مدرسه قباد طراحی و ساخت اپلیکیشن موبایل با زبان پایتون | بررسی فریمورک های پایتون - مدرسه قباد

در این مقاله می خواهیم آموزش ساخت و طراحی اپلیکیشن موبایل را با زبان برنامه نویسی پایتون شروع کنیم و در این زمینه کاربردی ترین فریمورک های پایتون را معرفی کنیم تا بتوانید آموزش پایتون خود را کاملتر کنید.

یکی از کاربردهای جذاب زبان پایتون استفاده از ابزارها و فریمورک های موجود برای تولید اپلیکیشن های اندروید است تا بتوانید به سلیقه خودتان آنها را طراحی کنید. هرچند زبان برنامه نویسی پایتون در زمینه ساخت و توسعه برنامه های موبایلی دارای موانع متعددی است و که در این مطلب تا حدی به آن پرداخته خواهد شد، ولی باید گفت این زبان همچنان بعنوان یک زبان قوی می تواند در این زمینه کاربرد داشته باشد.

لازم به ذکر است که اپلیکیشن های اندرویدی موجود برنامه هایی هستند که برای نصب بر روی سیستم عامل اندروید به کار رفته و زبان اصلی مورد استفاده برای تولید این اپ ها برای اندروید زبان برنامه نویسی جاوا است.

در این بین ابزارهای متعددی برای ساخت و توسعه اپلیکیشن های اندرویدی وجود دارد که می خواهیم با نگاه دقیقتر به مزایا و معایب آن ها بپردازیم.

در این مقاله می خواهیم به بررسی فریمورک های پایتون برای ساخت برنامه های اندرویدی اشاره کنیم. پایتون یک زبان برنامه نویسی سطح بالا هست که در طراحی سایت، وب اپلیکیشن ها و طراحی نرم افزار به کار می رود.

معرفی فریمورک های پایتون برای ساخت اپلیکیشن

برای ساخت یک برنامه ی اندرویدی می توانید با فریمورک های پایتون که در زیر آمده کار کنید :

با یک بار برنامه نویسی با زبان پایتون چندین خروجی برای پلتفرم های مختلف خواهید داشت.

این یعنی کاهش مدت زمان برنامه و کاهش هزینه تولید یک اپلیکیشن.

فریمورک کیوی (Kivy)

طراحی اپلیکیشن موبایل با زبان پایتون | بررسی فریمورک های پایتون

اولین مورد از فریمورک های پایتون که معرفی خواهیم کرد، کیوی است. کیوی (Kivy) یک ابزار با کتابخانه های متعدد گرافیکی متن باز است.

برای یادگیری و آموزش برنامه نویسی اندروید با پایتون مدرسه قباد می توانید از همین اکنون شروع کنید و با دنیای زیبای این زبان پر کاربرد آشنا شوید.

نرم افزارهایی که با فریمورک Kivy ساخته می شوند مانند اپ های رایج اندرویدی دیگر می توانند در فروشگاه گوگل پلی توزیع شوند.

برای تولید اپلیکیشن های بر پایه اندروید در پایتون آموزش فریم ورک Kivy عالی است.

مزایای Kivy

  • بر اساس پایتون دارای یک کتابخانه بسیار قدرتمند است.
  • یکبار کد بنویسید و از آن در همه دستگاه ها استفاده کنید.
  • استفاده آسان از ابزارک هایی که با پشتیبانی از چند لمس ساخته شده اند.
  • عملکرد بهتری نسبت به جایگزین های متقابل HTML5 دارد.

معایب Kivy

  • رابط کاربری غیر بومی
  • اندازه بسته بزرگتر (زیرا مترجم پایتون باید در آن گنجانده شود).
  • عدم پشتیبانی جامعه کاربری (Kivy Community چندان زیاد نیست).
  • فقدان نمونه ها و مستندات خوب.
  • جایگزین های بهتر و بیشتری در دسترس هستند مثلا اگر فقط بر روی دستگاه های تلفن همراه چند پلتفرمی تمرکز کنید React Native مناسبتر است.

شما می توانید چند نمونه از سورس کد از اندروید را که توسط کاربران کیوی ساخته شده بر روی سایت kivy wiki مشاهده کنید.

فریم ورک (Beeware)

طراحی اپلیکیشن موبایل با زبان پایتون | بررسی فریمورک های پایتون

دومین مورد از فریمورک های پایتون Beeware است که مجموعه ای از ابزارها و کتابخانه ها است که هر یک با هم کار می کنند تا به شما در نوشتن برنامه های کاربردی GUI Python بومی روی پلتفرم کمک کند.

فریمورک BeeWare شامل ابزارهای توسعه نرم افزار و برنامه هایی است که با استفاده از کتابخانه های BeeWare نوشته شده اند.

فریمورک BeeWare در macOS ، Windows ، Linux (با استفاده از GTK) در دسترس است. در سیستم عامل های تلفن همراه مانند Android و iOS ؛ و برای وب پشتیبانی از سیستم عامل های دیگر (مانند جعبه های تاپ باکس و ساعت) در نقشه راه بلند مدت ما قرار دارد.

فریمورک BeeWare در حال توسعه است و برخی از ابزارها و کتابخانه ها کاملتر از سایرین هستند و برخی از سیستم عامل ها از پشتیبانی بهتری نسبت به سایرین برخوردارند. به طور خاص ، پشتیبانی وب باید فقط تجربی در نظر گرفته شود.

تفاوت عمده بین چارچوب های Kivy و BeeWare این است که Kivy دارای ابزار UI سفارشی خود است در حالی که BeeWare از جعبه ابزار UI بومی پلتفرم استفاده می کند. بنابراین ، می توانید با استفاده از Kivy یک کنترل یکسان را در همه سیستم عامل ها منتقل کنید، اما می توانید کنترل UI خود را یکسان نشان دهید و با استفاده از BeeWare احساس بومی داشته باشید.

اگر از BeeWare برای ایجاد یک برنامه استفاده می کنید، دکمه ها، کادرهای تأیید و سایر عناصر توسط سیستم عامل ارائه می شود.

با استفاده از BeeWare می توانید ظاهر بومی ، رفتار بومی و برنامه ای با ظاهر بومی داشته باشید.

مزایای BeeWare

  • یک چارچوب منبع باز و مطمئن ترین راه برای ساختن نرم افزار قوی است.
  • مجموعه ابزارهای BeeWare دارای مجوز BSD هستند و هرکسی می تواند به آن دسترسی پیدا کند.
  • این برنامه توسط جامعه عظیمی از توسعه دهندگان که در مستندسازی ، طراحی و رفع اشکال کمک می کنند پشتیبانی می شود.
  • جامعه کاربری متعهد است که چارچوب را توسعه داده و حفظ کند و برای مشارکت در آن سختگیرانه تلاش می کند.

معایب BeeWare

  • تنها اشکال BeeWare این است که هنوز در بازار جدید است. بنابراین پتانسیل چارچوب هنوز در سالهای آینده کشف نشده است.

فریم ورک (QPython)

طراحی اپلیکیشن موبایل با زبان پایتون | بررسی فریمورک های پایتون

سومین مورد از فریمورک های پایتون، QPython است که یک موتور اسکریپت نویسی قابل نصب و یک محیط برنامه نویسی است.

QPython در اصل یک موتور اسکریپت است که به شما امکان می دهد اسکریپت های پایتون را در Android اجرا کنید. اگر می خواهید برنامه های Android ایجاد کنید ، به جای آن از Kivy استفاده کنید.

با استفاده از این ابزار دستگاه اندرویدی شما امکان را دارد تا اسکریپت ها و پروژه های پایتون را اجرا کند. این شامل مترجم پایتون ، کنسول ، ویرایشگر و کتابخانه SL4A برای Android است.

این ابزار به شما این امکان را می دهد تا پروژه ها و اسکریپت های پایتون را به راحتی در دستگاه Android خود توسعه دهید.

شما هم می توانید با آموزش اندروید مدرسه قباد با استفاده از آموزش های پروژه محور به عنوان متخصص حرفه ای در این زمینه فعال شوید تا بتوانید بر روی پروژه های کاری خودتان به راحتی فعالیت و پیشرفت کنید.

