مدرسه قباد صحرایی: ۱۸ درصد شکاف جنسیتی باسواد کاهش یافته است - مدرسه قباد

 به گزارش خبرگزاری مردان آتش، رضا مراد صحرایی وزیر اموزش و پرورش  به مناسبت روز جهانی سواد آموزی  پیامی را صادر کرد.

متن این پیام به شرح زیر است:

به نام خدای متعال

در تقویم آموزشی-فرهنگی جهانی، ۸سپتامبر برابر با ۱۷ شهریور در تقویم ایران، به عنوان روز جهانی سوادآموزی نامگذاری شده است. جمهوری اسلامی ایران نیز مردان آتشمه‌های گسترده‌ای برای مبارزه با بی‌سوادی تدوین کرده است که تأسیس سازمان نهضت سوادآموزی یکی از مهم‌ترین اقدامات مرتبط با آن می باشدکه به فرمان حضرت امام خمینی (ره) آغاز شد.

حضرت امام خمینی (ره) در اولین سال پس از پیروزی انقلاب تاکید کردند که آموزش یک نیاز اساسی است و حتی از سایر ضروریات مانند بهداشت و درمان و مسکن فراتر و مهم تر است. این فرمان و  چشم انداز ایران را به کشوری تبدیل کرد که در آن فرایند آموزش به یک تلاش جمعی با مشارکت همه مردم تبدیل شده است.

علیرغم وضعیت وخیم سواد ایران در دوران حکومت استبدادی قبلی، با فرمان امام خمینی (ره) در عرض چند سال پیشرفت چشمگیری در زمینه سواد و سوادآموزی  حاصل شده است.

۱-افزایش ۵۰ درصدی در نرخ کلی سواد.

۲-کاهش ۱۸ درصدی شکاف جنسیتی با سواد

۳-کاهش ۲۳.۵ درصدی شکاف باسوادی بین جمعیت شهری و روستایی.

حضرت امام خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به تبعیت ازحضرت امام خمینی (ره) رسالت نهضت سوادآموزی را در درجه اول بر «گسترش سوادآموزی» و در درجه دوم «تعمیق سوادآموزی» عنوان کردند. هدف این تعریف هدفمند ساختن سواد، حصول اطمینان از اینکه آموزش منجر به تغییرات معناداری در زندگی فراگیران می شود بوده است که با درک جهان معاصر از سواد همسو می باشد.

بر اساس این رویکرد، سازمان نهضت سوادآموزی در مردان آتشمه درسی خود تجدید نظر کرده است تا آن را بیشتر با نیازهای زندگی فراگیران مرتبط سازد.  برای تحقق این امر دوره های تخصصی برای زنان روستایی و عشایری، کشاورزان، سربازان، کارگران، صنعتگران و حتی کلاس های ویژه برای زندانیان ایجاد شده است.

امروزه جمهوری اسلامی ایران در زمینه آموزش بزرگسالان، روش های آموزشی و توسعه محتوا گام های مهمی برداشته است. باید پذیرفت که سازمان نهضت سوادآموزی جمهوری اسلامی ایران می تواند به عنوان یک نقطه کانونی ارزشمند برای دیپلماسی آموزشی عمل کند و دانش  و تجربه ارزشمند خود را به اشتراک بگذارد.

این روز را به تمامی دست اندرکاران نهضت سوادآموزی تبریک و تهنیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای ایشان آرزوی موفقیت و سربلندی دارم.

انتهای پیام/

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 294 views بار دسته بندی : ریپورتاژ آگهی تاريخ : 19 نوامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.