مدرسه قباد فیلم آموزش برنامه نویسی PHP از مبتدی تا پیشرفته | راهنمای جامع - مدرسه قباد

صفحات وب و سایت های اینترنتی که در مرورگر ها مشاهده می کنیم نشان دهنده هماهنگی و نظم خاصی در برنامه نویسی آنهاست تا با ذخیره، ویرایش و نمایش اطلاعات، به مردم کمک کند تا به داده های مورد نیازشان در فضای مجازی دست پیدا کنند. برخی از این صفحات به صورت استاتیک و برخی به صورت داینامیک و پویا هستند. برای طراحی وب سایت های پویا می توانیم با فیلم آموزش برنامه نویسی PHP از مبتدی تا پیشرفته شروع کنیم.

با بهره بردن از زبان PHP و کدنویسی صفحات وب، امکان داشتن محیطی هوشمند و قابل برنامه ریزی به توسعه دهندگان داده می شود. در ادامه شرح کاملی از زبان PHP و خصوصیات و ویژگی های برتر این زبان طراحی وب سایت ارائه خواهیم کرد.

معرفی وب سایت های استاتیک و داینامیک

شبکه جهانی اینترنت تقریبا از دهه ۹۰ میلادی شروع به تغییر و تحول اساسی کرد و توانست خود را به یکی از مهمترین نیاز های مردم در سراسر جهان معرفی کند.

معرفی فیلم آموزش برنامه نویسی PHP از مبتدی یا پیشرفته | راهنمای جامع

وب سایت های استاتیک (Static)

وقتی بحث طراحی صفحات وب شروع شد در ابتدا صفحات به صورت استاتیک و بدون هیچ گونه انعطاف پذیری در نمایش اطلاعات و فاقد هوش مصنوعی برای ارائه مطالب بودند.

برای طراحی صفحات وب که به صورت استاتیک (Static) هستند باید از راه آموزش HTML و CSS کار ایجاد سایت هایی به این شکل را انجام داد.

برای دانلود آموزش طراحی سایت با HTML و CSS اینجا کلیک کنید

اینگونه وب سایت ها دارای معایبی بودند که شامل :

  • زمانبر بودن
  • هزینه بالای بروزرسانی
  • نبود فضای مدیریت محتوا
  • و نبود انعطاف پذیری

ولی از طرفی سرعت لود و امنیت بالایی داشتند و محتوا در این گونه صفحات حجم کمی دارد.

با توجه به کاربرد وب سایت های استاتیک که نیاز به طراحی و برنامه نویسی پیچیده ای نداشتند استفاده از آنها در همان حد باقی مانده بود.

وب سایت های پویا و داینامیک (Dynamic)

تا اینکه نیاز به وب سایت های هوشمند و قابل برنامه ریزی بیشتر احساس شد. با استفاده از یک سیستم مدیریت محتوا کاربران وبسایت های پویا می توانند به راحتی اطلاعات صفحات مختلفی که می خواهند را ویرایش کنند.

البته طراحی وبسایت های پویا نیاز به هزینه ابتدایی بالاتری دارد ولی در ادامه شما می توانید کلیه ی اطلاعات و محتوای صفحات سایت خود را شخصا تغییر دهید که دیگر نیازی به سوال از طراح و پرداخت هزینه ی بعدی نخواهید داشت.

دانلود آموزش زبان برنامه نویسی C | زبان های برنامه نویسی محبوب کدامند؟

اینگونه سایت های مطمئنا دارای امتیازات و مزیت های مختلفی هستند که شامل :

  • آپدیت محتوای سایت توسط مدیریت و کاربران
  • بروزرسانی و تغییر صفحات در محیط گرافیکی
  • افزودن مقدار زیادی از داده ها در صفحات وبسایت
  • امکان شناسایی و افزودن کاربران مختلف برای قرار دادن محتوا
  • افزودن قابلیت های جدید به سایت با استفاده از پلاگین و افزونه ها

البته این نوع از وبسایت ها دارای معایبی هم بودند که می توان به هزینه ی ابتدای بیشتر و سرعت لود پایین صفحات سایت اشاره کرد.

شما به عنوان یک متخصص طراحی سایت باید برای کسب آموزش برنامه نویسی به سراغ یک منبع ارزشمند بروید و با محتوای آموزشی آن آشنا شوید.

