وارد شوند.

منظور از ستون (Column) این است که ستون ها در یک جدول همان داده های عمودی بوده که اطلاعات یک فیلد را در خود جای می دهند.

منظور از فیلد (Field) این است که در هر جدول که حاوی ردیف و ستون ها است، محل تلاقی هر ردیف و ستون تشکیل یک خانه را می دهد که به آن اصطلاحا فیلد گفته می شود. اطلاعات هر کمیتی از جدول، درون فیلدها وارد می شود.

مثال : اگر ما یک بانک اطلاعاتی به نام School داشته باشیم که یک مدرسه نام دارد. این پایگاه داده دارای جدول های دانش آموز، کلاس و معلم است.

در جدول دانش آموز ۴ ردیف داریم که با عنوان های نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد و کد ملی ثبت شده اند. در مقابل هر ردیف باید فیلد های مربوط به هرکدام را وارد کنیم که مثلا فیلدهای نمونه ما به ترتیب عبارتند از : حسن، بهرمندپور، ۱۳۶۷، ۰۳۸۶۱۸۷۹۵۷ .

معرفی دستورات پایگاه داده با زبان SQL

هر کدام از کارهایی که باید در یک پایگاه داده انجام دهیم باید با استفاده از توابع و دستورات تعریف شده در این محیط با زبان SQL باشد. آشنایی با این دستورات و شیوه ی بکار گیری آنها هنگام کار با پایگاه داده الزامی است.

تقریبا اکثر اقداماتی که در بانک های اطلاعاتی انجام می دهیم با استفاده از همین دستورات زبان SQL است.

اس کیو ال چیست؟ + مراحل آموزش نصب SQL Server 2016 تصویری

در ادامه ی مبحث دانلود آموزش SQL به معرفی مهمترین دستورات زبان SQL می پردازیم که عبارتند از :

  • دستور انتخاب یا SELECT
  • دستور وارد کردن یا INSERT INTO
  • دستور بروزرسانی یا UPDATE
  • دستور حذف یا DELETE
  • دستور ساخت دیتابیس یا CREATE DATABASE
  • دستور تغییر دیتابیس یا ALTER DATABASE
  • دستور ساخت جدول یا CREATE TABLE
  • دستور تغییر جدول یا ALTER TABLE
  • دستور حذف جدول یا DROP TABLE

در ادامه به معرفی و مثال از چهار مورد ابتدایی دستورات اصلی زبان SQL می پردازیم.

  • دستور انتخاب یا SELECT

این دستور همانطور که از نامش مشخص هست برای انتخاب محدوده ای از داده ها از یک دیتابیس می باشد. تمامی اطلاعاتی که با اجرای دستور SELECT نمایش داده می شود در دسته ی نتیجه یا RESULT SET نمایش داده می شوند.

ساختار دستور SELECT 

در قطعه کد زیر با زبان SQL می توانید ساختار دستور SELECT را ملاحظه کنید :

SELECT column1, column2, column3 , …
FROM Table1;

همانطور که در قطعه کد بالا مشاهده می کنید باید به جای عبارات column1 و … نام ستون های یک جدول قرار داده شود و به جای عبارت Table1 هم می بایست نام جدول مورد نظر و موجود در یک بانک اطلاعاتی نوشته شود.

حال اگر بخواهیم تمامی ستون های موجود در یک جدول با نام Table2 را نمایش دهیم باید از قطعه کد زیر استفاده کنیم :

SELECT * FROM Table2;

کارکتر ستاره (*) در این بخش و در زبان SQL به معنی “هر چیز” می باشد. که بعد از اجرای قطعه کد بالا هر چیزی که در جدول Table2 وجود دارد در دسته ی نتیجه به ما نمایش داده خواهد شد.

  • دستور SELECT DISTINCT

دستور SELECT DISTINCT از لحاظ نوع کار مانند دستور SELECT است با این تفاوت که تنها مقادیری را از ستون های موجود در یک جدول را نمایش می دهد که تکراری نباشد و متمایز باشد.

از جمله مواردی که باید در تمامی پایگاه داده ها بخاطر بسپاریم، بحث مربوط به دستورات اصلی در آموزش پایگاه داده ها است که می توانید آموزش کامل مربوط به آن را از سایت مدرسه قباد دانلود کنید.

دانلود آموزش SQL - معرفی دستورات زبان SQL همراه با مثال های کاربردی

ساختار دستور SELECT DISTINCT

برای درک بهتر از نحوه کار این دستور با ساختار آن آشنا می شویم :

SELECT DISTINCT column1, column2, column3 , …
FROM Table3;

  • دستور وارد کردن یا INSERT INTO

از نام این دستور مشخص است که برای وارد کردن داده ها در یک جدول و فیلدهای آن استفاده می شود. این دستور یکی از مهمترین و ابتدایی ترین موارد است که باید شناخت کافی از نحوه کار با آن پیدا کنید.