فریم ورک (SL4A)

طراحی اپلیکیشن موبایل با زبان پایتون | بررسی فریمورک های پایتون

مورد بعدی درباره فریمورک های پایتون لایه اسکریپت نویسی اندروید یا SL4A است که این ابزار مجموعه ای از الگوی طراحی نرم افزار است که یک زیر مجموعه ی ساده شده از API می باشد.

با استفاده از SL4A می توان زبان اسکریپ نویسی را به محیط اندروید وارد کرد، این کار با استفاده از مجوز به کاربر برای اجرا اسکریپت ها و ویرایش و همچنین نحوه تعامل با مفسرهای اندرویدی است. با استفاده از این اسکریپت ها می توانید از یک فضای خلاصه شده برای سادگی هرچه بیشتر هنگام کار استفاده کنید.

SL4A برای اولین بار در ژوئن ۲۰۰۹ توسط گوگل اعلام شد و در ابتدا محیط اسکریپت نویسی (ASE) نامگذاری شد. اگر چه بسیاری از توسعه دهندگان آن برای گوگل کار کرده اند ولی این یک محصول رسمی از گوگل نبود. این برنامه در ابتدا توسط Damon Kohler توسعه یافت و با مشارکت بسیاری از توسعه دهندگان رشد کرد.

زبان های Python, Perl, JRuby, Lua, BeanShell, JavaScript, Tcl و shell توسط این لایه اسکریپت نویسی پشتیبانی و توسعه داده می شوند که البته به تعداد این زبان ها در آینده اضافه خواهد شد.

فریم ورک (PySide)

طراحی اپلیکیشن موبایل با زبان پایتون | بررسی فریمورک های پایتون

مورد دیگر از فریمورک های پایتون Pyside است که بسته ای برای اتصال زبان پایتون برای Qt است که در محیط اندروید هم پشتیبانی می شود.

PySide یک اتصال پایتون از ابزارهای GUI بین پلتفرم Qt است که توسط The Qt Company توسعه داده شده است ، به عنوان بخشی از پروژه Qt برای پایتون. این یکی از جایگزین های بسته کتابخانه استاندارد Tkinter است. مانند Qt ، PySide یک نرم افزار رایگان است. PySide از Linux/X11 ، macOS و Microsoft Windows پشتیبانی می کند.

فریم ورک (Pyqtdeploy)

آخرین مورد از فریمورک های پایتون pyqtdeploy در این مقاله است که ابزاری برای بارگذاری برنامه های PyQt است.

pyqtdeploy ابزاری است که همراه با سایر ابزارهای ارائه شده با Qt ، استقرار برنامه های PyQt4 و PyQt5 را که با Python v2 نوشته شده اند، امکان پذیر می کند. نسخه ۲٫۷ یا v3.3 یا بالاتر این برنامه از استقرار در سیستم عامل های دسکتاپ (لینوکس ، ویندوز و OS X) و سیستم عامل های تلفن همراه (iOS و Android) پشتیبانی می کند.

pyqtdeploy به خودی خود قابل اجرا است و ریشه بسته منبع شامل یک فایل پروژه pyqtdeploy.pdy است.

با Pyqtdeploy امکان تولید برنامه های ما در محیط اندروید و ios هست. و البته این ابزار می تواند برنامه هایی در محیط سیستم عامل های ویندوز و لینوکس نیز بسازد.

این ابزار البته به نسخه PyQT 5 برای اجرا نیاز خوهد داشت. ابزار PySide یکی از ابزار هایی است که با لایسنس LGPL می تواند اتصال به PyQT 4 را انجام دهد.

با استفاده از آموزش برنامه نویسی و کار بر روی ابزارهای کاربردی زبان پایتون مانند فریمورک ها و اسکریپت نویسی می توانید پروژه های اندرویدی و اپلیکیشن های کاربردی و جذابی بسازید که البته برای ورود به بازار کار هم مورد نیاز است.

و اما میخواهیم در این بین به سه مورد از تفاوت های بین Pyqtdeploy و PySide اشاره کنیم که در ادامه می توانید ملاحظه بفرمایید :

  • تفاوت اول : اولین تفاوت بین این ابزارها را باید در مورد امکانات جانبی و افزودنی که در اختیار توسعه دهندگان قرار گرفته پیدا کرد. البته هر دوی این ابزارها نقص و کمبودهایی دارند که باید بسته به نوع برنامه تان از آنها استفاده کنید.
  • تفاوت دوم : دومین تفاوت در بین لایسنس ها است. در بالا اشاره کردیم که Pyqtdeploy برای PyQt5 اجرا می شود ولی PySide تنها می تواند بر روی نسخه ی قدیمی تر اجرا شود.
  • تفاوت سوم : آخرین تفاوت در این است که Pyqtdeploy دارای جامعه کاربری و توسعه بیشتری نسبت به PySide است ولی PySide هم در حال رقابت و نزدیک کردن خود به Pyqtdeploy است تا بتواند کمبود های خود را برطرف کند.

مثلا React یک فریمورک جاوا اسکریپت است که برای برنامه نویسی اندروید و موبایل ساخته شده ولی مشکلات گفته شده در بالا را بهمراه دارد.

بازار کار متخصص ساخت اپلیکیشن با پایتون

طراحی اپلیکیشن موبایل با زبان پایتون | بررسی فریمورک های پایتون

از لحاظ بازار کار در جهان و ایران باید گفت تقاضا برای این زبان به صورت پیوسته در حال افزایش است و به یک متخصص پایتون بیشتر از قبل احتیاج پیدا شده است.

ایران در حال حاضر دارای برنامه‌ نویسان حرفه‌ ای کمی هست ولی با این حال امید است که در آینده‌ ی نه چندان دور، تعداد برنامه‌ نویس‌ های حرفه‌ ای پایتون افزایش یابد.

یکی از نگرانی‌های برنامه‌ نویسان پایتون وضعیت بازار کار پایتون و میزان حقوق برنامه نویس آن است. باید به شما بگوییم باتوجه به گستردگی و حجم روز افزون استفاده و فراگیری علوم کامپیوتری، باید بیشتر به فکر آموزش برنامه نویسی و کار بر روی زبان هایی نظیر پایتون باشیم. چون این زبان توانسته با استفاده از ویژگی های خوب و کاربردی و آموزش آسان و سریع رقابت بالایی برای جذب متخصصین IT داشته باشد.

البته در جهان به واسطه پیشرفت سریع و آموزش آسان پایتون، جذابیت های زیادی برای متخصص این زبان وجود دارد و حقوق یک توسعه دهنده بسته به میزان دانش و تجربه در سطح بالایی قرار دارد.

مسلما نمی توان مبلغ و دستمزد خاصی را با توجه به جایگاه و تخصص مورد نظر برای افراد در نظر گرفت ولی متوسط درآمد یک توسعه دهنده زبان پایتون بالاتر از میانگین دستمزد برای سایز زبان های برنامه نویسی است.

جمع بندی نهایی طراحی اپلیکیشن موبایل با زبان پایتون

در پایان باید گفت که استفاده از هر یک فریمورک های پایتون به نوع کار و پروژه شما مرتبط است. از طرفی میزان توانایی شما در برنامه نویسی نیز میتواند یکی از موارد مهم برای انتخاب بهتر ابزار مناسب باشد.

یکی از مهمترین نکات در زمینه کار با هر زبان برنامه نویسی مخصوصا زبان پایتون آموزش موثر و تمرین است که نه تنها بتوانید در دانش یادگیری موفق باشید بلکه در زمینه تجربه کاری با زبان و فریمورک های پایتون موفق باشید.

پیشنهاد ما به شما آموزش زبان پایتون مدرسه قباد به صورت قدم به قدم و کاربردی است تا بتوانید در این زمینه به یک متخصص زبده تبدیل شوید و در بازار کار خوب پیش روی شما موفق باشید.

۰
۰
رای ها

امتیازدهی به مقاله

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 427 views بار دسته بندی : آموزش برنامه نویسی تاريخ : 3 آوریل 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.