زبان برنامه نویسی PHP چیست؟

یکی از برترین و محبوب ترین زبان های برنامه نویسی تحت وب که می شناسیم، زبان PHP است که با بهره بردن از آن می توان براحتی وبسایت های داینامیک را طراحی و اجرا کرد و همچنین در توسعه کلیه ی بخش های سایت هزینه و زمان کمتری صرف کنیم.

زبان پی اچ پی (PHP) یک زبان برنامه نویسی است که به صورت کاملا ساخت یافته برای طراحی وب سایت های پویا توسعه داده شده است. عبارت PHP از نام Hypertext Preprocessor گرفته شده که معنی آن پیش پردازنده ی ابرمتن هست.

معرفی فیلم آموزش برنامه نویسی PHP از مبتدی یا پیشرفته | راهنمای جامع

در حال حاضر از این زبان برای طراحی میلیون ها صفحات سایت در اینترنت استفاده شده است و روز به روز به محبوبیت آن افزوده می شود.

این زبان می تواند با HTML که برای طراحی صفحات وب ایستا کاربرد دارد متصل و هماهنگ شود. به این گونه که کدهای PHP می توانند براحتی درون تگ های HTML هم استفاده شوند.

زبان PHP به صورت کاملا رایگان منتشر می شود که یکی از مهمترین برتری های آن می باشد که تمام خصوصیات یک زبان متن باز را دارد.

رایگان بودن این زبان باعث شده که برای خیلی از برنامه نویسان اولویت بالاتری داشته باشد و علاوه بر آن طراحی وبسایت با PHP نسبت به زبان های برنامه نویسی دیگر ارزان تر هم هست.

زبان PHP ؛ زبان سمت سرور یعنی چه؟

از زبان PHP به عنوان یک زبان سمت سرور نام برده می شود یعنی اینکه هنگامی که کاربری در مرورگر اینترنتی درخواست خود را در صفحات یک سایت ثبت می کند باید در سمت سرور سایت زبان برنامه نویسی وجود داشته باشد تا این درخواست را پردازش کرده و اطلاعات لازم را دریافت کرده و نتیجه لازم را تحویل دهد.

چرا از زبان PHP برای طراحی وب استفاده کنیم؟

زبان PHP در حال حاضر ابزارهای مختلفی برای کمک به برنامه نویسان وب در اختیار دارد تا توسعه دهندگان با استفاده از آنها بتوانند تمامی بخش های سایت خود را سفارشی سازی کنند.

از دلایل مهم روی آوردن به زبان PHP می توان به وجود ابزارها و فریمورک های کاربردی و محبوبی اشاره کرد. فریمورک لاراول یکی از اینهاست که توسعه دهندگان زیادی را مجذوب توانایی های خود کرده تا با بهره بردن از آن طراحی وبسایت را برای ما ساده تر و جذابتر کند.

جهت دریافت آموزش لاراول Laravel مدرسه قباد کلیک کنیدمعرفی فیلم آموزش برنامه نویسی PHP از مبتدی یا پیشرفته | راهنمای جامع

مزیت و ویژگی های اساسی برای انتخاب این زبان جهت طراحی وب وجود دارد که در ادامه معرفی می کنیم:

  • امکان اجرا و راه اندازی بر روی تمامی سیستم عامل ها
  • ارائه برنامه نویسی کاملا شی گرا
  • استفاده بهینه از حافظه و منابع در سرور سایت
  • رایگان و انتشار به صورت اوپن سورس
  • آسانی و سهولت در طراحی وبسایت
  • زبان برنامه نویسی امن، سرعت بالا و قوی

کلیه ی ویژگی های فوق باعث شده است تا بتوانیم با تکیه بر توانایی این زبان کار طراحی و برنامه نویسی انواع وبسایت با هر نوع موضوعی را براحتی انجام دهیم.

علاوه بر مزیت هایی که برای PHP ذکر کردیم توجه به این نکته که فراخوان و تقاضا برای متخصصین و برنامه نویسان آن بالا است و جزء یکی از پر کاربردترین زبان های برنامه نویسی تحت وب است.

بازار کار برای یک متخصص PHP چه در کشورمان ایران و چه در تمام کشورهای جهان بالا است و افراد مختلفی هستند که هم در قالب شرکتهای برنامه نویسی و هم به صورت آزاد کار یا فریلنسر مشغول به تولید و طراحی وبسایت هایی با موضوعات مختلف هستند.

متخصص PHP حرفه ای نیاز به چه آموزش هایی دارد؟

هر کسی که بخواهد در یک زمینه آموزشی مسلط شود باید از ابتدایی ترین مباحث شروع به یادگیری کند تا هیچ چیزی را از دست ندهد. این موضوع برای کسب آموزش برنامه نویسی PHP هم صدق می کند.

مراحلی که برای مسیر یادگیری PHP می شناسیم را در ادامه آورده ایم تا از این راه آموزش زبان PHP را شروع کنیم با فیلم آموزش برنامه نویسی PHP از مبتدی تا پیشرفته بتوانیم یک متخصص PHP شویم.

از مهمترین و پیچیده ترین نوع وبسایت هایی که می شناسیم مربوط به ساخت و راه اندازی سایت های فروشگاهی است که با تکیه بر دانش برنامه نویسی PHP می توانیم ابزارها و ماژول های مختلفی را برای اجرا آن و ملزومات یک فروشگاه مجازی بکار بگیریم.

برای درک چگونگی روش آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی کلیک کنید

توجه به آموزش های اولیه و دستورات پایه

شما برای اینکه بتوانید به کلیه ی فوت و فن های برنامه نویسی با PHP مسلط شوید باید در ابتدا بتوانید به آموزش های پاییه ای و دستورات Syntax این زبان آشنا شوید و گام به گام با فیلم های آموزشی و پروژه محور مدرسه قباد پیش بروید.

راه اندازی و نصب PHP

معرفی فیلم آموزش برنامه نویسی PHP از مبتدی یا پیشرفته | راهنمای جامع

در ابتدا باید نرم افزاری برای ویرایش کدهای PHP و راه اندازی آن داشته باشیم تا بتوان کدنویسی های انجام شده را تست و کامپایل کنیم.

در کنار ابزار های مورد نیاز این زبان، باید بانک اطلاعاتی که با PHP کار می کند را نیز نصب و اجرا کنیم.

جهت کار با طراحی و برنامه نویسی صفحات وب با زبان PHP باید بانک اطلاعاتی MySQL را نصب کنیم تا بتوانیم اطلاعات و داده های سایت را ایجاد، ویرایش، نمایش و یا حذف کنیم. برای انجام کلیه ی این موارد باید دیتابیس MySQL را نصب و فعال کنیم.

آموزش کار با ایجکس AJAX در پی اچ پی PHP و MySQL — مشاهده کنید

برقراری ارتباط با بانک اطلاعاتی MySQL

از ابتدا هم گفتیم که تفاوت بین وبسایت های ایستا و پویا در شیوه مدیریت محتوا موجود در آنهاست که در مدل ایستا اینکار امکان پذیر نبود.

معرفی فیلم آموزش برنامه نویسی PHP از مبتدی یا پیشرفته | راهنمای جامع

ولی در سایت های داینامیک با استفاده از محلی به عنوان ذخیره سازی داده های متنوع مانند نوشته، عکس، صدا، فیلم و … می توانیم سایت های هوشمند و قابلیت برنامه ریزی داشته باشیم.

وظیفه نگه داری این اطلاعات و البته مدیریت آنها برعهده دیتابیس MySQL است تا با استفاده از برنامه نویسی PHP بتوانیم ارتباط بین صفحات وب که کاربر با آنها کار می کند و جداول ذخیره سازی اطلاعات در این دیتابیس را فراهم کنیم.

بررسی و مدیریت خطا و کامپایل کدها

بعد از اینکه قدرت خودمان را در طراحی وبسایت با آموزش برنامه نویسی PHP افزایش دادیم و کلیه ی قواعد و اصول کار با صفحات وب را آموختیم مطمئنا باز دلایلی برای بوجود آمدن خطا وجود دارد که باید به آنها رسیدگی کنیم.

برای بررسی هر خطا و حفره ای که ممکن است در هنگام کدنویسی با زبان PHP پیش آید باید در هنگام کامپایل و اجرای کدها دقت لازم را داشته باشیم و به توضیحات خطای داده شده دقت کنیم تا بتوانیم آن را رفع کنیم و یا با کدی دیگر جایگزین کنیم.

تجربه کاربری با نمونه وبسایت نهایی

در انتها بعد از انجام کلیه ی مواردی که برای انجام و اجرای یک وبسایت نیاز است باید به کاربرانی که می خواهند با محیط سایت شما کار کنند فرصت دهیم با آن کار کنند و بعد از کسب بازخورد لازم، کلیه ی تغییراتی که می توانیم برای جذب بهتر مخاطب انجام دهیم را ایجاد کنیم.

طراحی وب سایت بعنوان یکی از راه های درآمدی موفق در عصر حاضر است که روز به روز تقاضا برای آن بیشتر می شود.

جهت مشاهده مجموعه آموزش طراحی سایت به این لینک مراجعه نمایید

آشنایی با ساختار برنامه نویسی PHP

معرفی فیلم آموزش برنامه نویسی PHP از مبتدی یا پیشرفته | راهنمای جامع

مانند هر برنامه ای که با زبان های برنامه نویسی دیگر نوشته می شود، زبان PHP هم دارای ساختار کدنویسی مجزایی است که همانطور در بالا گفته شد یک برنامه نویس تازه کار باید با ابتدایی ترین کدها و دستورات آن آشنا شود.

البته نمی خواهیم در این مطلب به شرح و تفصیل کامل انواع کدهای زبان PHP بپردازیم ولی برای آشنایی و آموزش برنامه نویسی PHP می خواهیم نمونه کدی را بنویسیم.

مثال : در قطعه کد زیر عبارت Hello Youcode را با استفاده از زبان PHP می نویسیم :

PHP Lesson Learn

echo ‘Hello Youcode’;

?>

در قطعه کد بالا ابتدا نوع استفاده از HTML برای مرورگرها را مشخص می کنیم. و در تگ meta هم نوع زبان نوشتاری را مشخص می کنیم.

سپس عنوانی را برای صفحه ی وب سایت معین می کنیم به نام PHP Lesson Learn.

نوبت به شروع کدهای php فرا می رسد : شروع کدهای این زبان با دستور  php?> است.

از دستور echo برای چاپ خروجی و متن استفاده می شود. سپس دستور php را با عبارت می بندیم.

این یک قطعه کد ساده از زبان PHP بود که با هم بررسی کردیم. به همین سادگی!

نکته : البته باید بدانیم که پی اچ پی برای اجرای دستورات خود نیازی به بودن در تگ های HTML ندارد و می توانید آن را به صورت مجزا هم کدنویسی کرد.

= ‘Hello world’;

در این حالت مفسر زبان PHP فقط آن مورد از کدهایی که در داخل بخش جداکننده از این زبان هست را تفسیر و سپس اجرا می کنند.

از مهمترین بخش های جدا کننده در PHP عبارت و ?php> است.

در نتیجه اینکه هر زبان برنامه نویسی چارچوب و اسلوب خاصی در ایجاد صفحات وب و استفاده از کدهای خود دارد. یکی از این موارد، زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت است. یک زبان پویا که در کنار PHP کاربردهای متفاوتی دارد.

همانطور که می دانیم زبان PHP یک زبان مفسری است و یک زبان سطح بالا حساب می شود و باید با توجه به کلیه ی دستورات و توابع آن کار آموزش برنامه نویسی PHP را به خوبی و مستمر دنبال کرد.

معرفی فیلم آموزش برنامه نویسی PHP از مبتدی یا پیشرفته | راهنمای جامع

برای تعریف متغیرهای مورد نیاز در زبان PHP باید حتما در ابتدای نام آنها کاراکتر $ قرار بگیرد ولی ما نیاز نداریم که مانند اکثر زبان های برنامه نویسی نوع این متغیرها را مشخص کنیم!

مانند زبان ++C، در زبان PHP هم باید مواظب وارد کردن حروف بزرگ و کوچک انگلیسی باشیم چون از نظر PHP بین عبارت book و Book تفاوت وجود دارد و اینها عملا ۲ متغیر مجزا حساب می شوند.

در این زبان کلیه فاصله ها و خطوط هیچ ارزشی ندارند و در انتهای دستورات در زبان پی اچ پی باید عبارت (;) قرار داده شود.

جمع بندی در مورد آموزش برنامه نویسی PHP از مبتدی تا پیشرفته

در این مقاله با معرفی فیلم آموزش برنامه نویسی PHP از مبتدی تا پیشرفته سعی کردیم به علاقمندانی که می خواهند از این زبان برای طراحی سایت استفاده کنند کمکی کنیم.

در همین راستا برای کسب اطلاعات لازم و کافی جهت کسب یادگیری زبان PHP باید به سراغ منبع آموزشی مدرسه قباد می رویم تا با استفاده از فیلم های آموزشی به کلیه مباحث آن مسلط شویم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 348 views بار دسته بندی : آموزش برنامه نویسی تاريخ : 4 اکتبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها