مدرسه قباد روش های جالب تشخیص زبان برنامه نویسی سایت + معرفی افزونه ها - مدرسه قباد

بعضی وقت ها نیاز است تا بدانید وبسایت های دیگر مخصوصا سایت هایی که در کسب و کارتان رقیب هستند از چه زبان های برنامه نویسی و تکنولوژی طراحی سایت استفاده می کنند و در حقیقت روش تشخیص زبان برنامه نویسی سایت را یاد بگیرید و خودتان هم مطابق با آن زبان کدنویسی وبسایت خود را انجام دهید.

می خواهیم در ادامه به همین سوال پاسخ بدیم و شما را با سایت ها و افزونه های کاربردی آشنا کنیم که برای بررسی بکارگیری زبان برنامه نویسی سایت ها طراحی شده اند.

چرا دانستن زبان برنامه نویسی یک سایت مهم است؟

در کنار اینکه می خواهیم با زبان برنامه نویسی مورد استفاده در یک سایت آشنا شویم و افزونه ها و ابزارهای نصب شده بر روی صفحات وب را بررسی کنیم باید به یک نکته مهم بیشتر توجه کنیم.

امنیت وب سایت

روش های جالب تشخیص زبان برنامه نویسی سایت | معرفی افزونه ها

رابطه ی امنیت و زبان برنامه نویسی مورد استفاده برای یک سایت خیلی مهم است. وقتی می توانیم با استفاده از ابزارهایی که در ادامه معرفی می کنیم، زبان کدنویسی یک سایت را متوجه شویم پس باید به این مورد مهم دقت کرده باشیم به همین شیوه افراد خرابکار و هکرها می توانند با استفاده از همین روش ها زبان های برنامه نویسی و تکنیک های مورد استفاده در سایت ما را مشاهده کنند و برای حمله به سایت و پایگاه داده ما تلاش کنند.

ذکر این نکته وقتی مهم است که وبسایت شما یک سایت نظامی، بانکی، ارگان حساس دولتی و از این قبیل سایت های مهم باشد که به هیچ وجه شاید تمایلی به فاش شدن روش ها و ابزارهای مورد استفاده در سایتتان را ندارید.

چرا اینکه هکرهای دولتی یا سازمانی در سراسر دنیا می توانند به وجهه عمومی شما صدمات و خرابکاری های سنگینی وارد کنند و ارزش و سهام و اعتبار شما را با ضررهای هنگفتی روبرو کنند.

دانستن اینکه یک سایت با چه روش و زبانی کدنویسی شده است می تواند به شما کمک کند تا به عنوان یک مشاور امنیتی سایت کاملا بر اوضاع مسلط باشید و احتمالا حفره های امنیتی و حملاتی که احتمالا می توانند موجب اختلال در روند وبسایت مجموعه شما شوند را بررسی کنید.

چه اطلاعاتی را می توانیم از یک سایت ببینیم؟

سوال ابتدایی این است که آنچه در پس زمینه ی طراحی و اجرای یک سایت است شامل چه تکنیک ها و زبان های برنامه نویسی است؟

با چند مورد از آنها آشنا خواهیم شد :

  • زبان برنامه نویسی طراحی صفحات وب سایت (Front-end)
  • زبان برنامه نویسی در سمت سرور یک وبسایت (Back-end)
  • نوع سیستم عامل مورد استفاده در سمت سرور سایت (Window | Linux)
  • ابزارهای گزارش گیری و آنالیز وبسایت (Analytics)
  • نوع دیتابیس یا پایگاه داده ذخیره اطلاعات وب سایت (Database)
  • نوع و تکنولوژی مورد استفاده در سرور سایت (Server)
  • ابزار و تکنولوژی های تبلیغاتی در وب سایت (Ads)
  • نوع شبکه توزیع محتوا (CDN)
  • فریمورک های معروف کدنویسی در جاوا اسکریپت (JavaScript)
  • ابزارهای جلوگیری از اسپم و افزونه های کپچا (Captcha)
  • افزونه های تجارت الکترونیک و فروشگاه سازهای آنلاین (Ecommerce)
  • و ده ها ابزار و تکنولوژی های مورد استفاده در یک وبسایت

دوستداران طراحی وب می توانند با استفاده از آموزش طراحی سایت فرادرس به کلیه ی قواعد و اصول اولیه ساخت صفحات یک وبسایت پویا دسترسی داشته باشند و سایت های شخصی و شرکتی متنوعی را ایجاد کنند. برای تهیه این آموزش به لینک زیر مراجعه کنید.

روش های جالب تشخیص زبان برنامه نویسی سایت | معرفی افزونه ها

حتما باید خوب متوجه شده باشید با دستیابی به اطلاعاتی که در بالا به آن اشاره شد هر کاربری می تواند از نحوه عملکرد و ایجاد صفحات و زبان برنامه نویسی مورد استفاده شده در وب سایتتان آگاه خواهد شود. البته که این مورد برای وبمستر ها خیلی راضی کننده نیست و معمولا دوست ندارد اطلاعات سایت آنها قابل دیدن باشد.

ابزارهای تشخیص زبان برنامه نویسی سایت

و اما ابزارهای بکار گرفته شده برای دیدن اطلاعاتی که ذکر شد متعدد هستند و هر کدام مزایا و محدودیت های خودشان را دارند. البته می توانید با استفاده از هر کدام از آنها در مورد وبسایت مورد نظرتان اطلاعات جمع آوری کنید و مواردی که مناسب شما هست را پیدا کنید.

برای شروع شما فقط به آدرس دامنه اینترنتی یک وبسایت نیاز دارید چه با www و چه بدون آن تفاوتی نمی کند. اسکریپت ها و ابزارهای موجود در افزونه های زیر می توانند براحتی اطلاعات را جستجو و برایمان گزارش خلاصه و مفیدی نمایش دهند.

اولین و ساده ترین روش تشخص زبان برنامه نویسی سایت چیست؟

یکی از ساده ترین روش ها برای اینکه تشخیص بدیم یک سایت با چه زبان برنامه نویسی نگارش و طراحی شده است مشاهده همان آدرس دامنه و صفحات داخلی آن است. در خیلی از وبسایت ها می توانید فرمت اضافه شده در انتهای صفحات مختلف را مشاهده کنید و براحتی متوجه شوید که آن وبسایت با چه زبان برنامه نویسی تهیه شده است.

مثال : به نمونه آدرس زیر دقت کنید :

www.site.com/page.asp

همانطور که در فرمت صفحه ی داخلی با نام page میبینم به عبارت asp ختم شده است و به همین خاطر می توانیم مطلع شویم که این صفحه اینترنتی با زبان برنامه نویسی ASP.NET نوشته شده است.

www.site.com/page.php

و به همین شیوه وقتی به آدرس وبسایت بالا نگاه می کنیم عبارت php نشان دهنده ی فرمت صفحه ی برنامه نویسی شده آن بوده و مشخص می شود با زبان برنامه نویسی PHP طراحی و کدنویسی شده است.

البته ضعف روش فوق در این است که با استفاده از یک سری کدهای معینی می توانید فرمت انتهای صفحات وب سایت خود را پنهان کنید تا کسی به این شیوه متوجه نشود که زبان مورد استفاده در سایت شما چیست؟!

چطور فرمت فایل های سایتمان را پنهان کنیم؟

روش های جالب تشخیص زبان برنامه نویسی سایت | معرفی افزونه ها

راه حل جلوگیری از نمایش فرمت فایل های صفحات وب تنها با افزودن چند خط کد قابل انجام است تا با استفاده از روش فوق کسی متوجه زبان برنامه نویسی وبسایت شما نشود.

برای اینکار کافیست کد زیر را در فایل htaccess موجود در پوشه ی اصلی وبسایت خود وارد کنید :

RewriteEngine On 
RewriteCond %
{REQUEST_FILENAME} !-f
[RewriteRule ^([^.]+)$ $1.php [NC,L

مثلا با قرار دادن کد بالا پسوند php از انتهای صفحات وب و آدرس سایت شما حذف خواهد شد.

اگر این فایل قابل دیدن نبود باید گزینه ی مربوط به نمایش فایل های پنهان در پنل هاست خود را فعال کنید.

نکته : قبل از اضافه کردن کد فوق حتما از فایل htaccess فعلی بکاپ و پشتیبان تهیه کنید تا در مواقعی که با مشکل مواجه شدید بتوانید مجددا آن را بازیابی کنید.

افزونه و سایت های شناسایی زبان برنامه نویسی وبسایت

در ادامه ی این مقاله با افزونه ها و وبسایت هایی آشنا خواهید شد که به صورت تخصصی تمام اطلاعاتی که از تکنولوژی های بکار رفته در سایت را می خواهیم را به ما نشان خواهد داد.

لازم به ذکر است با آموزش برنامه نویسی سایت می توانید به تکنیک های مورد استفاده برای اینکه بتوانید وبسایتی جالب با امکانات کاربردی و کار پسند بسازید را طراحی کنید و به مباحث آن مسلط شوید و از آنها برای پروژه های خود استفاده کنید.

برای یادگیری طراحی قالب استاتیک برای سایت، پیشنهاد میکنیم دوره آموزشی زیر را تهیه کنید.

افزونه و وبسایت Wappalyzer

با یکی از بهترین افزونه های مخصوص تشخیص و بررسی سایت یعنی Wappalyzer آشنا شوید. این افزونه کاربردی که بر روی مرورگر های موجود مانند کروم و فایرفاکس براحتی نصب می شود، کاربری کاملا ساده و بدون پیچیدگی خاصی دارد.

هنگامی که به طور نمونه در مرورگر کروم در بخش افزونه و Extensions عبارت Wappalyzer را تایپ و جستجو کنید می توانید آن را پیدا کنید و با افزودن آن به مرورگر تان یک گزینه در کنار نوار آدرس و در بخش پلاگین های نصب شده بر روی کروم نمایان خواهد شد.

تنها کافیست وقتی وارد یک ادرس اینترنتی مورد نظر شدید بر روی این علامت از افزونه کلیک کنید و باکس محتویات افزونه برای شما نمایان خواهد شد.

روش های جالب تشخیص زبان برنامه نویسی سایت | معرفی افزونه ها

همانطور که در تصویر فوق مشخص است می توانید مشاهده کنید که آنالیز و گزارش گیری این سایت با ابزار گوگل آنالیز است، سیستم عامل مورد استفاده ویندوز است، فریمورک برنامه نویسی وب زبان ASP.NET است. وب سرور بکار گرفته شده از نوع IIS است و فریمورک جاوااسکریپتی که مشاهده می شود از نوع Vue هست.

به همین راحتی توانستیم اطلاعات کوتاه و جالبی از یک سایت مورد نظرمان را پیدا کنیم و همین اطلاعات کم برای هرکسی می تواند مفید و مورد استناد باشد.

در کنار کارایی خیلی خوب این افزونه با نگاهی به وبسایت آن می توانید بررسی کنید بهترین و معروف ترین وبسایت های دنیا با چه زبان های برنامه نویسی طراحی شده اند.

وبسایت BuiltWith

این وبسایت یک ابزار آنلاین با قابلیت بررسی تکنولوژی و زبان های برنامه نویسی است که اطلاعات کاملی را برای شما نمایش خواهد داد. با یک نمودار جالب تمامی چیزهایی که شما باید در مورد یک وبسایت بدانید معرفی خواهد کرد.

روش های جالب تشخیص زبان برنامه نویسی سایت | معرفی افزونه ها

با استفاده از افزونه ای که در داخل سایت تعبیه شده است می توانید یک نوار ابزار جدید به مرورگر خود اضافه کنید.

همچنین در داخل این سایت می توانید مشاهده کنید که فریمورک های معروف برای چه وبسایت هایی تابحال نصب و استفاده شده است.

ذکر نکته ای در این قسمت مهم است که چرا باید بدانیم چه تعداد سایت هایی از چه فریمورک و ابزارهای سایت ساز استفاده می کنند؟

در پاسخ باید گفت که می توان مشاهده کرد چه سهمی از بازار وب سایت های تجاری، خبری، فروشگاهی و … با ابزارهای معروف و شناخته شده ساخته شده اند و در این بین سرمایه گذاران بزرگ آمار قابل توجهی از این اطلاعات را در اختیار خواهند داشت و تبلیغات خود را معطوف به زبان های برنامه نویسی با استفاده ی بیشتر خواهند کرد.

متاسفانه خدمات این وبسایت به پلن رایگان، محدود است و باید هزینه ی استفاده از جزئیات بیشتر در مورد اطلاعات وب سایت ها را پرداخت کنید.

افزونه و وبسایت WhatRuns

این افزونه به صورت کاملا رایگان در اختیار کاربران و وبستران و همینطور توسعه دهندگان قرار گرفته است تا بتوانند با کلیک بر روی این افزونه در مرورگرهای موجود با ابزارها و آمارهای زبان های برنامه نویسی کار شده در وبسایت مورد نظر و حتی سیستم های مدیریت محتوی مانند وردپرس همراه با پلاگین های نصب شده بر روی وردپرس را مشاهده کنند.

قابل ذکر است که برای یادگیری و آموزش وردپرس می توانید به سادگی وب سایت های مورد نیاز خود را با موضوع های شرکتی، خبری، وبلاگی، فروشگاهی و … را طراحی و با زبان PHP که وردپرس با آن نگارش شده صفحات جذاب و کاربردی را طراحی کنید.

روش های جالب تشخیص زبان برنامه نویسی سایت | معرفی افزونه ها

همانطور که در گزارش گرفته شده با استفاده از افزونه ی whatruns مشخص است اطلاعات مربوط به هر قسمت شامل سیستم عامل، فریمورک جاوااسکریپت، تگ منیجر، ویرایشگر متن، وب سرور، گزارش های آنالیز و … مشخص شده است.

وبسایت Netcraft

یکی از کارآمدترین و جامع ترین وبسایت هایی که می تواند اطلاعات آماری متنوعی را برای وبسایت مورد جستجو و بررسی شده نمایش دهد وبسایت Netcraft است.

با استفاده از این وبسایت می توانید در داخل سایت در باکس مورد نظر سایت مورد نظرتان را وارد کنید و گزینه ی Lookup را کلیک کنید.

روش های جالب تشخیص زبان برنامه نویسی سایت | معرفی افزونه ها

بخش های متنوعی در این وبسایت تعبیه شده شامل :

پس زمینه (Background) : شامل عنوان، زمان تاسیس سایت، توضیحات، رتبه جهانی و زبان مورد استفاده در وبسایت را می توان مشاهده کرد.

شبکه (Network) : در این بخش مالک شبکه، اطلاعات دامنه و رجیستر، اطلاعات شرکت هاستینگ، آیپی آدرس استفاده شده وب سایت را مشاهده خواهید کرد.

جئوگرافی آیپی (IP Geolocation) : در این بخش به زیبایی با محدوده ی وب سرور وب سایت مورد نظر آشنا خواهید شد که در کدام کشور و شهر وجود دارد.

بخش SSL/TLS : در این قسمت متوجه می شوید که استاندارد صفحات این وبسایت با استفاده از صفحات رمز شده با الگوریتم های رمزنگاری هست یا خیر؟

بخش Hosting History : در این قسمت با اطلاعاتی از هاستینگ سایت آشنا خواهید شد که از چه خدمات دهنده هاست با چه آدرس آیپی و سیستم عامل و وب سروری استفاده می شود.

بخش تکنولوژی سایت (Site Technology) : بخشی که بیشتر در مورد آن می خواهیم بدانیم، تکنولوژی ها و زبان های برنامه نویسی بکار رفته در سایت است. که می تواند شامل زبان برنامه نویسی، استاندارد XML و رمزنگاری SSL باشد.

و همچنین بخش های نرم افزاری متنوع دیگر که در ادامه ی گزارش گیری و جزئیات آن ها را مشاهده خواهید کرد.

یکی از کاربردهای جالب آموزش برنامه نویسی وب این است که ما را با تمامی تکنیک های کدنویسی و طراحی صفحات اینترنتی آشنا خواهد کرد تا بتونیم در مسیر زندگی شخصی و کسب و کارمان به راحتی از آنها استفاده کنیم.

وبسایت W3 Techs

البته که ظاهر خیلی ساده و گرافیکی ندارد ولی شاید هر سایت دیگری نتواند جزئیاتی که این سایت به شما می دهد را ارائه کند.

وب سایت W3 Techs یک ابزار اطلاعاتی جالبی دارد که با استفاده از آن می توانید به آمار و گزارش های زیر دست پیدا کنید :

روش های جالب تشخیص زبان برنامه نویسی سایت | معرفی افزونه ها

  • جزئیات سرویس دهنده برای میزبانی سایت
  • آماری از اطلاعات SSL
  • سیستم عامل بکار گرفته شده
  • اطلاعات مربوط به پایگاه داده
  • ساختارهای استفاده شده در محتوای سایت
  • گزارش از نوع تصاویر بکار رفته در سایت
  • زبان برنامه نویسی مورد استفاده در سایت
  • سیستم مدیریت محتوای نصب شده در وب سایت

و چندین قابلیت کاربردی دیگر که با دیدن این وبسایت می توانید آنها را مشاهده کنید.

جمع بندی درباره تشخیص زبان برنامه نویسی سایت

همانطور که ملاحظه کردید در این مقاله با روش ها و ابزارهای بسیار جذاب و کاربردی برای تشخیص زبان برنامه نویسی وبسایت و تکنولوژی هایی که یک سایت از آنها برای طراحی و ساخت صفحات خود استفاده می کند آشنا شدیم.

شما با استفاده از فرادرس در ابتدا بهتر است به تمامی تکنیک های قابل بکار گیری در یک وبسایت آشنا شوید و درباره آنها تحقیق و بررسی عملی انجام دهید تا وقتی با جزئیات زیادی از اطلاعات یک وبسایت با ابزارهای معرفی شده در بالا مواجه شدید بتوانید آنها را خیلی سریع تجزیه و تحلیل کنید.

۱
۱
رای

امتیازدهی به مقاله

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 521 views بار دسته بندی : بررسی و معرفی ، مبانی و اصول وب تاريخ : 20 سپتامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.