مدرسه قباد دولوپر Developer کیست؟ | معرفی مهارت های توسعه دهنده وب - مدرسه قباد

بعد از ساخت هر وسیله ای نیاز به یک توسعه دهنده داریم تا از آن ابزار پشتیبانی کند و به سطح بالاتری ارتقا دهد، نرم افزار و سخت افزارهای کامپیوتری هم در این قاعده صدق میکنند. خب وظیفه این افراد چیست و باید حرفه و تخصص آنها را با چه اسمی نام ببریم؟

در این مطلب می خواهیم در مورد تخصص دولوپر یا توسعه دهنده یک حوزه کامپیوتری با شما صحبت کنیم. انواع دولوپر های موجود را بشناسیم و با وظایف آنها بیشتر آشنا شویم و البته در مورد بازار کاری که این افراد دارند بحث کنیم.

دولوپر (Developer) کیست؟

همانطور که در ابتدا گفتیم کسانی هستند که به توسعه و بهبود یک سیستم و مجموعه چه سخت افزاری چه نرم افزاری کمک می کنند و وظایف بخصوصی دارند، خب تعریف کامل و جامع از این افراد چیست؟

تعریف : دولوپر به شخص و افراد متخصص در هر زمینه ای گفته می شود که مسئول ساخت و توسعه ی خدمات یا یک محصول می باشند.

معنای کلمه ی Develop هم از توسعه گرفته شده و البته شخصی که به آن یک دولوپر گفته می شود مسئول توسعه دادن است.

توسعه ای که از آن نام میبریم در این مقاله در زمینه ی مباحث کامپیوتری شامل نرم افزار، وب، اپلیکیشن و ابزارهای خدمات الکترونیکی است که در حال حاضر هم جایگاه ویژه ای در جامعه و مصرف عموم مردم دارد.

در حقیقت برای هر کدام از حوزه های تخصصی نرم افزاری توسعه دهنده مخصوص به خود وجود دارد که بعد از تعریف یک دولوپر به سراغ دسته بندی آن و وظایف گفته شده برای هرکدام خواهیم رفت.

برای اینکه بتوانید دولوپر شوید، نیاز است که با زبان برنامه نویسی پی اچ پی آشنا باشید. برای یادگیری زبان php به لینک زیر مراجعه نمایید.

آموزش برنامه نویسی PHP — کلیک کنید

انواع دولوپر های نرم افزاری که باید بدانیم

دولوپر Developer کیست؟ | معرفی مهارت های توسعه دهنده وب

خب نوبت دسته بندی انواع توسعه دهنده است که در حال حاضر بیشتر با آنها سروکار داریم :

۱- فرانت اند دولوپر (Front-end Developer)

۲- بک اند دولوپر (Back-end Developer)

۳- فول استک دولوپر (Full stack Developer)

من هم مثل شما در ابتدا با این زمینه از مسائل نرم افزاری آشنا نبودم و با آموزش طراحی سایت شروع کردم و تونستم خیلی زود با این ۳ دسته از تخصص های کاربردی به طور کامل آشنا بشوم. به شما پیشنهاد می کنم برای یادگیری طراحی سایت، به آموزش سایت فرادرس به آدرس زیر مراجعه کنید.

مجموعه آموزش طراحی سایت — کلیک کنید

با یک مثال ساده شروع میکنیم، در حقیقت برای شفاف بودن این مسئله و بیان تفاوت های بین فرانت اند و بک اند وقتی یک فیلم سینمایی را می بینیم، هر آنچه که به چشم ما قابل دیدن هست شامل بازیگران و اجزای داخل آن شامل فرانت اند و هر آنچه که پشت صحنه ی فیلم در جریان است شامل کارگردان، تهیه کننده، فیلم بردار و … بک اند نامیده می شود.

فرانت اند دولوپر کیست؟

از کلمه ی فرانت همانطور که در مثال بالا گفته شد برمیاید که به معنای جلو و هرچیزی که قابل دیدن باشد، با توجه به این تعریف پس :

تعریف : فرانت اند یعنی برنامه نویسی و ساخت کلیه ی چیزهایی که در جلو و مقابل کاربر قرار خواهد گرفت، خواه در محیط وب باشد یا نرم افزارهای تحت ویندوز یا لینوکس و … البته در این مقاله به سراغ حوزه وب خواهیم رفت و منظور از برنامه نویسی و طراحی مربوط به طراحی سایت و توسعه وب است.

در حقیقت یک شخص با تخصص فرانت اند دولوپر طراح و سازنده وب سایتی است که می خواهد با خلق ابزارها و خدماتی که می سازد به کاربران آن را نمایش دهد و تا در معرض دید عموم قرار گیرد.

دولوپر Developer کیست؟ | معرفی مهارت های توسعه دهنده وب

مثال گویای دیگری که با استفاده از آن می خواهیم معنای فرانت اند را واضح تر بیان کنیم در مورد یک خودرو است، هر آنچه که در ظاهر و شمایل یک خودرو مشاهده می کنید مربوط به بخش فرانت اند است و کلیه ی قطعات و کارکردهای مهمی که در داخل موتور خودرو انجام گرفته است مربوط به بخش بک اند است.

در اصل فرانت اند قابل دیدن و بک اند معمولا غیرقابل دیدن است.

وظایف فرانت اند وب چیست؟

حال در مورد صفحات وب کسانی که تخصص و زمینه کاری فرانت اند وب را دارند باید بیش از هرچیزی به ظاهر و المان های جذاب دیداری یک وب سایت بپردازند.

مسلم است که برای جذابیت در طراحی سایت باید به گرافیک مسلط باشند یا به طراح گرافیست دسترسی داشته باشند و خلاقیت ایجاد فضاهایی را داشته باشند که کاربر با کار کردن با آنها احساس راحتی بیشتری می کند

فرانت اند دولوپر ها باید با نرم افزارها و زبان های برنامه نویسی مورد نیاز یک طراح وب آشنایی کامل داشته باشند. این نرم افزارها متعدد و برجسته هستند که شامل :

زبان HTML  : اصلی ترین زبانی که یک فرانت اند وب باید به آن آشنایی مبسوط داشته باشد و زیر بنای کل صفحات وب هست، زبان نشانه گذاری ابر متن یا HTML است.

ویژگی و خصوصیات این زبان کاملا مشخص است و یک متخصص توسعه دهنده وب باید با این زبان و تگ های استفاده شده در طراحی صفحات وب تسلط کافی داشته باشد و با استفاده از آموزش طراحی سایت با HTML فرادرس کلیه ی دستورات لازم برای ساخت صفحات اینترنتی را فرا بگیرد.

زبان CSS : مورد دوم بعد از HTML یادگیری زبان شیوه نامه استایل دهی به همین صفحات وب است تا هر فرانت اند دولوپر بتواند ویژگی های ظاهری یک سایت را تغییر دهد و جذابیت کار با یک سایت را برای کاربران افزایش دهد.

تمام آنچه شما به عنوان جلوه های بصری زیبا در صفحات وب می بینید از نوع فونت گرفته تا سایز و رنگ مورد استفاده برای متون با استفاده از دستورات ساده و کاربردی زبان CSS انجام شده است.

زبان جاوا اسکریپت : یک زبان به نسبت جدیدتر و با امکانات بصری و رابط کاربری جالبتر که به کاربران کمک می کند تجربه کاری جذاب و کارآمدی هنگام کار با صفحات وب داشته باشند.

یک فرانت اند دولوپر با استفاده از حداقل همین سه زبان فوق باید بتوانید محیط کاربری و دیداری جذابی را طراحی کند تا کاربران بتوانند با آن تعامل داشته باشند.

بک اند دولوپر کیست؟

دولوپر Developer کیست؟ | معرفی مهارت های توسعه دهنده وب

طبق مثال های گویایی که در بالا اشاره شد گفتیم هرچیزی که در پس زمینه و پشت صحنه ساخت و طراحی ابزاری باشد شامل بک اند خواهد شد. ولی چه تعریف دقیقی از یک بک اند دولوپر می توانیم داشته باشیم :

تعریف : یک فرد با تخصص بک اند دولوپر باید با زبان های برنامه نویسی و کلیه ی ابزارهای موجود در سمت سرور وب بتواند کار کرده و تمامی وظایف مربوط به طراحی سایت به جزء کارهای بخش فرانت اند را به خوبی انجام دهد.

معنای برنامه نویسی جونیور و سنیور چیست؟

وقتی در مورد تخصص های زبان های برنامه نویسی صحبت می کنیم نیاز است با ۲ اصطلاح در این زمینه آشنا شویم :

برنامه نویس جونیور : به برنامه نویسی گفته می شود که در هر زبان برنامه نویسی در حد ابتدایی و اولیه آشنایی داشته باشد.

برنامه نویس سنیور : برنامه نویسی مافوق و با مقام بالاتری که تخصص بیشتر در حوزه کدنویسی دارد و به طور تخصصی بر روی برنامه نویسی فعالیت می کند.

وظایف بک اند چیست؟

همانند وظایفی که برای متخصصین فرانت اند گفتیم کسانی که در زمینه بک اند فعالیت می کنند باید با ابزارها و نرم افزارهای تخصصی زمینه کاریشان آشنایی و تسلط کافی داشته باشند :

پایگاه داده یا دیتابیس : یک پایگاه داده محلی برای نگه داری، اضافه، حذف و ویرایش اطلاعات مربوط به یک وبسایت است و اطلاعات قبلی را می توان به صورت کامل دید و گزارش گیری کرد.

معماری چند لایه : معماری چند لایه : عبارت MVC به معنای معماری سه لایه بوده که در صفحات وب امروزی جایگاه ویژه ای دارد. در حقیقت بر طبق این معماری و ابزارهایی که تحت این روش کار می کنند می توان یک وب اپلیکیشن را به قسمت های متعددی تقسیم کرد و به هر بخش وظیفه جداگانه ای داد که کاملا مجزا از بخش های دیگر است.

برای مشاهده آموزش آشنایی با معماری سه لایه درASP.NET با MVC و Core — کلیک کنید

معماری REST : به طور ساده منظور از مبحث REST شامل درخواست های موجود در پروتکل وب یعنی HTTP است که نحوه ی ارتباط با سرور را مشخص می کند.

خب پس در نهایت متوجه شدیم که متخصص بک اند دولوپر کسانی هستند که از همه ی اطلاعات و ابزارهای پشت پرده ی کار با خبر هستند و برای هر کدام از کارهایی که ما با صفحات وب انجام می دهیم، دستور مخصوص به خود را در سمت سرور اجرا می کنند. و البته که همیشه در خدمت کاربران هستند.

منظور از فول استک کیست؟

دولوپر Developer کیست؟ | معرفی مهارت های توسعه دهنده وب

وقتی ۲ تخصص رو با هم ترکیب کنیم چه خواهد شد؟!

بله منظور از فول استک دولوپر یعنی کسانی که به طور چند منظوره توانایی انجام وظایف فرانت اند و بک اند دولوپر را دارند و البته خیلی از کارهای دیگر را که در تخصص آنها هست انجام می دهند. طبیعی است که کار بر روی یک فول استک دولوپر اهمیت بیشتری خواهد داشت چون این افراد به تمام موارد و کارهایی که می توان انجام داد تسلط کافی دارند. پس بهتر نیست یک فول استک دولوپر باشیم ؟!

در اصل یک فول استک دولوپر باید علاوه بر مهارت های مورد نیاز برای توسعه و طراحی سایت بتواند با استانداردها و دستورات موجود در سمت سرور آشنایی داشته باشد، چون ارتباط این ۲ بخش اجتناب ناپذیر است پس خیلی از افرادی که در تخصص های فرانت اند و بک اند کار می کنند به صورت بالقوه می توانند با ارتقای دانش خود به عنوان یک فول استک معرفی شوند.

شما به طور حتم نمی توانید یک طراح ساخت صفحات وب با زبان های HTML و CSS باشید ولی با کاربرد یک برنامه ی تحت وب آشنایی نداشته باشید.

وظایف فول استک چیست؟

دولوپر Developer کیست؟ | معرفی مهارت های توسعه دهنده وب

در کل یک فول استک باید بتواند وظایف کامل انجام کلیه ی امور تحت وب را در دست بگیرد. از طراحی ابتدایی و ظاهری سایت گرفته تا روابط بین صفحات وب و سرور و دیتابیس.

یک فول استک دولوپر وظایف به مراتب بیشتری نسبت به ۲ مورد قبلی دارد و باید بتواند وظایف زیر را به درستی و کامل انجام دهد :

  • طراحی کامل رابط کاربری مخصوص کاربران
  • تسلط کافی بر مباحث امنیت وبسایت
  • تسلط کامل بر روی مقوله ی سرور و هاستینگ
  • توانایی کار با انواع پایگاه داده
  • برنامه سازی و برنامه نویسی تحت وب
  • و …

همانطور که در بخش وظایف یک متخصص فول استک دولوپر می بینیم کارایی آن بیشتر به چشم می خورد و دستیابی به این مهارت ها اهمیت ویژه ای برای مدیر وبسایت و شبکه خواهد داشت.

چرا فول استک دولوپر اهمیت بالاتری دارد؟

در درجه اول اهمیت یک فول استک را بالاتر از فرانت اند و بک اند می دانیم چون هر کسی این تخصص را داشته باشد در اصل هر دو تخصص سطح پایینتر را خواهد داشت و به هردو آنها تسلط کافی را دارد.

پاسخ بعدی که در مورد دلیل اهمیت فول استک می توانیم بدهیم این است که شما با استفاده از این سطح از تخصص می توانید به تمام مباحث پیرامون طراحی سایت آشنایی پیدا کنید و مطمئنا ابزار ناشناخته ای برای شما وجود نخواهد داشت.
آموزش زیر به صورت تصویری مراحل طراحی سایت را به طور کامل شرح داده است. برای تهیه این آموزش به لینک زیر مراجعه کنید.

آموزش راه اندازی سایت و کار با وردپرس، تکمیلی — کلیک کنید

در حقیقت برای شناخته شدن به عنوان یک فول استک لازم است در هر زمینه که ورود می کنید با صبر و تلاش مضاعف و دقت کافی بر آن مبحث مسلط شوید و بعد از کسب دانش کافی به سراغ مبحث و بخش دیگری بروید خواه این بخش ها در حوزه کاری فرانت اند باشد خواه در زمینه بک اند.

دولوپر Developer کیست؟ | معرفی مهارت های توسعه دهنده وب

از همه مهمتر با استفاده از سطح پیشرفته فول استک می توانید به درآمد و جایگاه شغلی بالاتری دست پیدا کنید و در شغل خود ارتقا داده شوید و در ادامه هم از مدیران رده بالای یک سیستم و شرکت باشید. همه ی اینها دلیل واضحی برای اهمیت بالاتر فول استک می باشد.

بررسی درآمد متخصص توسعه دهنده وب

طبیعی است که بازار کار و میزان درآمد یک متخصص توسعه دهنده وب برحسب تخصص و اطلاعات لازم برای هر عنوان شغلی متفاوت خواهد بود. در حقیقت همین سطح از تخصص یک فرد با عنوان فرانت اند، بک اند و یا فول استک هست که باعث تفاوت جایگاه شغلی یک شخص می شود و به طبع آن برای هر جایگاه شغلی مبلغ درآمد بخصوصی تعیین شده است.

هر چند نمی توان برای هر کدام از ۳ جایگاه تعریف شده که در بالا معرفی کردیم مبلغ درآمد ماهیانه دقیقی ذکر کرد ولی مطمئنا با توجه به گسترش روز افزون حوزه وب، نیاز به شخص توسعه دهنده ای که به صورت حرفه ای و منظم طراحی سایت، ارتباط با دیتابیس و همه ی وظایف یک وب سایت را انجام دهد وجود خواهد داشت و این تخصص دارای درآمد بالاتری به نسبت سایر خدمات حوزه وب خواهد بود.

با نگاهی به سایت هایی که تقاضای یک متخصص فول استک دارند خواهیم فهمید درآمد های تعیین شده در ایران حداقل ماهیانه ۱۰ میلیون تومان و تا ۲۰ میلیون تومان خواهد بود.

جمع بندی دولوپر و مهارت های توسعه دهنده وب

در این مقاله با یک سری از مطالب در مورد تخصص های اصلی در زمینه توسعه صفحات وب آشنا شدیم و متوجه شدیم کار طراحی و پشتیبانی از یک وبسایت نیاز به چند سطح از برنامه نویسانی را دارد تا صفحات اینترنتی بدون هیچ مشکلی فعالیت داشته باشند.

با استفاده از آموزش آنلاین فرادرس می توانیم در بزرگترین دانشگاه مجازی کشور با کلیه ی مباحث مربوط به فرانت اند، بک اند و فول استک آشنا شویم و برای کسب شغل و کسب و کار خوب از آنها استفاده کنیم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 201 views بار دسته بندی : بررسی و معرفی ، مبانی و اصول وب ، مطالب برتر تاريخ : 24 سپتامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.