ساختار دستور INSERT INTO

ساختار دستور وارد کردن به ۲ شکل قابل نمایش است. روش اول به شکل زیر است :

INSERT INTO Table4 (column1, column2, …)
VALUES (text1, text2, …);

در روش اول می خواهیم در ستون های مشخصی مقادیری را وارد کنیم که باید به شکل بالا اینکار را انجام دهیم.

روش دوم به شکل زیر است :

INSERT INTO Table5
VALUES (text1, text2 , …);

در روش دوم اگر بخواهیم مقداری را به هر کدام از ستون های یک جدول اضافه کنیم باید به صورت ساختار فوق اینکار را انجام دهیم.

در هنگام ورود اطلاعات و داده باید دقت کنیم که کاراکتر ۰ (صفر) و فاصله (Space) خود یک مقدار بحساب می آیند ولی اگر در یک فیلد از جدول هیچ مقداری را وارد نکنیم در حقیقت مقدار قابل نمایش آن فیلد را اصطلاحا Null می نامیم که به معنی “هیچ مقداری” است.

  • دستور بروزرسانی یا UPDATE

تا بحال کلمه ی آپدیت را زیاد شنیده ایم که به معنی بروزرسانی و نوسازی است. این عبارت در بانک های اطلاعاتی و زبان SQL هم کاربرد ویژه ای دارد.

از دستور UPDATE برای تغییر و آپدیت مقادیر در جدول های بانک اطلاعاتی استفاده می شود.

دستورات مهمی هنگام کار با پایگاه داده SQL وجود دارد که به ما کمک می کند وظایف اولیه خود را در یک بانک اطلاعاتی مانند آموزش کانکت شدن در SQL Server را انجام دهیم، برای کسب آموزش کامل از این دستورات می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

ساختار دستور UPDATE

شیوه استفاده از دستور UPDATE به شکل زیر می باشد :

UPDATE Table6
SET column1 = text1, column2 = text2, …
WHERE condition;

در توضیح قطعه کد فوق باید بگوییم که دستور UPDATE برای جدولی به نام Table6 صادر شده است که در خط دوم با دستور SET باید در این جدول برای column1 مقدار text1 و برای column1 مقدار text2  قرار داده شود.

دانلود آموزش SQL - معرفی دستورات زبان SQL همراه با مثال های کاربردی

البته در خط سوم که با عبارت WHERE شروع می شود با توجه به شرط condition باید این شرط ابتدا بررسی شود و اگر درست بود آنگاه قطعه کد به صورت کامل اجرا می شود.

مثال : نحوه ی کار دستور UPDATE را در قطعه کد زیر بررسی می کنیم :

UPDATE Student
SET Grade= ’۱۸’
WHERE ID= 33;

در قطعه کد بالا می خواهیم در جدول Student فیلد Grade یا نمره ی دانش آموز را به مقدار ۱۸ تغییر دهیم. البته نمره ی مورد نظر برای کسی است که با توجه به شرط باید مقدار شناسه ID آن برابر با ۳۳ باشد.

  • دستور حذف یا DELETE

کاملا واضح است که از این دستور برای حذف داده ها و رکورد ها از یک جدول در بانک اطلاعاتی استفاده می شود.

ساختار دستور DELETE

DELETE FROM Table7
WHERE condition;

در قطعه کد فوق دستور حذف از جدولی به نام Table7 صادر می شود که در خط بعدی شرط مورد نظر را دارا باشد.

مثال : در قطعه کد زیر به صورت عملی نحوه ی کار دستور DELETE را مشاهده می کنیم :

DELETE FROM Student
WHERE Name=’Hassan Bahremand’;

طبق قطعه کد فوق دستور حذف از یک جدول به نام Student صادر می شود به شرطی که در ردیف Name مقدار فیلد وارد شده به نام Hassan Bahremand باشد. با اجرای این دستور یک ردیف از مقادیر جدول Student حذف خواهد شد.

در ادامه ی دانلود آموزش SQL برخی از مهمترین دستورهای زبان SQL را بررسی کردیم و ادامه ی موارد را در مقاله های بعدی معرفی خواهیم کرد.

جمع بندی نهایی درباره دانلود آموزش SQL

در این مقاله با مبانی و تعریف پایگاه داده ها و بانک های اطلاعاتی آشنا شدیم و سعی کردیم به صورت کامل اصطلاحات و وظایف یک بانک SQL را معرفی کنیم.

جهت افزایش مهارت و نحوه ی کار با بانک اطلاعاتی و دانلود آموزش SQL پیشنهاد می کنیم با بهره بردن از بهترین آموزش آنلاین در سایت مدرسه قباد بتوانید با اصول کامل کار با پایگاه داده و دیتابیس SQL آشنا شوید و جهت ورود موفق به بازار کار خوب آن به مباحث تکمیلی SQL مسلط شوید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 314 views بار دسته بندی : آموزش برنامه نویسی تاريخ : 23 اکتبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها